ساخت مواد شیمیایی با طعم شیره گیاهان برای انقراض پشه مالاریا

در دنیا سالانه نزدیک به 200 میلیون نفر به مالاریا مبتلا می‌شوند که از این تعداد حدود نیم میلیون نفر می‌میرند و 90 درصد این مرگ و میرها در آفریقا رخ می‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا ، دانشمندان می‌گویند موفق به ساخت یک ماده سمی شده‌اند که طعم آن، پشه‌ها را به خود جلب می‌کند. این روش در کشتن پشه‌هایی که بیماری مالاریا را انتقال می‌دهند نتیجه مثبت داشته‌ است.

با اینکه در 10 سال گذشته پیشرفت‌های زیادی در پیشگیری و درمان مالاریا صورت گرفته، ولی جلوگیری از انتقال آن از راه پشه همچنان مشکلی پابرجا است.

دانشمندان حالا در شرف پیدا کردن راه جدیدی هستند که می‌تواند با انقراض پشه‌ها مالاریا را ریشه کن کند.

همه فکر می‌کنند پشه‌ها خونخوار هستند ولی آنچه بیشتر مردم از آن بی خبر هستند این است که غذای روزانه پشه‌ها از شهد گیاهان تامین می‌شود.

از این رو دانشمندان موفق به ایجاد ترکیبی از مواد شیمیایی سمی شدند که طعم و بوی شیره گل و گیاه را داشته و پشه‌ها را به خودش جلب کند.

به طوری که پشه‌ها به فاصله کوتاهی بعد از خوردن این شهد می‌میرند.

آنها این ترکیب را در چند روستای تانزانیا که پشه‌های ناقل مالاریا در آن جولان می‌دهند آزمایش کردند.

آنها در 4 روستا به پشه‌ها این ترکیب را خورانده و در 4 روستای همجوار پشه‌ها را به حال خود رها کردند.

نتیجه آن شده که در مناطقی که از این ترکیب استفاده شد، ظرف چند هفته هیچ نشانی از پشه‌ها باقی نماند.

هدف سازندگان این ترکیب، بنا به ادعای خودشان سود مالی نبوده برای همین می‌کوشند تا از طریق سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی بهداشتی این ماده سمی را توسعه دهند تا خرید آن برای ساکنان مناطق محروم در قلب آفریقا ممکن باشد.

در این مناطق افراد بالغ اغلب به مرور زمان قادر هستند نسبت به مالاریا مصونیت نسبی پیدا کنند ولی کودکان و به ویژه نوزادان آسیب پذیر هستند.

برای همین بیشتر موارد مرگ و میر مربوط به کودکان زیر 5 سال است.

705

کد خبر: 830025

وب گردی

وب گردی