دیدار نویسندگان ایرانی با رئیس انجمن نویسندگان چین

در حاشیه برنامه های حضور ایران به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب پکن هیات نویسندگان ایران با انجمن نویسندگان چین دیدار کرد.

به گزارش ایسکانیوز از موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، این نشست صبح امروز در انجمن نویسندگان چین با حضور هوشنگ مرادی کرمانی، طاهره ایبد، مرضیه سلیمانی، جعفر شیرعلی نیا، حسین پاینده و علی اصغر سیدآبادی و رئیس انجمن نویسندگان چین ، معاون بخش روابط بین الملل انجمن نویسندگان چین ، رئیس بخش آفریقای انجمن نویسندگان چین و بخش آسیا و آفریقای انجمن نویسندگان چین برگزار شد.

چانگ تو ، رئیس انجمن نویسندگان چین در این نشست گفت: خوشحالیم که ایران به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب پکن حضور دارد. نویسندگان چین 2 ماه پیش از ایران بازدید کردند و خوشحالیم که اکنون نویسندگان ایرانی در این جا حضور دارند.
وی گفت: چین در زمینه ادبیات و کتاب دوران طلایی خود را سیر می کند. چین مبدا جاده ابریشم است و کشور چین و ایران از آن زمان با یکدیگر رابطه داشته اند و به این واسطه زمینه همکاری بیشتری بین ما وجود دارد و در زمینه ادبیات کودک و نوجوان با یکدیگر می توانیم تبادل نظر داشته باشیم.

رئیس انجمن نویسندگان چین در ادامه به معرفی این انجمن پرداخت و گفت: از زمان تاسیس این انجمن تاکنون 68 سال می گذرد و هدف از تاسیس این انجمن خدمت به نویسندگان است و شرایط لازم را برای تالیف آثار نویسندگان فراهم می آورد.

وی افزود : این انجمن 11 هزار و 336 عضو دارد و 4 جایزه ملی چین در حوزه ادبیات ، جایزه روشو، جایزه نویسندگان تطبیقی و یا قومیت و جایزه برای کودکان را برگزار می کند.در چین 300 میلیون کودک وجود دارد که امسال برای آن ها جایزه ادبیات کودک را برگزار کردیم.

رئیس انجمن نویسندگان چین در این نشست گفت: رفت و آمدهای دوطرفه با نویسندگان، برگزاری سمینار ادبیات، ترجمه آثارادبیات متقابل در چند سال اخیر با کشور ایران را به صورت جدی دنبال می کنیم و در این حوزه فعال هستیم. نمایشگاه کتاب پکن فرصت مناسبی برای برقراری ارتباط با نویسندگان ایران است که در آینده امیدواریم این رفت و آمدها بیشتر شود و منتظر بازدید هیات نویسندگان ایرانی از چین هستیم.

علی اصغر سیدآبادی نویسنده کتاب کودک نیزدر این نشست ضمن معرفی هر یک از نویسندگان ایرانی حاضر در جلسه به معرفی صنعت نشر و تیراژ کتاب در ایران و علاقه مندی به چاپ کتاب های چینی نکاتی را بیان کرد.

سیدآبادی در ادامه گفت: نسبت ورود کتاب های چینی به کالاهایی که از این کشور وارد ایران می شودخیلی کم است و امیدواریم که برگزاری این نشست ها باعث شروع همکاری جدی در تبادل رایت شود.

در ادامه این نشست هر یک از نویسندگان به صورت دوطرفه با هیات چینی به بحث و تبادل نظر و گفت و گو پرداختند.حضور پژوهشگران چینی در ایران با حمایت های دولتی ، انجام کارگاه های آموزشی وعلمی، انعقاد تفاهم نامه با انجمن نویسندگان و تفاهم نامه بین ایران و چین برای گسترش ارتباطات فرهنگی و تالیف از جمله پیشنهاداتی بود که در این جلسه مطرح شد.
در پایان این نشست نیز بازدید مشترک از موزه دانشکده ادبیات لوشون و پژوهشگاه ادبیات چین انجام شد.

502

کد خبر: 829911

وب گردی

وب گردی