مافیای دارویی  می خواهنددرآمدشان را از بیماران کسب کنند

رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص گفت :از آنجایی که بیمارانی مانند ام اس و تالاسمی، خاص محسوب می‌شوند و تا آخر عمرشان باید دارو مصرف کنند، بنابراین لازم است تا از داروهایی که بهترین کیفیت را دارند، استفاده کنند. بر این اساس اگر تولیدکنندگان و وزارت بهداشت به ما اطمینان دهند که داروهای تولید داخل کاملا کیفیت داروهای خارجی را دارند، ما حرفی نداریم، اما واقعیت این طور نیست. بنابراین اگر داروی خارجی فروخته می‌شود، نشان می‌دهد که یا کمبود دارو داریم و یا کیفیت تولید داخل‌مان مناسب نیست.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا ،رئیس بنیاد بیماری‌های خاص ضمن انتقاد از مصوبه حذف حمایت‌های بیمه‌ای از داروهای خارجی که مشابه تولید داخل آنها وجود دارد در قالب برنامه ششم توسعه، از وزارت بهداشت و دولت خواست که نسبت به این مصوبه اعتراض کنند تا اجرایی نشود.

فاطمه هاشمی در نشست خبری بنیاد امور بیماری‌های خاص با اشاره به یکی از مصوبات برنامه ششم توسعه مبنی بر حذف حمایت‌های بیمه‌ای از داروهایی که مشابه تولید داخل آنها وجود دارد، گفت: از چند هفته گذشته مراجعات زیادی از سوی بیماران به انجمن بیماران خاص داشته‌ایم که این مشکل را مطرح کرده‌اند. پیرو این موضوع با آقای دکتر نوبخت رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تماس گرفتم و قرار شد گزارشی را برایشان ارسال کنیم. گزارشی را هم برای آقای رییس جمهور فرستادیم و ایشان پاسخ دادند و گفتند این قضیه از طریق وزارت بهداشت پیگیری شود.

رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص با بیان اینکه اجرای این مصوبه نوعی تبعیض و تضاد برای بیماران است، گفت: چرا که با اجرای این مصوبه بیماری که پول دارد، می‌تواند داروی خارجی را مصرف کند، اما آنهایی که از نظر مالی توانمند نیستند، نمی‌توانند این کار را انجام دهند. باید توجه کرد که خود بیماران خاص هم موافق تولید داخل هستند اما به شرطی که این دارو کیفیت مناسبی داشته باشد.

هاشمی با بیان اینکه در یک زمانی بیماران تالاسمی فقط ۱۴ تا ۱۵ سال عمر می‌کردند، گفت: این در حالی است که اگر دارو و درمان مناسبی بگیرند، می‌توانند سال‌های زیادی زندگی کنند و این کار در کشور ما انجام شده است. حال نباید اجازه داد تا دوباره اتفاقات گذشته تکرار شود.

هاشمی تصریح کرد: زمانی که ما پیشنهاد پیشگیری از تولد بیماران تالاسمی را مطرح کردیم، عده‌ای مخالف این موضوع بودند، اما ما برایشان ثابت کردیم که اگر این کار را انجام دهند، هزینه‌های بسیار زیادی را ذخیره می‌کنند. در حال حاضر هم باید این مقایسه را انجام دهیم تا مسئولان بدانند که اگر یارانه داروهای بیماران تالاسمی و سایر بیماران خاص را قطع کنند، قطعا به ضررشان خواهد بود.

وی همچنین گفت: سوال دیگری که وجود دارد، این است که چرا یک بیمار برای گرفتن دارویش باید به چند جا مراجعه کند. متاسفانه این مسائل آثار و تبعات اجتماعی و اقتصادی زیادی دارد. ما اعلام می‌کنیم که ۶۰ هزار بیمار تالاسمی در کشور وجود دارد، اما باید بدانیم تک تک این بیماران خانواده‌ای دارند که فشارهای روانی را تحمل می‌کنند. در عین حال باید هزینه‌های جانبی این مشکلات را هم در نظر بگیریم.

هاشمی تاکید کرد: وقتی صحبت از اقتصاد مقاومتی می‌کنیم، خوب است، اما نباید این کار را از دارو شروع کنیم. اکنون به هر مغازه‌ای که وارد می‌شویم ۷۰ درصد محصولاتش خارجی است. حال باید پرسید اگر پارچه خارجی وارد کشور نشود، چه اتفاقی می‌افتد و در عین حال اگر داروی خارجی نباشد، چه سرنوشتی در انتظار بیماران خواهد بود. بنابراین باید در اقدامات‌مان درجه اهمیت هر موضوع را در نظر بگیریم.

وی با اشاره به برخی مسائل مانند تغییر ماده موثره برخی داروهای تولید داخل بعد از دریافت مجوز تولید گفت: درباره یکی از این داروها، در گذشته معاون وزیر بهداشت به من می‌گفت ما این دارو را بیش از حد نیازمان در انبارها داریم. این در حالی بود که ماده موثره آن دارو بعد از دریافت مجوز تغییر کرده بود.

هاشمی، دو خواسته‌اش را از دولت و مجلس مطرح کرد و گفت: اولین انتظار ما این است که کیفیت داروی داخلی به حد داروی خارجی برسد که برای رسیدن به این موضوع نیازمند به زمان و نظارت دقیق وزارت بهداشت و سازمان استاندارد هستیم. دومین درخواستمان این است که این مصوبه برنامه ششم توسعه مبنی بر حذف حمایت‌های بیمه‌ای از داروهای بیماران خاص اجرا نشود. باید توجه کرد که یکی از مسائلی که منجر به پیشرفت بیماری‌هایی مانند ام اس می‌شود، استرس است و چنین مصوباتی برای بیماران نگرانی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به دغدغه‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره بیماران خاص گفت: پدرم همیشه می‌گفتند باید دغدغه دارو و درمان را از بیماران خاص دور کنیم تا نگرانی نداشته باشند. بنابراین از دولت و مجلس می‌خواهیم که این مصوبه حداقل برای بیماران خاص اجرا نشود. البته مطمئنا تولیدکنندگان دارو که خودشان دست‌اندرکار نوشتن این مصوبه بودند، از توقف اجرای آن راضی نیستند، اما دولت و وزارت بهداشت باید در این زمینه اعتراض کند. خوشبختانه رئیس جمهور هم اعلام کردند که این موضوع برطرف شود.هاشمی در پاسخ به سوالی درباره وجود استانداردهای بین‌المللی برای داروهای تولید داخل گفت: در صورتی که قرار باشد داروی تولید داخل صادر شود، باید استانداردهای بین‌المللی را کسب کند، اما برای ورود به بازار ایران نیازی به داشتن این استانداردها ندارد.

705

کد خبر: 830764

وب گردی

وب گردی