تهران - ایسکانیوز: علی دایی بعد جدایی از پرسپولیس، بارها روی این موضوع تاکید کرد که یک بار توسط محمود احمدی‌نژاد و یک بار توسط وزیر ورزش اخراج شده است. او در برنامه 90 هم روی خط آمد و گفت: «اگر به نظر وزیر آقای روحانی من مشکل فوتبال هستم خیلی راحت از آن کناره گیری می کنم.» سرمربی سابق پرسپولیس احمدی‌نژاد را متهم کرد به او پیشنهاد حضور در ستاد تبلیغاتی‌اش را داده و بعد از رد این پیشنهاد توسط دایی، تصمیم گرفته او را از تیم ملی کنار بگذارد.

حرف‌های دایی، یک سوال به وجود می‌آورد. دایی در مورد اخراج هایش رئیس جمهوری و وزیر را عامل اصلی معرفی می کند اما او به عنوان سرمربی توسط چه کسانی انتخاب شده است؟ بررسی کارنامه مربیگری دایی نشان می‌دهد او انتخاب اول مدیران یا سیاستمداران غیر فوتبالی است. مدیرانی که بیشتر آن‌ها جزو یاران نزدیک یا طیف سیاسی نزدیک به احمدی‌نژاد بودند.

شروع با یاران احمدی‌نژاد

بعد از انتخاب محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس جمهوری ایران، سایپا یکی از محل های حضور نزدیکان او بود. رئیس جمهور وقت ایران، بلافاصله دست به تغییرات گسترده در این شرکت زد. علی دایی که برای سال آخر بازیگری به سایپا رفته بود بعد از جدایی ناگهانی ورنر لورانت سرمربی سایپا شد. مدت زیادی از حضور دایی در سایپا نگذشته بود که به لطف انتخاب پذرپاش به عنوان مدیرعامل این کارخانه، دایی به همراه رضازاده به هیات مدیره باشگاه سایپا رسید. دایی حتی بعد از کنار رفتن از سایپا بخاطر حضور در تیم ملی رابطه نزدیکی با این باشگاه داشت.

ائتلاف با علی‌آبادی

دایی زمان حضور در سایپا، یکی از اولین فوتبالی‌هایی بود که از ریاست علی‌آبادی بر فدراسیون فوتبال حمایت کرد. کنار رفتن اجباری علی‌آبادی باعث شد کفاشیان به ریاست فدراسیون برسد. چند گزینه به عنوان کاندیداهای نیمکت تیم ملی معرفی شدند و گفته می‌شد قطبی با کفاشیان به توافقات نهایی رسیده است. با این وجود، دقایق آخر دایی که بین کاندیداها نبود به نیمکت تیم ملی رسید. انتخاب دایی مستقیما با دستور علی آبادی انجام شد و گفته می‌شد محمود احمدی‌نژاد به او توصیه کرده هدایت تیم ملی را به دایی بسپارد. بعدها همین افراد او را تیم ملی کنار گذاشتند. دخالت احمدی‌نژاد در انتخاب یا اخراج دایی هیچوقت به صورت رسمی تایید نشد، اما دایی در برنامه 90 همین هفته هم اعتراف کرد با دستور مستقیم علی‌آبادی به کفاشیان، نیمکت تیم ملی را بدست آورده است. علی آبادی در آن زمان رئیس سازمان تربیت بدنی و یکی از افراد سیاسی و با سابقه اندک مدیریت ورزشی بود.

انتخاب کاشانی

حبیب کاشانی، یکی دیگر از مدیران شهرداری و نزدیک به رئیس جمهوری سابق، لیگ نهم جانشین عباس انصاری‌فرد شد. کاشانی لیگ هفتم مدیرعامل سرخپوشان بود و  بعد از دو سال به این باشگاه بازگشت. با وجود قرار داشتن پرسپولیس در رده سوم لیگ، کاشانی کرانچار را اخراج و دایی را جانشین او کرد. بعدها دایی با کاشانی به اختلاف خورد و از پرسپولیس رفت.

رفاقت با زنجانی

بعد از خریداری راه آهن توسط شرکت هلدینگ پنا، دایی سرمربی این تیم شد. دایی انتخاب مالکان جدید این باشگاه بود و رابطه چندان خوبی با محمدحسن انصاری‌فرد، مدیرعامل وقت راه آهن نداشت. او خیلی زود به هیات مدیره باشگاه هم رسید. مدتی بعد شرکت هلدینگ سورینت متعلق به بابک زنجانی راه آهن را خرید. انصاری‌‏فرد که بعد از نتایج نه چندان خوب و 13 بازی بدون برد تلاش می‌کرد دایی را کنار بگذارد، خودش مجبور به ترک راه آهن شد. دایی و زنجانی با هم رابطه نزدیکی داشتند و سرمربی راه آهن یکی از حامیان تغییر نام این باشگاه به سورینت بود. رابطه نزدیک آن‌ها مسیر انتقال دایی به پرسپولیس را هموار کرد.

جنگ و صلح با رویانیان

دایی بعد از دعوای مفصل و مصاحبه تند علیه رویانیان، خیلی زود با مدیر نظامی سرخپوشان صلح کرد. او ابتدای لیگ سیزدهم با قراردادی 3 ساله به پرسپولیس برگشت. رویانیان هم جزو حلقه یاران احمدی‌نژاد بود که بدون سابقه ورزشی به مدیریت پرسپولیس رسید. رویانیان بعد از روی کار آمدن دولت روحانی و انتخاب وزیر جدید ورزش از مدیریت پرسپولیس کنار گذاشته شد.
کد خبر: 83033

وب گردی

وب گردی