40 درصد حوادث جاده‌ای استان مرکزی حاصل واژگونی است

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راه کشور گفت: 40 درصد از حوادث جاده‌ای استان مرکزی مربوط به واژگونی و 15 درصد ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه است.

به گزارش ایسکانیوز، سرهنگ قاسم موسوی در چهارمین کمیسیون اجرایی آیین‌نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی استان مرکزی که در سالن جلسات معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری برگزار شد، عنوان کرد: گزارش ها حاکی از آن است که سال گذشته 434 نفر در جاده‌های استان مرکزی جان خود را از دست داده‌اند و در سال جاری تا به امروز نیز 160 نفر در حوادث جاده ای کشته‌اند که نشان از روند صعودی تلفات جاده‌ای دارد.

وی افزود: با توجه به میزان تلفات در محل حادثه و بیمارستان لازم است که پایگاه‌های امدادی و مراکز درمانی در امر رسیدگی به مجروحان حوادث جاده‌ای تقویت شوند.

موسوی گفت: استان مرکزی در مرکز کشور و مسیرهای مواصلاتی واقع شده است و اغلب حوادث نیز حاصل از خستگی است، به همین دلیل وجود استراحتگاه‌ها در محورهای این استان امری ضروری است چرا که مانع بروز تصادفات جاده‌ای می‌شود و واژگونی که آمار قابل توجهی را به خود اختصاص داده است، کاهش می یابد.

وی بیان کرد: در بحث کنترل سرعت به واسطه نصب 26 دوربین در محورهای استان اقدامات موثری صورت گرفته است و تا پایان امسال نیز شش دستگاه دوربین دیگر به بهره‌برداری می‌رسد. نصب 10 دستگاه نیز برای سال آینده پیش‌بینی شده است.

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راه کشور بر توجه به تخلفاتی همچون سرعت غیرمجاز، انحراف به چپ، عدم توجه به جلو و عدم رعایت حق تقدم تاکید کرد و افزود: اهمیت این تخلفات به نوعی است که پلیس باید برای جلوگیری از از حوادث ناشی از چهار مورد تخلف یاد شده برنامه‌ریزی داشته باشد و با توجه به ساعات بروز بیشترین تخلفات از 16 تا 20 باید نظارت بیشتری در این زمان اعمال کند.

وی اکثر حوادث را در 30 کیلومتری شهرها و هفت درصد را مربوط به عابران پیاده دانست و گفت: نزدیکی مناطق مسکونی و کارگاه‌ها به محورهای اصلی یکی از عوامل حادثه‌ساز است که باید ایمن‌سازی و آرام‌سازی در مناطق مسکونی و ورودی محورهای اصلی انجام گیرد.

سرهنگ موسوی افزود: لازم است که تیمی از اداره کل راهداری و حمل و نقل استان به منظور بازرسی ایمنی از کل جاده‌ها تشکیل شود و وضعیت را به صورت کامل از جمله حفاظ‌های نصب شده جاده‌های فرعی و روستایی بررسی کند و با ارائه چالش‌ها و کمبودها به کمیسیون، راهکارهای مورد نیاز تعریف و اجرایی شود.

وی با اشاره به وضعیت مناسب تصادفات ناوگان مسافربری عمومی در استان مرکزی بر بازدید از موسسات مسافربری تاکید کرد.

در این نشست رئیس اداره پیشگیری از حوادث و ارتقای ایمنی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور نیز عنوان کرد: لازمه جلوگیری از مرگ افراد توجه به زنجیره حوادث است که نیازمند همگرایی و هم افزایی تمام سازمان‌های مربوطه است.

دکتر مشیانه حدادی افزود: به هر میزان که سیستم پیش‌بیمارستانی موفق عمل کند تعداد مرگ در محل حادثه کاهش خواهد یافت و در این راستا با ایجاد پایگاه‌های امدادی مناسب می‌توان این آمار را به حداقل ممکن رساند.

وی بیان کرد: استان مرکزی براساس برنامه پنجم توسعه کشور دارای کمبود سه پایگاه امدادی در محورهای جاده‌ای است که البته ایجاد این پایگاه‌ها در دستور کار قرار دارد، همچنین وجود اورژانس هوایی جهت تسریع در رسیدگی به مجروحان جاده‌ای ضروری است که کشور در حال حاضر با محدودیت در تهیه بالگرد مواجه است، اما تلاش‌ها برای این امر ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، حدادی تصریح کرد: با وجود آنکه اقدامات پیش‌بیمارستانی در حوادث جاده‌ای مانع مرگ بسیاری از حادثه‌دیدگان می شود، اما باید راهکارهای اصلاحی و امکانات در بیمارستان‌ها حهت کاهش مرگ مجروحان حوادث جاده‌ای نیز اتخاذ و تامین شود.

902

کد خبر: 829156

وب گردی

وب گردی