توسعه حمل و نقل عمومی  و رضایت شهروندی یکی از اهداف مهم شورای شهر است

رئیس شورای شهر تهران در خصوص موضوعات مختلفی همچون آسیب‌های اجتماعی، حمل و نقل عمومی، بدهی‌های شهرداری و ... توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل ازایسنا، محسن هاشمی در تشریح وضعیت شهر تهران با بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره تاکید داشتند که تهران باید شهری با هویت ایرانی – اسلامی و دارای رفاه عمومی و مقاوم باشد، گفت: متاسفانه هنوز تهران شاخص‌های زیست آرام را کسب نکرده، اما از توانایی‌های خوبی برای تبدیل شدن به یک شهر جهانی برخوردار است که باید از آنها استفاده کنیم و باید شرایطی را فراهم کنیم که شاخص‌های بین‌المللی به تهران بازگردد.

جابجایی روزانه ۱۰ میلیون مسافر با افزودن ۲۰۰۰ واگن به مترو

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه بر اساس نظرسنجی‌هایی که از گذشته انجام شده، مردم نسبت به ترافیک و آلودگی هوا هنوز دغدغه‌مند هستند، گفت: در حال حاضر تنها ۲.۵ میلیون مسافر توسط شبکه مترو جابجا می‌شود اما می‌توان تنها با اضافه کردن واگن، این سفرها را به ۱۰ میلیون سفر ارتقاء داد که بر همین اساس ما نیازمند ۳۰۰۰ واگن هستیم اما می‌بینید که تنها ۱۰۰۰ واگن در حال حاضر در شبکه حمل و نقل عمومی وجود دارد و اگر ۲۰۰۰ واگن دیگر به همین زیرساخت‌های موجود اضافه شود، می‌توانیم روزانه ۱۰ میلیون مسافر را جابجا کنیم.

نیاز تهران به ۹۰۰۰ اتوبوس با آلایندگی کم

وی با بیان اینکه بر اساس استانداردهای جهانی سیستم اتوبوسرانی نیز باید عمود بر مترو حرکت کند، گفت: بر اساس نیاز و برنامه در حال حاضر باید هفت تا ۹ هزار اتوبوس نو با آلایندگی کم داشته باشیم، اما می‌بینید که این مهم محقق نشده و اگر اتوبوس و مترو ناوگانش افزایش یابد می‌توانیم روزانه ۱۵ میلیون سفر با حمل و نقل عمومی انجام دهیم که هم ترافیک و هم آلودگی هوا کاسته می‌شود.

وی با بیان اینکه به شخصه از مترو و بی آر تی استفاده می‌کنم، گفت: البته در حال حاضر مسیر بی آر تی اختصاصی نیست و در ۷۰ درصد مسیر بی آر تی تقاطع‌هایی وجود دارد که بر اساس مدل حمل و نقلی در مسیر بی آر تی نباید تقاطع و ایستی وجود داشته باشد که اگر این توقف‌ها باشد بیشتر شبیه خطوط ویژه و نه بی آر تی است که باید بتوانیم مطالعاتی را نیز در راستای بهبود این وضعیت انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بر اساس قانون، دولت نیز در بهبود وضعیت حمل و نقل تهران نقش زیادی دارد، گفت: اما طی سال‌های اخیر پولی برای خرید اتوبوس و توسعه مترو داده نشده که باید این مسئله از طریق مجلس، دولت و ... حل شود و می‌توانیم با استفاده از توان کارخانجات داخلی علاوه بر حل مشکل کمبود اتوبوس و واگن، به اشتغالزایی نیز روی بیاوریم، چرا که این توانایی در ایرانیان وجود دارد که ۹۰۰۰ اتوبوس را در داخل کشور بسازند و این اشتغال زیادی ایجاد می‌کند. چرا که اتوبوس با ۷۰ درصد ساخت داخل اشتغال ایجاد می‌کند و این مسئله پیچیده نیست، بلکه مشکل اصلی تامین اعتبار است و باید برنامه ریزی‌های لازم با کمک دولت و مجلس انجام شود تا این مشکل حل شود. چرا که تهران به ۳۰۰۰ واگن، ۹۰۰۰ اتوبوس و ۱۰۰ هزار تاکسی نو احتیاج دارد و اگر کمک نکنند به شخصه موضوع را تا مقام معظم رهبری پیگیری می‌کنم تا مشکل مردم تهران حل شود.

ماجرای بدهی‌های شهرداری تهران

رئیس شورای شهر تهران در مورد مطالبات و بدهی شهرداری نیز گفت: بدهی‌ها در شهرداری چند دسته هستند. یکی بدهی به سیستم بانکی است که سررسید وام‌ها فرارسیده و پرداخت آنها سخت است که باید با بانک‌ها و دولت مذاکره کنیم تا نسبت به استمهال آنها با عقب انداختن سررسید و پرداخت اقساط بلندمدت پیش رویم و بدهی دوم مربوط به پیمانکارانی است که یا کارشان را انجام داده و یا در حال پیگیری امور شهر هستند که باید پول آنها را بدهیم تا مبادا کار تهران بر زمین بماند و دسته سوم مربوط به ارگان‌های دولتی همچون بیمه و اداره مالیات و ... است که می‌توانیم با رای زنی آنها را حل و فصل کنیم، اما نکته قابل توجه این است که اگر بتوانیم با کمک بخش خصوصی و برون سپاری خدمات، به درآمد پایدار برسیم اقدام بزرگ و مهمی در این زمینه صورت گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قوانین زیادی در خصوص شهرداری‌ها وجود دارد که آنها را به درآمد پایدار می‌رساند، گفت: به عنوان مثال در ساخت حمل و نقل ریلی بر اساس قانون دولت ۵۰ درصد سهم دارد و همچنین دولت باید از محل صرفه جویی در سوخت به شهرداری‌ها پول بدهد و یا بر اساس قانون دو میلیارد دلار باید به توسعه سیستم حمل و نقل ریلی کمک می‌شد که اگر بتوانیم این قوانین را زنده کنیم اتفاقات خوبی در شهر تهران رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه هر سفر با مترو ۱۳ سنت صرفه جویی سوخت دارد، گفت: حالا تصور کنید اگر ۲۰۰۰ واگن به مترو اضافه شود و بتوانیم ۱۰ میلیون سفر با صرفه جویی هر سفر ۱۳ سنت انجام گیرد، چه مقدار صرفه جویی در مصرف سوخت و هزینه‌ها صورت می‌گیرد که اگر همین عدد را به تهران بدهند، مشکل تهران در مورد کمبود منابع مالی حل و فصل می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مدیران شهرداری به جای اینکه به دنبال کسب پول به روش تخریب باغات، فشار بر تراکم و بارگذاری زیاد پیش بروند، وقت خود را صرف پافشاری بر اجرای قانون می‌کردند این مهم رخ نمی‌داد و ما به درآمدهای پایدار زیادی می‌رسیدیم.

شورای پنجم میراث‌دار بودجه‌ای شورای چهارم

وی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، در پاسخ به این سوال که برنامه‌های شهردار جدید تهران تا به چه میزان بر درآمدهای پایدار متمرکز است، گفت: دقت داشته باشید که ما میراث بودجه انقباضی تصویبی شورای چهارم برای سال ۹۶ هستیم که شورای چهارم حدود ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بودجه منعقد کرده که ۸۰۰۰ میلیارد آن برای عمران و حمل و نقل، ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای حقوق و دستمزد، ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای امور فرهنگی و اجتماعی و ۱۶۰۰ میلیارد تومان نیز در عرصه خدمات جانمایی شده است. لذا ما میراث دار بودجه سال ۹۶ شورای چهارم هستیم، اما به نظر من یک شهردار باید هم مدیر درآمد و هم مدیر هزینه باشد و علاوه بر اینکه بتواند بودجه را در اقدامات خوب و خاص هزینه کند، باید وقت زیادی برای کسب درآمد داشته باشد؛ چرا که درآمدهایی که در مدیریت قبلی ایجاد شده پایدار نبوده و منجر به توسعه نشده و می‌بینید که تمرکزشان بیشتر بر روی تراکم بوده و شاهدیم که بارگذاری شدید در ساخت تجاری‌ها و مال‌ها سبب بروز مشکلات شده، به گونه‌ای که تقریبا معابر در شمال شهر تهران به دلیل مال‌های ساخته شده به انسداد رسیده و این در حالیست که هنوز مجوز ۴۰ درصد از مال‌ها در منطقه یک اجرایی نشده است.

وی در مورد مدیریت یکپارچه شهری نیز با بیان اینکه قانون به مدیریت یکپارچه شهری توجه زیادی داشته، گفت: بر اساس قانون، ۲۴ مورد از فعالیت‌های دولت در شهر باید به شهرداری‌ها داده شود که این مسئله موجب یکپارچگی بیشتر در شهر می‌شود. به عنوان مثال جای سوال است که چرا یک روز باید آسفالت شود و روز دیگر آسفالت کنده شود. در حالیکه اگر این تاسیسات در داخل یک کانال ویژه طراحی می‌شد، این مسئله رخ نمی‌داد، اما از آنجایی که این سازمان‌های خدماتی یکپارچه نیستند، کسی نمی‌داند این کانال‌ها را چه کسی و با چه هزینه‌ای باید ایجاد کند و جالب است بدانید بر اساس قانون امور زیرساختی به مانند سیاست‌های امنیتی، دفاعی، اقتصادی و ... باید در اختیار دولت باشد و مابقی اختیارات به حکومت‌های محلی داده شود.

گزارش‌های محرمانه درباره آسیب‌های اجتماعی تهران

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آسیب‌های اجتماعی شهر تهران با بیان اینکه چند گزارش محرمانه در مورد آسیب‌های اجتماعی در تهران را مطالعه کردم، گفت: منبع آسیب‌های اجتماعی این است که نتوانستیم صیانت درستی از فرهنگ داشته باشیم. درست است که پول زیادی در این زمینه هزینه کردیم اما حجم آسیب‌ها نشان می‌دهد که مسیرمان درست نبوده است.

وی با بیان اینکه چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است، افزود:‌ نباید بودجه‌های فرهنگی در جاهایی که لازم نیست، هزینه شود و باید در هزینه‌ها اولویت بندی کنیم و معتقدم آسیب تهران تنها از طریق سمن‌ها و نه سیستم دولتی، حل می‌شود که البته برنامه اجرایی آن در شورای چهارم نوشته شده اما باید مورد بازنگری قرار گیرد و کیفی‌سازی شود.

وی در مورد عدم تاثیرگذاری فرهنگسراها در تهران گفت: متاسفانه در کارهای فرهنگی که در تهران انجام شده، محدودیت‌هایی را اعمال کردیم که حتی در دین نیز وجود ندارد و این باعث شده بسیاری از هنرمندان به میدان نیایند و متاسفانه مرز گناه و ثواب در سیستم یک مقدار حالت افراطی پیدا کرده است و جاهایی که اسلام گناه اعلام نکرده مدیران به دلیل اینکه فکر می‌کنند ممکن است اتفاقی رخ دهد، اجازه نمی‌دهند و این باعث از دست دادن هنرمندان شده است و باید اقدامی در این راستا اندیشیده شود.

رئیس شورای شهر تهران در پایان سخنان خود گفت: ما به اداره تهران به روش خرد جمعی اعتقاد داریم و به همین دلیل از همه اساتید، روحانیون، هنرمندان، نخبگان و حتی شهروندان عادی می‌خواهم که نظرات و ایده‌های خود را برای اداره بهتر شهر به شورای شهر بدهند تا بتوانیم شهری بهتر داشته باشیم.

705

کد خبر: 830028

وب گردی

وب گردی