مراکز آموزشی ایران  به سوی دانشگاه های نسل چهارم حرکت کنند

اولین کنفرانس ملی "نانو از سنتز تا صنعت" با حمایت ستاد توسعه ویژه فناوری نانو ریاست جمهوری ، پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) و با حضور اساتید ، دانشجویان و جمعی از صنعتگران، کارشناسان و متخصصان این حوزه در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علی عباسپور رئیس واحد علوم و تحقیقات در این کنفرانس با بیان اینکه نانوتکنولوژی یکی از مباحث مهم در دنیای امروز است، گفت: خوشبختانه ایران در زمینه نانو پیشرفت چشمگیری داشته است، به نحوی که در زمره کشورهای برتر در این حوزه قرار دارد.

وی با اشاره به پیشرفت تکنولوژی در سطح جهانی افزود: مراکز آموزشی برتر، قدم در مسیر دانشگاه های نسل چهارم نهاده اند. این دانشگاه ها فراتر از مسائل آموزشی، تحقیقاتی و حتی کارآفرینی به دنبال خلق ایده و تبدیل آن به تکنولوژی و محصول و در نهایت ارائه به بازارها هستند.

دکتر عباسپور با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی تنها و اصلی ترین راه خودکفایی و عدم وابستگی ایران است. برای رسیدن به این مقصود، باید به سمت انتقال تکنولوژی و خلق و تبدیل ایده ها به محصول و تکنولوژی باشیم.

وی اضافه کرد: دیگر زمان فروش موادخام نظیر نفت و مواد معدنی به کشورهای دیگر نیست. چراکه کشورهای پیشرفته و صنعتی با استفاده از همین مواد اولیه و خام معدنی، اقدام به تولید محصولاتی می کنند که به بهای بسیار گزاف در اختیار کشورهای دارای سوخت فسیلی قرار می دهند.

دکتر عباسپور با بیان اینکه مراکز آموزش عالی، دیده بان پیشرفت علمی در جهان بوده و وظیفه آنها توسعه و پیشرفت علمی است، تصریح کرد: با توجه وضعیت جمعیت کشور در آینده، مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی چاره ای جزء حرکت به سمت درآمدزایی و عدم وابستگی به شهریه دانشجو ندارد. خوشبختانه مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به ظرفیتهای علمی، تحقیقات، پژوهشی و تجهیزاتی که دارد، می تواند در این راستا عملکرد خوبی داشته باشد.

وی افزود: واحد علوم و تحقیقات یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است که با توجه به فضای آموزشی، تحقیقاتی، آزمایشگاهی و تجهیزات پیشرفته و همچنین اساتید برجسته و دانشجویان مشتاق و نخبه می تواند در بحث درآمدزایی و حرکت به سوی دانشگاه نسل چهارم عملکرد مناسبی داشته باشد.

نانو، تکنولوژی ساخت یافته و فرامدرنی است

دکتر فریدون رهنمای رودپشتی معاون برنامه ریزی و امور اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این همایش گفت: تکنولوژی نانو، تکنولوژی ساخت یافته و فرامدرنی است که در همه ابعاد زندگی بشر وجود دارد.

وی با اشاره به دیدگاه اقتصادی در فعالیتهای دانشگاهی گفت: دیدگاه اقتصادی در فعالیتها موجب پایدارسازی خواهد شد. در این دیدگاه به اصل "کمیابی منابع" اشاره شده است. این اصل بر آنالیز و تحلیل میزان سود و زیان پیش از شروع فعالیتها تأکید دارد و معتقدم با این دیدگاه باید به کنفرانس امروز نگاه کرد.

دکتر رهنمای رودپشتی با اشاره به رویکرد فراکتال در تحلیل بازار، افزود: در رویکرد فراکتال بازار را به مثابه اجسام هندسی در نظر می گیریم. برای اینکه درک روشنی از بازار داشته باشیم سازه های بازار را به عنوان اشکال این جسم هندسی معرفی می کنیم. امروز برای اینکه بتوان خیلی دقیق تر وارد شناخت بازار شده و از فرصتهای موجود در آن بهترین استفاده را داشته باشیم باید از علوم روز دنیا استفاده کنیم. معتقدم نانو نه تنها در علوم مهندسی و ساخت یک محصول نیست، بلکه در علوم دیگر مانند مدیریت نیز دارای کاربرد است. بر همین اساس من اصطلاحی را در حوزه تحلیل بازار ایجاد کرده ام به نام نانوفراکتال که نگاهی دقیق تر و قوی تری نسبت به فراکتال دارد.

وی با بیان اینکه باید از تمامی فرصتها در دانشگاه با دیدگاهی اقتصادی و تکیه بر شأنیت و مأموریت دانشگاه در فعالیتهای اقتصادی استفاده کرد، گفت: امیدوارم این کنفرانس دستاوردهای مناسبی هم در حوزه علم و دانش و هم در زمینه اقتصادی برای دانشجویان داشته باشد.

دانشگاه ها باید مأموریت گرا باشند

دکتر کرم اله دانشفرد سرپرست معاونت پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات نیز در این همایش با بیان اینکه نقش نانو از زمان بروز موج سوم انقلاب صنعتی پر رنگ شده است، گفت: نانو امروز در تمام ابعاد زندگی ما کاربردی وسیع پیدا کرده است.

دکتر دانشفرد با بیان اینکه انقلاب چهارم صنعتی و دانشگاه نسل چهارم به یکدیگر وابسته هستند، گفت: استراتژی امروز دانشگاه ها باید در راستای مدیریت دانش، از تولید تا کاربردی کردن آن باشد. دانشگاه ها باید مأموریت گرا باشند و هدف خود را در راستای حل معضلات و مشکلات قرار دهند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر واحد علوم و تحقیقات دارای ۱۵۰ آزمایشگاه است که از این میان بیش از ۵۰ آزمایشگاه بصورت متوسط در حوزه نانو و ۴ آزمایشگاه بصورت تخصصی در این حوزه فعالیت می کنند. همچنین تجهیزات پیشرفته، فعالیت در بیش از ۲۰ طرح برون دانشگاهی باسازمانهایی که در حوزه نانو فعالیت می کنند، از جمله فعالیت های واحد علوم و تحقیقات در بحث نانو است.

دکتر دانشفرد با بیان اینکه اعضای هیأت علمی و دانشجویان واحد علوم و تحقیقات تا کنون سه جایزه بین المللی را در حوزه فعالیت های نانو برنده شده اند، ادامه داد: واحد علوم و تحقیقات با سازمانهای نوسازی و گسترش صنایع ایران، شهرداری تهران، شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی، وزارت دفاع و پژوهشگاه نیرو، در زمینه ارائه خدمات تخصصی و دانش نانو کمک کرده و با آنها ارتباط گسترده و عمیقی دارد.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: نمایه ۷۰۰ مقاله که در عنوان آنها از کلمه نانو استفاده شده در پایگاه استنادی اسکاپوس از سوی محققان واحد علوم و تحقیقات نشان از توجه ویژه این واحد به مبحث نانو تکنولوژی دارد که امیدوارم به همت اساتید، دانشجویان و محققان این واحد، بیش از پیش در عرصه نانو به پیشرفت نائل شویم.

در ایران بیش از ۱۰۰ شرکت بصورت تخصصی در حوزه نانو فعالیت می کنند

دکتر محمدحسین مدرسی رئیس اولین کنفرانس نانو از سنتز تا صنعت، گفت: نانو تکنولوژی در محدوده ۱۰ تا ۱۰۰ نانومتر تعریف می شود. این تکنولوژی در تمامی زمینه های زندگی امروز انسان نمود پیدا کرده و از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. در ایران بالغ بر ۱۰۰ شرکت بصورت تخصصی در حوزه نانو فعالیت می کنند.

لازم به ذکر است در این همایش بالغ بر ۴۰۰ مقاله پژوهشی از دانشگاه های معتبر و پژوهشکده های سراسر کشور ارائه شده است که به گفته دکتر پرویز آبرومند آذر دبیر این همایش کلیه مقالات پذیرفته شده در پایگاه سیویلیکا نمایه خواهد شد.

کد خبر: 830331

وب گردی

وب گردی