نمادهایی که در تالار بورس زمین گیر شدند/بانکی ها صدرنشین غیرشفاف ها

معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: نمادهایی مانند بانک صادرات، بانک پاسارگارد و بانک پارسیان در بورس تهران و برخی دیگر از نماد بانک ها که در فرابورس حضور دارند مدت‌های طولانیست که معاملات آنها در بورس متوقف شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ نمادهای متوقف در بازار سرمایه به عنوان یکی از معضلات مطرح ذز بازار سرمایه است که باعث نگرانی بسیاری از سرمایه گذاران و سهامداران در خصوص نماد مدنظر آنها شده است.

لازم به ذکر است، اقدامات زیادی در سازمان بورس و اوراق بهادار جهت اخذ تصمیماتی برای حل مشکلات موجود و بازگشایی نمادها انجام شد اما هر بار با چالشی همراه و باعث طولانی شدن مدت توقف نمادها در بازار شده است.

روح الله حسینی مقدم؛ معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس اوراق بهادار تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز در خصوص آخرین وضعیت نمادهای متوقف در بازار سرمایه گفت: نمادهایی مانند بانک صادرات، بانک پاسارگارد و بانک پارسیان در بورس تهران و برخی دیگر از نماد بانک ها که در فرابورس حضور دارند مدت‌های طولانیست که معاملات آنها در بورس متوقف شده است.


او با بیان اینکه مسئولان در فرابورس و نیز سازمان بورس باید پیگیر بازگشایی این نمادها باشند، گفت: به طور حتم گزارش هایی در این خصوص از طریق کدال منعکس شده است اما باز هم اطلاع رسانی های مورد نیاز و لازم درخصوص ای نمادها و بازگشایی آنها صورت خواهد گرفت.

حسینی مقدم به نماد متوقف بانک صادرات در بورس اشاره کرد و افزود: براساس اطلاعات ارائه شده از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار، تاکنون اطلاعات مورد درخواست سازمان که قادر به تامین شفافیت حداقلی در زمینه نماد بانک صادرات باشد به سازمان منعکس نشده و می توان گفت که این شرکت حتی قادر به انجام اقداماتی جهت برگزاری مجمع نبود.

به گفته معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس اوراق بهادار تهران، با توجه به اینکه توقف نمادها در بازار طولانی شده است اما تا زمانی که اطلاعات مورد درخواست سازمان از طریق کدال به بازار منعکس نشود نمادها متوقف خواهند ماند.

او خاطرنشان کرد: برای نمادهایی که به مدت طولانی در بازار سرمایه متوقف هستند، راه حل هایی تحت عنوان دستورالعمل توقف و تعلیق نمادها با موضوع ایجاد فهرست شرکت های تحت نظارت را پیشنهاد دادیم که بخشی از آن به صورت دستورالعمل پیشنهادی برای نظرخواهی به فعالان بازار ارایه شده است.

حسینی مقدم در ادامه گفت: این اقدام کمک خواهد کرد تا در موازنه بین نقدشوندگی و شفافیت طرف نقدشوندگی گرفته شود و به خاطر شفافیتی که بخشی از آن در اختیار بورس نیست و از عهده مدیران شرکت‌ها خارج است حداقل نقدشوندگی سهام در بازار حفظ شود، در این خصوص بازار تحت نظارت پیشنهادی بود که توسط بورس اوراق بهادار تهران ارایه شد.

معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس اوراق بهادار تهران ادامه داد: بعد از تصویب دستورالعمل پیشنهادی، باید این امکان داده شود تا تمام نمادهایی که به صورت طولانی مدت متوقف هستند در فهرست شرکت‌های تحت نظارت باز شود و امکان داد و ستد برای تمام فعالان بازار نیز فراهم شود.

او با تاکید بر اینکه در بورس سایر کشورها شرایط سختی برای گزارش دهی وجود دارد، گفت: گاهی برخی از شرکت ها در بورس به دلیل وجود شرایط خاص قادر به ارائه گزارش مالی نیستند اما نباید به دلیل عدم ارائه گزارش، حق طبیعی سهامداران را که خرید و فروش سهام از طریق بورس و اوراق بهادار است را از آنها گرفت.

حسینی مقدم اظهار داشت: در ابتدا باید موضوع عدم شفافیت شرکت ها مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود که دلیل عدم انعکاس گزارش از سوی شرکت ها به بازار، قصور مدیران در گزارشگری بوده است یا خیر؟ بنابراین دلیل گزارشی که از طریق شرکت ها ارائه نشده را باید به اطلاع سرمایه گذار رساند و اختیارخرید و فروش سهام را در شرایط خاص به سرمایه‌گذاران داد.

معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس اوراق بهادار تهران با تاکید بر اینکه نقدشوندگی به عنوان اولین اولویت سهامداران جهت سرمایه گذاری در بازار سرمایه تلقی می شود، گفت: تا زمانی که نتوانیم حداقل امکاناتی که برای سرمایه گذاران در بورس به عنوان مزیت مطرح است فراهم کنیم به طور حتم قادر به تامین ساز و کارهای مورد درخواست آنها نخواهیم بود.

او اظهار داشت: بازار تحت نظارت می‌تواند کمکی باشد جهت جلوگیری از توقف نمادهای معاملاتی در بازار سرمایه، لازم به ذکر است که شرایط حاکم در بازار به هیچ عنوان شرایط مناسبی نیست و برگه هایی که در اختیار سهامداران است گرچه دارای بار مالی هستند اما به دلیل اینکه امکان خرید و فروش برای آنها فراهم نیست بی ارزش محسوب می شوند.

حسینی مقدم در پایان گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز در خصوص آخرین وضعیت نماد کنتورسازی گفت: این موضوع از طریق همکاران سازمان بورس در حال بررسی و بخشی از آن به صورت حقوقی از طریق دستگاه قضایی در حال کنترل و پیگیری است که به طور حتم همکاران ما در سازمان بورس گزارش لازم در این زمینه را ارئه خواهند داد.

گفتنیست، شاپور محمدی، رییس سازمان و اوراق بهادار طی 2 روز گذشته اعلام کرد که از دو ماه دیگر هر نمادی که بسته می‌شود، ظرف ۶۰ تا ۹۰ دقیقه بازگشایی خواهد شد و به زودی سازمان بورس و اوراق بهادار، برنامه زمان بندی آن را اعلام خواهد کرد.

محمدی این اقدام را تحول بزرگی در کشور دانست و گفت: اختیار تصمیم گیری را برای سهامداران باید محترم بدانیم و اجازه دهیم آنها با شفافیت، تصمیم گیری کنند؛ به هرحال وظیفه ما شفافیت است؛ ولی سرمایه گذاران تصمیم گیری می کنند.

401

کد خبر: 830093

وب گردی

وب گردی