شرکت های دانش بنیان شاه بیت توسعه صنعت برق/ ارتباط صنعت و دانشگاه باید تقویت شود

با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از دانش نیروی انسانی و مهارت در تجاری‌سازی ایده‌هامی‌توان به ارائه محصولات تجاری و رقابت‌پذیر پرداخت. بدین ترتیب باید با پرورش اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های اثر‌گذار در توسعه پایدار اقتصادی گامی موثر در دستیابی به این مهم برداشت.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ از آنجا که شرکت‌های دانش‌بنیان نقش محوری در ساختار اقتصاد دانش‌بنیان بازی می‌کنند، بنابراین این شرکت‌ها، با توجه به ویژگی‌های خود و پویایی و تطبیق با شرایط محیط پیرامونی و انعطاف‌پذیری بالا، ظرفیت مناسبی را برای مقابله با تمام موانع دارد.

شرکت‌های دانش‌بنیان، به عنوان بنگاه‌های اقتصاد دانش‌بنیان، نقش محوری در ساختار این نوع اقتصاد ایفا می‌نماید.

همچنین توزیع عادلانه‌تر ثروت، بر اساس شایسته‌سالاری در چنین شرکت‌هایی، تأثیر زیادی در عدالت اقتصادی دارد و از سوی دیگر، با توجه به توانمندتر بودن این شرکت‌ها، در مقایسه با شرکت‌های سنتی، سبب افزایش بهره‌وری و کارآمدی شرکت‌های دولتی واگذارشده خواهد شد.

قطع وابستگی به فروش خام مواد معدنی، به ویژه نفت، یکی دیگر از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی بیان شد. شرکت‌های دانش‌بنیان، با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود و توان ایجاد و به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته‌ مورد نیاز، توانمندی لازم را جهت تبدیل مواد خام به محصولات نهایی و با ارزش افزوده بالا دارند. در واقع دولت با اعتماد و توجه به چنین شرکت‌هایی می‌تواند تهدید به‌وجود‌آمده در این حوزه را به فرصتی جهت شکوفایی صنایع نفت و پتروشیمی تبدیل نماید.

همچنین یکی دیگر از مولفه‌ها حمایت از تولید ملی و خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک مورد نیاز کشور است. در حقیقت، یکی از راهکارهای اساسی خودکفایی پایدار در محصولات استراتژیک، ارتقای فناوری و افزایش بهره‌وری عوامل تولید از طریق دانش‌بنیان نمودن اقتصاد و توسعه‌ی شرکت‌های دانش‌بنیان است. با برنامه‌ریزی صحیح، حتی کشور می‌تواند صادرکننده‌ی این محصولات نیز باشد.

ایران از نظر پتانسیل های بالقوه برای گسترش اقتصاد دانش بنیان از نظر کارشناسان یکى از کشورهای با پتانسیل به حساب می‌آید. بر اساس تئوری های اقتصادی نیروی انسانى جوان با قابلیت یادگیری بالا و تحصیل‌کرده یکى از مهمترین پایه های اصلى برای توسعه دانش بنیان اقتصاد به شمار می‌آید ایران از نظر این شاخص در میان کشورهای منطقه از وضعیت بسیار مطلوبى برخوردار است و در میان کشورهای وابسته به نفت در رده نخست قرار دارد.

تجربه کشورهای پیشرفته نشان داده است که تغییر در سیاست‌های علم و فناوری در کشورهای مختلف یک جهش ناگهانی را در توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌ها به همراه داشته است. بر این اساس با ایجاد بسترهایی مناسب برای دانش و تجاری‌سازی آن، علاوه‌بر ایجاد ارزش‌های اقتصادی برای این نوع سازمان‌های دانش‌بنیان، بستر رشد اقتصادی و فنی جامعه نیز فراهم خواهد شد.

حمیدرضا صالحی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز در خصوص نقش شرکت های دانش بنیان در صنعت برق اظهار کرد: صنعت برق جزء صنایع "های‌تک" است که این صنعت رابطه مستقیم با شرکت های دانش بنیان دارد. اغلب شرکتهای خارجی قبل از انقلاب به ایران ارائه خدمات می‌دادند. بنابراین با توسعه این و حمایت هایی که دولت بعد از انقلاب از این صنعت کرد منجر به شکل گیری و توسعه شرکتها در این عرصه شد.

او تصریح کرد: در حوزه پیمانکاری و سازندگان می توانیم بگوییم در رده ای قرار داریم که صاحب صنعت برق در کشور هستیم. با اطمینان می‌توان گفت بدون اتکا به شرکتهای خارجی اکثر طرح ها و پروژه ها را با توان داخلی می‌توانیم به منصه ظهور برسانیم.

صالحی ظرفیت برق نصب شده در کشور را 75 هزار مگاوات عنوان کرد و افزود: این عملکرد محصول تلاش و اجرای پروژه هایی که با توان داخلی به نتیجه رسیده است. صنعت برق هم ماهیتا جزء صنعت "هایتک" و دانش بنیان است در این زمینه باید کاری کنیم بهره‌وری و تحقیق و توسعه در کشور ارتقا پیدا کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران اظهار کرد: تحقیق و توسعه ارتباط مستقیم با شرکتهای دانش بنیان دارد. بنابراین ارتباط بین صنعت و دانشگاه باید تقویت شود همچنین پروژه هایی تعریف شود که پاسخ آنها را بتوان در دانشگاه ها پیدا کرد.

صالحی تصریح کرد: با تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه این امکان فراهم خواهد شد که شرکتهای برقی به یک رشد قابل توجهی دست پیدا کنند. همچنین بستر برای رقابت بین شرکتهای خارجی فراهم خواهد شد.

او یادآور شد: چرا که حمایت از شرکتهای دانش بنیان می‌تواند در گرفتن بازارهای صادراتی برای بنگاههای ایرانی موثر باشد.

صالحی تاکید کرد: وجود شرکت های دانش بنیان علاوه بر کاهش هزینه های تولید باعث ایجاد تکنولوژی های جدید در این صنعت خواهد شد و به طور کلی دستاوردهای استفاده گسترده از تکنولوژی های نوین در صنعت برق کشور را می توان در کاهش تلفات شبکه توزیع برق و عملی شدن توسعه انرژی های تجدیدپذیر، مولدهای مقیاس کوچک و سیستم های ذخیره سازی انرژی مشاهده کرد.

همچنین آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر چند ماه پیش خواستار فعال شدن شرکت های دانش بنیان در صنعت برق شد. او به اهمیت نقش شرکت دانش بنیان در صنعت برق اشاره کرد و گفت: شرکتهای دانش بنیان باید برای ساخت و تجهیزات صنعت برق وارد عمل شوند.

بنابراین با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از دانش نیروی انسانی و مهارت در تجاری‌سازی ایده‌ها، در فرآیندی دانشی و با بهره‌وری بالا می‌توان به ارائه محصولات تجاری و رقابت‌پذیر پرداخت و اقتصادی دانش‌بنیان که مزیت رقابتی هر اقتصاد است را پایه‌ریزی کرد. بدین ترتیب باید با پرورش اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های اثر‌گذار در توسعه پایدار اقتصادی گامی موثر در دستیابی به این مهم برداشت.

گزارشگر: حبیبه رحیمیان

402

کد خبر: 830385

وب گردی

وب گردی