در هر سنی کم تحرکی و چاقی صورت گیرد کبد چرب افزایش پیدا می کند

دکتر شهرام آگاه گفت مطالعات متعددی در این زمینه توسط مراکز تحقیقات مختلف مانند مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز تحقیقات گوارش و کبد بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران انجام شده که این مطالعات نشان دهنده ابتلای تعداد زیادی از شهروندان تهرانی به بیماری کبد چرب است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا ، رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: براساس مطالعات متعدد انجام شده در شهر تهران، حدود 30 درصد مردم بالای 40 سال این شهر مبتلا به کبد چرب هستند.
وی با اشاره به اینکه چاقی شکمی در مردان شایع تر است، گفت: کبدچرب به دلیل افزایش چاقی شکمی در مردان، شیوع بیشتری دارد.
آگاه به روند روبه رشد کبدچرب در تهران اشاره کرد و گفت: زندگی شهرنشینی، رژیم غذایی نامناسب و کم تحرکی در افزایش کبد چرب نقش مهمی دارند.
فوق تخصص گوارش و کبد بیان کرد که غذاهای نامناسب از جمله فست فودها، نوشابه ها، شیرینی جات و چربی هستند که در ابتلا به کبد چرب نقش مهمی دارند و مردم باید از مصرف آنها پرهیز کنند.
وی با اشاره به اینکه افزایش چربی های خون، ارتباط نزدیکی با کبد چرب غیرالکلی دارد، افزود: یکی از علل ابتلا به این بیماری مصرف الکل و داروها است.
آگاه بیان کرد: به ندرت افرادی که کبد چرب دارند چاق نیستند، بنابراین چاق نبودن ملاک این نیست که فرد مبتلا به کبدچرب نباشد.
وی اظهار کرد که افرادی که دچار چاقی شکمی هستند نیاز به بررسی دقیق برای ابتلا به کبد چرب دارند.
آگاه، سونوگرافی را از مهمترین راه تشخیص این بیماری اعلام کرد و گفت: سونوگرافی یکی از روش های تصویربرداری با دقت نسبتا بالایی است که امکان تشخیص بیماری را فراهم می آورد.
وی افزود: اگر در سونوگرافی کبد چرب را تشخیص داده شد، باید آزمایش های کبدی انجام و همچنین قندخون و چربی خون اندازه گیری شود.
آگاه برلزوم کم مصرف کردن چربی های اشباع شده تاکید کرد و افزود: مصرف گوشت قرمز و لبنیات پرچرب باید کاهش پیدا کند و از سوی دیگر مردم سبزی و میوه بیشتری استفاده کنند.
رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: مصرف قندهای ساده از جمله نوشیدنی ها شیرین به ویژه نوشابه برای جلوگیری از ابتلا به کبد چرب، باید کاهش پیدا کند.
وی به افزایش چاقی در کودکان اشاره کرد و گفت: کبد چرب در کودکان در حال افزایش است.

کبد چرب چیست؟
وجود چربی در کبد هر انسانی طبیعی است اما اگر کبدی دارای 5 تا 10 درصد چربی باشد کبد چرب نامیده می شود.
کبد فاکتورهای مضرر مواد غذایی را گرفته و آنها را به صورتی بدون ضرر وارد سیستم های دیگر بدن می کند. کبد به طور طبیعی خود را توسط سلول هایی ترمیم و پاکسازی می کند. کبد چرب یک موقعیت مخرب را در بدن ایجاد می کند و بدتر اینکه هیچ علامت هشدار دهنده ای در ابتلا ندارد. دو نوع کبد چرب عبارتست از الکلی و غیر الکلی که در ایران نوع غیر الکلی شیوع دارد.
علل ایجاد کبد چرب چیست؟
عادات و رفتارهای غلط بسیاری ایجاد کننده این بیماری هستند که بارزترین و مهم ترین آنها مصرف الکل و مشروبات الکلی ,مصرف مواد غذایی چرب ، اضافه وزن ، نداشتن فعالیت بدنی سالم یعنی همان ورزش و تحرک مفید، سوء تغذیه ، فشار خون بالا ، بارداری ، مصرف داروهایی همچون آسپرین و تتراسایکلین
همچنین بخوانید : همه مطالب در مورد درمان و بیماری کبد چرب هستند.

علائم و نشانه های کبد چرب چیست؟
خستگی و بی حالی
کاهش وزن و اشتها
تهوع
ضعف عمومی
درد در مرکز و یا سمت راست بخش بالای شکم

705

کد خبر: 830002

وب گردی

وب گردی