استراتژی  جدید ترامپ  ، آصف  را به  تکاپو انداخت

وزیر خارجه پاکستان قرار است هفته آینده سفر منطقه‌ای خود را با هدف رایزنی در مورد استراتژی جدید آمریکا برای افغانستان و جنوب آسیا آغاز کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از بی بی سی، خواجه آصف، وزیر خارجه پاکستان در این سفر که تاریخ دقیق آن مشخص نشده است به روسیه، چین و ترکیه سفر می‌کند. تصمیم این سفر در نشست اخیر کمیته امنیت ملی پاکستان برای بررسی استراتژی جدید آمریکا گرفته شد.

با این حساب دیدار "آصف" از آمریکا و گفت‌وگو با رکس تیلرسون، وزیر خارجه این کشور که پیش از این برنامه‌ریزی شده بود، به تاخیر افتاده است.

نفیس ذکریا، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان امروز در یک نشست خبری اعلام کرد که وزیر خارجه، خواجه آصف برای رایزنی به کشورهای چین، روسیه و ترکیه سفر می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در زمان اعلام استراتژی جدید این کشور هشدار داده بود که دیگر در برابر پناهگاه‌های امن شورشیان در پاکستان آرام نخواهند نشست. پاکستان اما تاکید کرده است که در این کشور هیچ پناهگاه امنی برای شورشیان وجود ندارد.

روسیه و چین نیز در برابر اتهام‌های آمریکا در کنار پاکستان ایستادند و از اسلام‌آباد حمایت کردند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، استراتژی جدید آمریکا در افغانستان را تاسف‌بار خواند و گفت که طرح اعلام‌شده توسط دونالد ترامپ "خط مشی بیهوده" است. لاوروف اضافه کرد که روسیه "به دلیل این که تمرکز اصلی استراتژی اعلام شده از سوی واشنگتن اقداماتی با روش‌های "تحمیل و زور" است، متاسف است.

چین هم به بخشی از این استراتژی که بر وجود "پناهگاه‌های امن تروریستی" دلالت دارد ، واکنش منفی نشان داد. سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفت که پاکستان خط مقدم جبهه مبارزه با تروریسم است و قربانی‌های بزرگی در این راستا داده است.

افغانستان و هند اما از این استراتژی استقبال کرده‌اند. رئیس جمهوری این کشور گفته است که اعلام استراتژی جدید آمریکا فرصتی برای پاکستان فراهم کرده تا رویکرد خود به افغانستان را تغییر دهد.

802

کد خبر: 830447

وب گردی

وب گردی