کودکان بدون هویت ایرانی

از دوسال گذشته و همزمان با دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه "همه کودکان افغانستانی، چه آنها که دارای شرایط قانونی حضور در ایران هستند و چه آنها که مدارک قانونی حضور در ایران را ندارد باید در مدارس دولتی ثبت‌نام شوند" تسهیل در روند ثبت نام اتباع در دستور کار قرار گرفت و امروز طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش و فعالان اجتماعی این جریان قوت گرفته است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا ، علی حسینی معاون سرپرست مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال فرآیند ثبت نام نسبت به سال‌های گذشته بهبود پیدا یافته است می‌گوید: علت این امر آن است که هماهنگی وزارت کشور و آموزش و پرورش بیشتر بود و شکایات کمتری هم به دست ما رسیده است.

وی می‌افزاید: بسیاری اختلالات و مشکلات به صورت سیستمی در داخل وزارتخانه حل شده است و درباره دریافت وجه در مدراس نیز باید گفت همان کمک داوطلبانه‌ای که همه اولیاء می‌پردازند برای دانش آموزان اتباع هم صادق است اما اگر نتوانند کمکی هم داشته باشند، اجبار و اصراری نداریم.

حسینی با اشاره به رسیدگی به شکایات و گزارشات اظهار می‌کند: مردم در صورت وجود هرگونه مشکل در ثبت نام اتباع می‌توانند با شماره مرکز امور بین الملل 02122066509 تماس بگیرند.

فاطمه اشرفی، رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده(حامی)، نیز درباره روند ثبت نام دانش آموزان اتباع به ایسنا می‌گوید: امسال به نسبت سال‌های گذشته، آرامش و رضایت نسبی در جریان ثبت نام‌ها حاکم است و اطلاع رسانی‌های مناسب و اختصاص زمان بیشتر برای دریافت کارت‌های حمایت تحصیلی می‌تواند از دلایل آن باشد.

وی می‌افزاید: از سوی دیگر در مدارس، ثبت نام اتباع جا افتاده است و روند رضایت بخشی را شاهدیم. سال‌های گذشته گزارشات مربوط به دریافت شهریه‌های غیرقانونی زیاد بود، اما امسال این گزارشات بندرت به دست ما می‌رسد و به جرات می‌توانم بگویم مجموعه ما تا کنون گزارش قابل توجهی مبنی بر دریافت و تقاضای شهریه غیرقانونی خارج از چارچوب تعیین شده نداشته است.

اشرفی با بیان اینکه کارت حمایت تحصیلی در سال‌های گذشته فقط به مدت پنج روز صادر می‌شد می‌گوید: امسال این مهلت در تهران به 25 روز رسید زیرا چندین بار به صورت رسمی و غیررسمی تمدید شد. حتی پس از آن با وجود آنکه مهلت تعیین شده به اتمام رسیده بود به صورت موردی هم کار متقاضیان را انجام دادند و این نشان دهنده روند تسهیل کننده و قابل اطمینانی است که در ادارات اتباع به وجود آمده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده ادامه می‌دهد: اگر هم گزارشاتی مبنی بر مشکلاتی بخصوص در حاشیه شهرهای بزرگ مبنی بر عدم ظرفیت ثبت نام به گوش می‌رسد بیشتر به زیرساخت‌ها باز می گردد زیرا شهرهای بزررگ مناطق پرجمعیتی هستند و اگر در ثبت نام اختلال وجود دارد برای دانش آموزان ایرانی هم هست؛ به هر حال حجم داوطلبان بالاست و از آن سو امکانات فیزیکی و سخت افزاری و تجهیزات اندک است.

وی درباره کودکان بدون هویت ایرانی و تسهیل روند دریافت شناسنامه برای آنها می‌گوید: خوشبختانه سال گذشته مصوبه‌ای در هیئت دولت داشتیم مبنی بر اینکه همان اقداماتی که برای دریافت کارت‌های حمایت تحصیلی اتباع انجام می‌شود با تسهیلات مناسبتری برای کودکان ایرانی بدون شناسنامه هم انجام شود. بر این اساس افرادی که در استان‌ها فاقد کارت هویت هستند می‌توانند با مراجعه به فرمانداری‌ها کارت حمایت تحصیلی دریافت کنند.

اشرفی می‌افزاید: در عین حال فرصتی بوجود آمد تا کودکان بدون هویت در پروسه شناسایی قرار بگیرند. خوشبختانه شاهد بودیم که سال گذشته در سیستان و بلوچستان که یکی از جدی‌ترین نگرانی های ماست و بیشترین آمار بازماندگان از تحصیل را دارد، درصد قابل توجهی جذب مدارس شوند.

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده ادامه می‌دهد: قرار گرفتن این کودکان در پروسه شناسایی منجر به طی مراحل شناسایی هویت و صدور مدارک هویتی شد بگونه‌ای که حداقل تا اسفند 95، بالغ بر 20 هزار نفر از افرادی که در سیستان و بلوچستان فاقد مدارک هویتی بودند شناسنامه گرفتند و مشکلاتشان ناشی از عدم هویت حل شد. در واقع ارائه خدمات تحصیلی و صدور کارت های شناسایی تحصیلی هم برای ایرانی ها و هم مهاجران خارجی فرصتی را فراهم کرد که نظام ساماندهی و شناسایی برای کودکان و خانواده‌هایشان فراهم شود و در این مسیر بتوانند از خدمات اجتماعی مناسب‌تری برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه با روند بوجود آمده قطعا آمار بازماندگی از تحصیل کاهش یافته و به آینده امیدوار هستیم اظهار می‌کند: سال گذشته حدود 25 هزار نفر از افراد فاقد هویت در طرح شناسایی و ثبت نام در مدارس دولتی توانستند وارد سیستم شوند، ولی در سال جاری طبق اطلاعاتی که داریم 70 هزار کودک اتباع وارد سیستم آموزشی شدند و کارت حمایتی تحصیلی دریافت کردند.

به گزارش ایسنا، پناهی، مدیرعامل انجمن خانه کودکان کوشا نیز در این باره می‌گوید: اکنون به مراتب روند بهبود پیدا کرده است، اما معتقدیم سد به کلی باید برداشته شود. هرکودکی در هر سرزمینی بدون توجه به ملیت باید در نزدیکترین مدرسه ثبت نام شود.

وی می افزاید: عدم انطباق این کودکان با فرهنگ محلات هم باید مورد توجه قرار بگیرد، متاسفانه تحقیر و تمسخر کودکان آزارشان می‌دهد. این مسئله در باره کودکان کار و خیابان هم مصداق دارد و باید برای حل آن فرهنگ سازی صورت گیرد.

مدیرعامل خانه کودکان کوشا با اشاره به معضلی دیگر در مدارس پیرامون کودکان کار و کودکان آسیب دیده اجتماعی می‌گوید: متاسفانه با طیف قابل توجهی از کودکان در مرکز مواجه هستیم که در سنین 10، 12 سالگی و در دوره ابتدایی از مدارس دولتی اخراج می‌شوند و به مدارس ان.جی.اوها می آیند. کودکان 10 سال به بالای ما بعضا اخراجی های آموزش و پرورش هستند. نابسامانی آموزش و پرورش از پارامترهایی است که کودک را به سمت خارج مدرسه و کار و بزه می فرستند زیرا با اولین مشکلی که در او می بینند عذرش را می خواهند. آموزش و پرورش باید در مقابل ناهنجاری‌های این کودکان صبورتر باشد.

705

کد خبر: 829283

وب گردی

وب گردی