علی نصیریان: در خدمت سیدعباس صالحی هستیم

آیین تکریم و معارفه وزرای پیشین و جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، آیین تکریم و معارفه وزرای پیشین و جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور اسحاق جهانگیری، عصر امروز، چهارم شهریور در تالار وحدت برگزار شد،
در ابتدای مراسم ارکستر ملی ایران به رهبری شهرداد روحانی سرود ملی جمهوری اسلامی ایران را نواخت، سپس روحانی پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به قطعاتی که ارکستر خواهد نواخت آنها را به شهدای دفاع مقدس تقدیم کرد.

علی نصیریان گفت: ما تازه به صالحی امیری عادت کرده بودیم که فعالیت این وزیر نشانه توجه ایشان به فرهنگ و هنر بود و اقدامات زیادی در جهت پیشبرد فرهنگ و هنر بود که در زمینه موسیقی و تئاتر زیاد بود.

او افزود: برای هنرمندان احترام زیادی قائل بود و من ناراحتم از اینکه صالحی امیری از وزارت ارشاد رفت.

او ادامه داد: توجه به هنرهای زنده مثل تئاتر که تکثیرپذیر نیست و تئاتر ابعاد درخشانی از لحاظ انسانی دارد چون رودرویی انسان با انسان است زیرا روح انسان را روی صحنه جراحی می کند.

نصیریان تاکید کرد: واقعا دلبسته صالحی امیری شده بودم و فکر می کردم که وزیر خواهند ماند، وزارت فرهنگ کم نیست، در دنیا داریم که یک نمایشنامه نویس وزیر فرهنگ شده است.

او افزود: ١١٨ تئاتر هر شب روی صحنه تماشاخانه های تهران است در حالی که تئاتر سنگلج در دوره ای بسیار خلوت بود که این نشان دهنده توسعه فرهنگی در ایران است که این توسعه کار سیدرضا صالحی امیری و مسجدجامعی است.

این بازیگر تئاتر تاکید کرد:بسیاری از سلیقه ها در هنر دخالت گر است برای همین کار وزیر فرهنگ بسیار پیچیده است زیرا این وزارتخانه جای اندیشیدن است و مدیریت کاری مهم است.

وی ادامه داد: کار فرهنگی در کشور ما با وجود مشکلات بسیار دشوار است به همین دلیل ما پشت همه مدیرانی که فعالیت می کنند در زمینه فرهنگ، هستیم و تا آنجا که نفس یاری کند کار خواهم کرد ضمن اینکه جامعه جوان کشور است که وزیر فرهنگ باید جوابگوی آنها باشد.

نصیریان اظهار کرد: جامعه از لحاظ فرهنگی ترقی پیدا کرده است برای همین بودجه ها باید بیشتر شىد تا مدیران بتوانند جوابگوی نسل جوان باشند.

او در پایان گفت: ما در خدمت سیدعباس صالحی هستیم و هر خدمتی که بخواهد انجام می دهیم.

در این مراسم سیدرضا صالحی امیری، سیدعباس صالحی، اسحاق جهانگیری، علی نصیریان، حجت الاسلام زم و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر حضور داشتند.

پس از صحبت های نصیریان، عموزاده خلیلی، درباره خدمات صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: به کارنامه صالحی امیری بدون پیش فرض نگاه می کنیم البته سخت است قصاوت چون کمتر از ١٠ ماه در این وزارتخانه فعالیت داشتند.
وی ادامه داد: در این زمان ١٠ ماهه برای وزیر فرهنگ بهتر است از این زاویه نگاه کنیم که او چه کارهایی را انجام نداده اند و از این منظر کارنامه جذابی دارند.
این نویسنده گفت: ما اهالی فرهنگ همیشه برای نوشتن هراس هایی داریم برای نوشتن و انتشار یک کتاب برای همین صالحی امیری سانسور نکردند از این جهت ممنونیم که آرامش و اطمینان به اهالی فرهنگ دادند و بیشتر ممنونیم که نه تنها این هراس ها را به دل اهل قلم نینداختند بلکه کارهای دیگری هم انجام دادند.
عموزاده خلیلی افزود: من شهادت می دهم که طی این مدت بسیاری از فعالیت های عرصه نشر به خود اهالی نشر سپرده شد که به بی اعتمادی ها پایان داده شد تشکل ها در این دوره سیاستگذاری هم مداخله داشتند.
وی در پایان اظهار کرد: بزرگترین نمایشگاه بین المللی کتاب ایران به تشکل های غیر دولتی سپرده شد و واقعا انگیزه های به وجود آمده در این دوره بی نظیر است و در این دوره فرهنگ ذیل سیاست قرار نگرفت اما من تردید ندارم که این سیاست های صالحی امیری با مشارکت سیدعباس صالحی به عنوان معاون فرهنگی انجام شده است.
سیدرضا صالحی امیری با تقدیر از اسحاق جهانگیری به دلیل خدمات او در دولت یازدهم، گفت: آن چیزی که باور داریم این است که دستگاه بزرگ فرهنگی به یک سیاست همه جانبه نگر و استراتژیک نیازمند است و تغییر مدیران نباید با تداوم حیات فرهنگی تداخل داشته باشد.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برنامه استراتژیک ضروری است که من آن را در وزارتخانه دنبال کردم و نشانه آن داشتن برنامه ١٠ ساله سینما است این موضوع درباره سایر هنرها هم باید صدق داشته باشد.
وی افزود: مساله دیگر عبور از سطح به عمق و عبور از مونولوگ به گفت و گو، عبور از نگاه بسته به نظام باز است و این نگاه باید تبدیل به سیاست شود و ما تلاش کردیم که برای رسیدن به این هدف امور را به نهادهای صنفی واگذار کنیم و بپذیریم که وزارت ارشاد باید سیاستگذار خوبی باشد.
صالحی امیری ادامه داد: جهت گیری در دهه چهارم انقلاب نباید کارگذار باشد و نگاه باید گفتمانی باشد و نظام سلیقگی باید کم شده و مداخلات محدود شود و من اجازه تعدی به کسی به حریم هنر ندادم، یک نظام، یک قانون، یک رهبر بابد وجود داشته باشد.
وی درباره موردی که چندی پیش برای شهرام ناظری، خواننده در برگزاری کنسرت پیش آمد، گفت: همین موردی که برای شهرام ناظری در خراسان پیش آمد نامه نوشتم به رئیس جمهور که جلوی این اعمال گرفته شود و باید بدانیم که اداره کشور فقط با یک دولت مرکزی قابل اجرا است و لاغیر و باید در نظام فرهنگی یک الگو را بپذیریم، برای کار فرهنگی باید محیط کار آرام باشد.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با همه مذاکره کردم که بگذارید محیط فرهنگی آرام باشد و نکته مهم تر از همه این است که راه نجات کشور گفت و گو است و در راس آن گفت و گوی فرهنگی باید شکل بگیرد زیرا گفت و گو باعث کاهش نفرت می شود.
وی تاکید کرد: فضای گفت و گو باز باشد و حق نفرت نباید وجود داشته باشد ضمن اینکه همه را باید به رسمیت بشناسیم و نمی توانیم همه را شبیه خود کنیم باید گفتمان این دولت را به رسمت بشناسیم.
سپس معاون اول رئیس جمهور و سبدعباس صالحی برای تقدیر از صالحی امیری روی صحنه آمدند و هدیه ای را به او اهدا کرده و اسحاق جهانگیری حکم سید عباس صالحی را به او اهدا کرد.
پس از صحبت های صالحی امیری، اسحاق جهانگیری، درباره اهمیت فرهنگ و هنر سخن گفت، او اظهار کرد: در این مجالس در این روزها زیاد شرکت می کنم، خوشبختانه در این جلسه از میان همکاران و همفکران که همدل و همسو هم هستند یکی به جایگاه دیگری می رود و صالحی امیری در این دولت مسئولیت مهمی خواهد داشت و دیگری مسئولیت وزارتخانه مهم را بر عهده خواهد گرفت.
وی افزود: این دو همکار با سلایق مشترک بودند که در سیاستگذاری های این وزارتخانه تغییری به وجود نخواهد آمد و سیاست هایی که رئیس جمهور وعده داده همه انجام خواهد شد.
جهـانگیری ادامه داد: نیازمند این هستیم که از گسست فرهنگی پیشگیری کنیم که بار این مسئولیت سنگین بر دوش اصحاب فرهنگ واندیشه و هنر است که تابه امروز به نحو مطلوب انجام گرفته است، آنچه که مهم است قدرت فرهنگ است زیرا بیش از هر گروهی اقتدار فرهنگی هر کشور در دست اصحاب فرهنگ و هنر است و هر چه فرهنگ و هنر ما به ریشه های فکری ما نزدیک باشد قدرت فرهنگ و هنر بیشتر خواهد بود.
وی ادامه داد: توسعه کشور اتفاق نمی افتد الا با توسعه فرهنگی اگر به اقتصاد و سیاست خوبی فکر می کنیم باید جهت دهی آن توسط فرهنگ صورت گیرد و قدرت فرهنگی جامعه لازمه اش تشکیلات قدرتمند است.

معاون اول رئیس جمهور، افزود: اگر به فرهنگ قوی فکر کنیم باید وزارت فرهنگ از اقتدار زیادی برخواردار باشد، اگر قدرتمند نباشد همه ارکان جامعه دچار مشکل می شود و تضعیف و تخریب فرهنگ از آنجایی شروع می شود که به جای محوریت قانون جهت گیری ها و سلایق شخصی جایگزین شوند.
جهانگیری تاکید کرد: الویت اول کشور که همه به آن اتفاق نظر دارند بحث اقتصاد است اما این به معنی از الویت خارج شدن مسائل فرهنگی نیست و هر جا مسائل را با اهل فرهنگ و هنر دغدغه های اجتماعی و سیاسی را مطرح کردیم موفق عمل کردیم
معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: امیدواریم سیدعباس عباس صالحی این راه را باز کند که آثار فاخری که در کشور تولید می شود در سطح جهانی قابل عرضه باشد و با اطمینان می گویم با حضور صالحی گره های زیادی از این مسیر باز می شود و حتما دولت از ایده های خوب در وزارت فرهنگ حمایت می کند.
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پایان مراسم پشت تریبون قرار گرفت و گفت: اگر وزیر بودن در جمهوری اسلامی خدمت است در حوزه فرهنگ به معنای واقعی خادمیت دارد و افتخار می کنم به این عنوان و این تملق و اغراق نیست.
وی افزود: فرهنگ جان و روح انسانی است و آنهایی که تلاش می کنند فرهنگ آلوده نباشد حق حیات اجتماعی دارند زیرا اصحاب فرهنگ طبیبان روح هستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگر قدر پزشکان دانسته می شود کسانی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت می کنند طبیبان جان جامعه هستند و نباید فراموش کرد که فرهنگ را نمی شود گلخانه ای حفاظت کرد و هوا باید به گونه ای باشد که همه به اندازه کافی به تنفس این هوا بپردازند و اصحاب فرهنگ و هنر در نگاهداشت این هو تلاش می کنند.
صالحی تاکید کرد: فرهنگ بخشنامه ای و امرانه نیست بلکه صحبت و معاشرت است و من کوشیدم همدم خوبی برای اصحاب فرهنگ و هنر باشم.
وی اظهار کرد: ایران جانش به فرهنگ، هنر و ادبش زنده است و همه جا ما را با این زمینه می شناسند بنابراین حیف است امروز تعریف دیگری از خود داشته باشیم.
صالحی، بیان کرد: فرهنگی که همیشه با تحمل و مدارا تعریف می شده بد است که امروز با ایران هراسی ما را می شناسند و مدعی هستم که ما هیچ کالایی از ایران به اندازه فرهنگ و هنر ما جهانی نیست و در دنیا با سینما، موسیقی، هنرهای نمایشی و تابلوهای نقاشی مان می شناسند.
وی افزود: ما به شنیدن بیشتر از گفتن نیازمندیم. ما سه چالش بزرگ داریم. در حوزه فرهنگ تکثر نظر فرهنگی وجود دارد و عمل فرهنگی را دچار مشکل کرده است. گفتگو برای رفع این چالش است. باید به طرف رفع سوء تفاهم ها برویم. نمی شود در میلیون ها نظر حرکت کرد و دیگران را در ابهام قرار داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: چالش دوم که به شدت ایجاد مساله کرده ابهام در حقوق فرهنگی است. جامعه باید نسبت به حقوق خود آشنا باشد. حق افراد است که نسبت به حقوق خود آگاه باشند.
صالحی خاطرنشان کرد: چالش سوم شکاف های جنسیتی- قومیتی است. علی رغم اینکه این چالش ها جدی هستند اما انگیزه ها و امید ها کم نیست. فرصت جهانی شدن فرهنگ و هنر وجود دارد. در همه حوزه ها حرفی برای گفتن داریم و این یک واقعیت اجتماعی است. امروز فرهنگ و هنر ارزش افزوده است. این ارزش افزوده قابلیت مبادله در سطح جهان دارد. حوزه های مختلف بدون اغراق فرصت های زیادی برای جهانی شدن دارند. در همه گذشته تاریخ یک ضلع مهم ایران بوده و اکنون هم می تواند باشد. فرصت کشوری هم مهم است قبلا افراد برای انجام عمل فرهنگی باید به تهران می آمدند اما امروز جای جای ایران مرکز خلاقیت است. امروز ایران کانون هنر و فرهنگ است نه تهران. فرصت نسل جوان ایرانی نیز مهم است. نسل جوان ایرانی سرمایه است و باید قدر این نسل را دانست، نسلی که می تواند فعالیت کند، این فرصت ها را باید قدر دانست.
در پایان مراسم حجت اشرف زاده، خواننده قطعاتی را اجرا کرد.

کد خبر: 830393

وب گردی

وب گردی