تاثیر ترافیک در زندگی عادی و رفتار مردم/ مردم به  تامین ایمنی خودروی خود اهمیت نمی دهند

با تغییر سبک زندگی و پیچیدگی‌ مسائل اجتماعی مردم با مشکلات و مولفه‌های بسیار مواجه شده‌اند ترافیک در شهرهای بزرگ و کلان شهرها مساله‌ای است که زندگی خصوصی و اجتماعی شهروندان را تحت تاثیر قرار داده است و در این میان نقش تاثیرگذاری و تاثیرپذیری رفتار انسانی، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز به همین منظور به سراغ متخصص گروه اپیدمیولوژیک دکتر حمید سوری استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رفتیم تا در این مورد نظرات وی را جویا شویم.

تاثیر ترافیک در زندگی عادی و رفتار مردم

دکتر سوری با اشاره به اینکه همه کاربران راه از عابر پیاده تا راننده ماشین و موتور نقش مهمی در سلامت خود و جامعه و سلامت روحی و روانی شهروندان دارند و در جامعه‌ای که تاثیر ترافیک نقش بسیار جدی در روابط خانوادگی و اجتماعی را دارد طبیعتاً نمی توان به این موضوع مهم کم توجه بود می گوید: دنیای امروز به سمت موتوریزه و ماشینی شدن پیش می‌رود و کشورهای جهان با درآمدهای بالا چه در برنامه‌ریزی‌های شهری و چه در طراحی‌های شهری و خودرو محور کردن شهرها به منظور جایگاه انسانی که باید به رفاه، تعالی و ایمنی برسد حل مساله ترافیک را در اولویت قرار داده‌اند.

وی ادامه می دهد :بنابراین تغییر رویکرد به سمت ایجاد شهرهای انسان محور، و شهری که شهروند در آن ایمنی و آرامش داشته باشد در سیاست گذاری و مهندسی ترافیک نقش به سزایی دارد و این موضوع یکی از محورهای مهم در سازمان ملل و سازمان جهان بهداشت به منظور کاهش مرگ و میر ناشی از سوانح ترافیک و مدیریت راه مد نظر قرار گرفته است.

تغییر نگرش و تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی و ترغیب و تشویق مردم به استفاده از آن و حتی استفاده از دوچرخه می‌تواند در سلامت جسمی، و حل مسائل اقتصادی کمک کرده و آلودگی هوا را در محیط زیست کاهش دهد

دکتر سوری در ارایه راهکارهای حل این معضل می گوید: تغییر نگرش و تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی و ترغیب و تشویق مردم به استفاده از آن و حتی استفاده از دوچرخه می‌تواند در سلامت جسمی، و حل مسائل اقتصادی کمک کرده و آلودگی هوا را در محیط زیست کاهش دهد.

به گفته متخصص گروه اپیدمیولوژیک استفاده از حمل و نقل عمومی، تعاملات اجتماعی را افزایش و باعث تقویت سلوک اجتماعی می‌شود و رفتارهای ضد اجتماعی که متاثر از فضاهای ترافیکی و موتوریزه شدن شهرها است را به تعاملات مثبت و پایدار انسانی تبدیل می کند.

نقش تعامل رفتاری در سوانح ترافیکی

دکتر سوری می گوید: تعامل رفتاری 95درصد علت رخ داد حوادث ترافیکی هستند و حتی زمانی که سانحه فوت یا جرح نداشته باشد آرامش اجتماعی را به هم می‌زند و شاید منجر به رفتارهای غیرطبیعی جدی شود که متاسفانه برای مردم عادی شده و شهروندان بی‌تفاوت از این مساله می گذرند.

متاسفانه در کشور ما مردم برای انتخاب رنگ خودرو حاضر به پرداخت مبالغ هنگفتی هستند اما اولویتی برای تامین ایمنی خودرو قائل نیستند

وی با اشاره به اینکه آسبب شناسی هر معلول هسته مرکزی شناخت یک مساله است و مقدمه‌ای برای پیشگیری و کنترل آن است می گوید:در مساله ترافیک چون به ندرت با یک واحد جداگانه مواجه هستیم و عوامل متعدد در میان است با برخوردهای خام و ساده نمی‌توان تصمیم و قضاوت مناسبی گرفت و باید با رویکردی علمی و مبتنی بر شواهد علمی و آگاهی مردم براساس نیاز سنجی برنامه ریزی کنیم.

دکتر سوری تاکید می کند: متاسفانه در کشور ما مردم برای انتخاب رنگ خودرو حاضر به پرداخت مبالغ هنگفتی هستند اما اولویتی برای تامین ایمنی خودرو قائل نیستند بنابر این برای رسیدن به آرمان‌های شهری تامین و آرامش مردم، تغییر نگرش و نهادینه‌سازی فرهنگ شهروندی ضروری است.

خبرنگار: اکرم جدیدی

705

کد خبر: 829191

وب گردی

وب گردی