حسین علیزاده : جشنواره ملی موسیقی جوان  به یک جریان تبدیل شده است

حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده موسیقی با اشاره به اینکه جشنواره موسیقی ملی جوان به جریان تبدیل شده و حذف آن غیرممکن است، گفت: این جشنواره یک حرکت ملی است و بی شک مسئولانی که نگاه ملی دارند از این رویداد حمایت می کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، حسین علیزاده در نشست خبری یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان که صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد، ضمن قدردانی از زحمات آذین موحدی برای جامعه هنری ، اظهار کرد: خوشبختانه در چند سال گذشته حضور زنان در همه عرصه ها چشمگیر است. حتی فعالیت و آموزش دختر بچه ها در حال حاضر نشان می دهد جامعه قرار است به سمتی که باید، می رود.

وی در ادامه درباره جشنواره ملی موسیقی جوان، افزود: این جشنواره تفاهم هنرمندان در حوزه موسیقی را بوجود آورد که به نوع خود با توجه به بهای ناچیز جامعه به موسیقی بی سابقه است.

این آهنگساز تاکید کرد:در جامعه ما استقبال خانواده ها از موسیقی بسیار نیست به همین دلیل انجام فعالیت موسیقی در این کشور دشوار است. جشنواره تلاش کرده تا یک حرکت معنوی روبه جلو به سمت این حوزه داشته باشد و کمبود ها را در طول زمان برطرف کند.

علیزاده ادامه داد: ما نباید تنها در این جشنواره کنار هم باشیم. این موضوع به ما گوشزد می کند که در تمام ایام سال باید با برگزاری جلسات متعدد با یکدیگر همکاری داشته باشیم. تفاهم، هم زیستی، بحث و گفتمان در هر رشته ای می تواند مشکلات را از بین ببرد. این جشنواره یک حرکت ملی است و بی شک مسئولانی که نگاه ملی دارند از این رویداد حمایت می کنند.

وی همچنین در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره میزان ارزیابی از بحث آموزش در حوزه موسیقی در دوره های مختلف این جشنواره ، گفت: قبل از پاسخ به این سوال از همه افرادی که توانایی مالی دارند، دعوت می کنم تا از این جشنواره حمایت کنند چرا که هرچند بودجه برای این جشنواره بیشتر باشد، راحت تر می توانیم مسائل ریشه ای در این رشته را حل کنیم.

علیزاده خاطر نشان کرد: در بحث آموزش باید یک هماهنگی میان آموزشگاه ها و مراکز دیگر بوجود آید تا انرژی مادی و معنوی افراد هدر نرود. در این جشنواره بسیاری از افراد تنها به دلیل مشکلات تکنیکی کوچک پذیرفته نشدند.

وی افزود: نواختن ساز با نگاه هرسبک اصولی دارد که باید رعایت شود اما بسیاری از افراد بدلیل آموزش اشتباه از سوی معلمانشان که نام استاد برخود می گذارند، اشکالات تکنیکی را رعایت نمی کنند. متاسفانه در آموزش شکل واحدی نداریم و هر شخصی که می تواند بنوازد کتابی با سلیقه خود منتشر می کند و من تعجب می کنم که وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی چگونه برای چاپ کتاب معیار های واحدی در نظر نمی گیرد.

** انجمن های مردمی و بدون دخالت سیاسیون بهترین عملکرد را دارند

حمید رضا اردلان، آهنگساز نیز در این نشست درباره برگزاری این جشنواره، اظهار کرد: در کشور ما هر گونه عملکردی که بدون دخالت سیاست انجام شود، به بهترین حالت ممکن انجام می شود. در این جشنواره و جلسات مربوط به این مسابقه یک خرد و تفکری وجود دارد که به مباحث بنیادین و راهبردی مانند سرنوشت برنده یا رسیدگی به موسیقی نواحی ایران بدون تبعیض های نژادی، زبانی و مذهبی می پردازد.

** با برگزاری جشنواره های موسیقی نگاه به این حوزه مفهومی می شود

آذین موحدی، نوازنده موسیقی نیز درباره هدف از برگزاری جشنواره ملی موسیقی جوان، اظهار کرد: این جشنواره صرفا یک جشنواره هنری است که تنها برای گذراندن اوقات فراغت راه اندازی نشده است. تمام تلاش برای برگزاری این جشنواره تبیین تفکر و اندیشه در حوزه های مختلف موسیقی است که امیدوارم با ادامه این روند نگاه مفهومی تری در جامعه نسبت به موسیقی بوجود آید.

وی در ادامه گفت: من خوشحالم که این جشنواره در حوزه موسیقی برگزار شد چرا که تعداد شرکت کنندگان در ایران با توجه به جایگاه ناچیز موسیقی، بی سابقه است.

** بدون دخالت سیاست حال موسیقی خوش است

در بخش دیگری از این نشست، جمالی، مدیر عامل انجمن موسیقی ایران نیز درباره هدف از برگزاری این جشنواره، اظهار کرد: در جهان معاصر با دو پدیده فرهنگ و صنعت موسیقی مواجه هستیم. با اطمینان می گویم این جشنواره نماینده فرهنگ موسیقی ایران است که با ارتباط درونی و معنوی و همچنین بهره گیری از استادان نامی و برجسته فعالیت خود را به صورت شبانه روزی پیش می برد. تعداد شرکت کنندگان در مرحله های مختلف این جشنواره نشان می دهد که خانواده ها بستر اصلی آموزش جوانان را فراهم کرده اند.

وی در ادامه تاکید کرد: نهاد سوم جامعه باید با شفاف سازی بیشتر نسبت به حوزه موسیقی عمل کند. در این شرایط رسانه ها بسیار می توانند به افزایش کیفیت سطح هنر بپردازند.

جمالی با اشاره به بودجه یک ملیارد و دویست ملیونی این جشنواره، تاکید کرد: بودجه این جشنواره صد در صد صرف هزینه ها می شود چرا که ما در این جشنواره فروش آثار نداریم اما به حرکت مالی از سوی سرمایه گذاران احتیاج داریم چرا که این بودجه برای این جشنواره ملی کافی نیست.

503

کد خبر: 830306

وب گردی

وب گردی