عواقب تابو بودن مراجعه به روانپزشک

یک روانشناس گفت برای اینکه بتوانیم در اجتماع زندگی کنیم نیاز به مقداری احساس امنیت داریم. اجتماع نقش مادری را برای ما بازی می کند که بعد از مادر از طریق مکانیسم‌های حمایتی احساس نسبی امنیت را برای شهروندانش ایجاد می‌کند تا بتوانند تکالیف رشدی خویش را به سرانجام برسانند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس ،یک روانپزشک با اشاره به بررسی ابعاد روانشناختی حوادث آتنا و بنیتا گفت: وقوع چنین اتفاقاتی به شدت به اعتماد اجتماعی آسیب می‌زند.

مسعود قاسمی در این باره اظهارداشت: در روزهای اخیر شاهد دو حادثه ناگوار بودیم. آتنا که پس از اینکه مورد تجاوز قرار گرفت به قتل رسید و بنیتای هشت ماهه که در گرمای تابستان از گرسنگی و تشنگی جان خود را از دست داد.

این روانپزشک با اشاره به اینکه باید توجه داشت در اجتماع آزادی فردی محدود می‌شود و آزادی فردی دستاورد تمدن نیست و پیش از آنکه اصلاً تمدنی وجود داشته باشد، از هر زمان دیگری بیشتر بوده است، اظهار داشت: با تکامل تمدن آزادی فرد محدود می‌شود و در واقع فرد اختیار مقداری از آزادی خود را به اجتماع می‌دهد تا از او در مقابل آنچه امنیت او را تهدید می‌کند محافظت کند.

قاسمی گفت: مکانیسم‌های اجتماعی باید از ایجاد احساس‌هایی نظیر اضطراب، ناامنی، تردید و احساس گناه در فرد جلوگیری کند. لذا اتفاقاتی از قبیل آنچه برای آتنا و بنیتا رخ داد می‌تواند به اعتماد اجتماعی آسیب بزند. افراد احساس می‌کنند برای پیشگیری از رخ دادن اتفاقات مشابه برای خود باید بسیاری از مسئولیت‌هایی که به اجتماع واگذار کرده بودند را مجدداً خود بر عهده بگیرند.

وی بیان داشت: به طور مثال فرد اگر مورد تعرض قرار بگیرد ترجیح می‌دهد خودش از خودش دفاع کند تا منتظر باشد اجتماع به وظیفه خود عمل کند.

این روانپزشک افزود: در خصوص اینکه این حوادث اخیرا زیاد شده؛ مطالعه‌ای در دست نیست که بتوان مقایسه کرد. آنچه رخ داده، گسترش شبکه‌های مجازی است که سرعت انتقال اطلاعات و اخبار را افزایش داده است.

قاسمی اضافه کرد: متأسفانه در تمام دنیا ابتلا به بیماری روانی یک برچسب است. فرد مبتلا به بیماری روانی در بهترین حالت تلاش می‌کند این موضوع را از چشم دیگران پنهان کند. حتی مراجعه به روانپزشک نوعی تابو بوده و این حالت در کشور ما شدیدتر است.

این روانپزشک عنوان کرد: مثلا اخیراً شاهد بودیم که در یک برنامه پر بیننده و طنز این بیماران ابزاری برای مزاح و خنده شده بودند. یا در سریالی پر طرفدار بیماران روانی را به صورت افراد فاقد عقل و منطق به تماشا می‌گذارند. که این مسائل می‌تواند باعث تقویت این نگرش نسبت به بیماری روانپزشکی را تشدید کند.

قاسمی گفت: این در حالی بوده که وقتی شما یک اختلال کوچک دارید به طور مثال مقداری احساس افسردگی یا اضطراب می‌کنید و یا در مقدمات ازدواج هستید و فکر می‌کنید برای تصمیم گیری دچار مشکل هستید و نیاز دارید با فردی مشورت کنید می‌توانید به روانپزشک مراجعه کنید.

این روانپزشک خاطرنشان کرد: همچنین باید مرتکبین این جرم مورد بررسی قرار بگیرند چرا که بدون بررسی کامل نمی‌توانیم بگوییم آنها دچار اختلال روانپزشکی بوده‌اند یا خیر ولی در کنار همه این موارد نباید از آموزش به خانواده‌ها غافل ماند.

705

کد خبر: 829923

وب گردی

وب گردی