اسدالله عباسی: طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش نیازمند حرکتی دوباره است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: وزیر آموزش و پرورش باید بتواند به طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش حرکتی دوباره بدهد.

اسدالله عباسی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: نظام آموزش و پرورش ما، نظامی برگرفته از سیستم آموزشی کشورهای غربی بخصوص فرانسه بود اما این کشورها که خود پایه گذار این سیستم آموزشی بودند، بیش از دو سه دهه بود که نظام آموزشی خود را تغییر داده بودند و ما کماکان علی رغم بازسازی ها، همان روش ها را مثل یک قطار فرسوده دنبال می کردیم.

او افزود: طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش کلید خورد و همه صاحب نظران و ایده پردازان این حوزه دور هم جمع شدند و طی جلسات متعدد محتوا، برنامه آموزشی و تربیتی را در راستای افق 1404، قانون اساسی، اسناد بالا دستی و منویات مقام معظم رهبری تنظیم کردند و به تبع آن تایید و امضا شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این برنامه طبق ساختاری که در نظر گرفته شده بود، می بایست اجرا می شد و در سال آخر دولت دهم و در زمان تصدی دکتر حاجی بابایی به اجرا در آمد اما در دولت یازدهم این طرح تقریبا متوقف شد و یا به عبارتی بسیار کند مسیر خود را ادامه داد.

او تاکید کرد: دولت دوازدهم در واقع نتوانست در راستای برنامه پنجم حرکت کند. انتظار ما از مسئولان آموزش و پرورش این بود که بیشتر به این سند اعتنا کنند و دقت بیشتر در اجرای آن داشته باشد اما اراده مصممی در آموزش و پرورش وجود نداشت و این دیدگاه تا امروز ادامه داشته است.

نماینده مردم رودسر در مجلس گفت: امیدواریم آقای بطحایی به عنوان وزیر جدید آموزش و پرورش بتواند به این طرح حرکت دوباره ای بدهد و نگرانی مقام معظم رهبری و فرهنگیان برطرف شود و در سیستم آموزش و پرورش هم به لحاظ محتوا و هم شکل و ساختار، تحول و دگرگونی ایجاد شود تا آنچه حق کشور ماست توسط یک سند بومی تحقق پیدا کند و در 1404 به جایگاه شایسته کشورمان برسیم.

عباسی در مورد نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: در مورد این نقشه اقداماتی صورت گرفته اما این روند از سرعت کافی برخوردار نیست. ایران رتبه شانزدهم را در تولید علم در جهان دارد اما چیزی که باید به آن توجه کرد این است که سرعت و شتاب کشور ما به اندازه کشورهای دیگر نیست و تقاضای ما این است که نقشه و پازلی به عنوان نقشه جامع علمی کشور تدوین شده، اجرایی شود.

او در ادامه تاکید کرد: ما در مجلس آماده هستیم تا در جهت رفع تمام موانع اقدام کنیم تا دولت بتواند در اجرای این نقشه به نتیجه مطلوب برسد.

عضو کمیسیون آموزش درباره وزیر علوم آینده عنوان کرد: وزیر علوم باید شخصیتی علمی، انقلابی و مدیر باشد و این خصایل به تنهایی راهگشای مشکلات وزارت علوم نیست. او باید بتواند فضای علمی و پژوهشی کشور را درک کند و نیاز امروز جامعه ما را بشناسد. انتظار داریم چنین فردی به مجلس پیشنهاد شود و ما نمایندگان مجلس از او حمایت کنیم تا بتواند رای اعتماد خود را نیز از نمایندگان مردم کسب کند تا خلأهای علمی و پژوهشی جامعه را سازماندهی کند.

عباسی افزود: همه جامعه انتظار دارند تا آقای رئیس جمهور کسی که این شاخصه ها را دارد معرفی کند. وزیر علوم باید وزیری بی حاشیه و با حسن سابقه باشد.

نماینده مردم رودسر در مورد احتمال معرفی سرپرست وزارت علوم به عنوان وزیر پیشنهادی به خبرنگار ایسکانیوز گفت: این تشخیص آقای رئیس جمهور خواهد بود و ایشان باید ارزیابی کنند که آیا آقای ضیاء هاشمی در سمت معاونت فرهنگی وزارت علوم عملکرد مطلوبی داشته و توانسته توقعات جامعه دانشگاهی را برطرف کند و ویژگی هایی که پیش تر گفته شد در ایشان وجود دارد و از وجهه و جایگاه علمی والا و تخصصی برخوردار است؟

او در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم آقای رئیس جمهور با اعلام تصمیم خود باعث خوشحالی جامعه علمی کشور شود.

کد خبر: 830796

وب گردی

وب گردی