کتاب «قانون» ابن سینا 600 سال در مجامع پزشکی اروپا و شرق اسلامی تدریس می‌شد

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدا با تبریک پزشکان خصوصا پزشکان حاضر در مراسم گفت: مصادف شدن روز پزشک با تولد بزرگترین دانشمند تاریخ اسلام، ایران و جهان بسیار ارزنده است؛ ابن سینا دانشمندی است که کتابهایش جهان علم و پزشکی را تحت تاثیر قرار داده است و بنده همچین دانشمندی را در دنیا سراغ ندارم.

به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، روز گذشته در مراسمی از جدیدترین کتاب های دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی، به نام «پزشکی در ایران پیش از اسلام و جندی شاپور» در سالن شهید غرضی بیمارستان میلاد تهران؛ با حضور رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی، دکتر نفر معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد، دکتر ابطحی و دیگر شخصیت‌های علمی و اجرایی رونمایی شد.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدا با تبریک پزشکان خصوصا پزشکان حاضر در مراسم گفت: مصادف شدن روز پزشک با تولد بزرگترین دانشمند تاریخ اسلام، ایران و جهان بسیار ارزنده است؛ ابن سینا دانشمندی است که کتابهایش جهان علم و پزشکی را تحت تاثیر قرار داده است و بنده همچین دانشمندی را در دنیا سراغ ندارم.

ولایتی با اشاره به کتاب قانون ابوعلی سینا افزود: 600 سال کتاب قانون این دانشمند در مجامع پزشکی اروپا و شرق اسلامی و تدریس می‌شد و حتی تا اواخر قرن نوزدهم و اویل قرن بیستم در یکی از دانشگاه‌های کشور فرانسه کتاب قانون تدریس می‌شد.

وی ادامه داد: در حوزه آناتومی تقریبا چیز خلافی در این کتاب گفته نشده است و بیش از 90 درصد از مطالب کتاب قانون هنوز معتبر است، کتاب پزشکی در ایران پیش از اسلام و جندی شاپور حاصل تحقیقات شیخ الرئیس است و برای اینکه معلوم شود این کتاب دارای چه ویژگی‌هایی‌ست باید نقلی از کتاب چهارمقاله نظامی سمرقندی کنیم.

ولایتی ادامه داد: یکی از چهار فصل کتاب چهار مقاله در مورد پزشکی‌ است، به نظر بنده این کتاب بسیار ارزشمند است چون در این حوزه کتاب‌های پزشکی را توضیح داده، هرکس که کتاب قانون را بخواند خواهد فهمید که همه کتاب‌ها داخلش موجود است زیرا کتاب غنی در حوزه پزشکی به حساب می‌آید.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از بهترین افتخارات دانشمندان پس از ابن سینا این است که مدعی هستند بهترین شرح را درباره او و آثارش نوشته‌اند. یکی از بزرگان طب و فلسفه ما قطب الدین شیرازی است؛ ایشان شرح‌های جالبی به زبان‌های فارسی و عربی درباره کتاب قانون ابن سینا نوشته است.

ولایتی ادامه داد: این دانشمند بیش از بیست سال درباره کتاب قانون ابن سینا تحقیق کرده و با همه بزرگان مشورت انجام داده است تا آن را متوجه شود. بنابراین کتاب و آثار ابن سینا در دنیا زبان زد همه بوده و خواهد بود.

او افزود: دانشمند دیگری به نام خوارزمی کتابی هم درباره تشریح قانون نوشته است. از طرفی هرکسی که بخواهد فلسفه بیاموزد باید کتاب شفای ابن سینا را مطالعه کند. به هرحال باید به دانشمندان و برزگان کشورمان در دنیا افتخار کنیم.رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد اصل بیمارستان سازی در ایران بوده و آن زمان که بیمارستان در ایران ساخته می‌شد هیچ جای دنیا چنین مرکزی برای تیمار وجود نداشت که بهترین آن جندی شاپور در سال 1271 میلادی است.

او در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح و توضیح کتاب خود برای حضار و پزشکان پرداخت. این کتاب که در چهار جلد و دو هزار صفحه توسط دکتر ولایتی تالیف شده است به تاریخ علم پزشکی پیش از اسلام تا زمان معاصر می پردازد.

کد خبر: 829674

وب گردی

وب گردی