شیوع تب برفکی در فصل سرما با محدودیت های مالی اداره دامپزشکی

مدیرکل اداره دامپزشکی استان تهران گفت :پروتکلی که برای پیشگیری از بیماری تب برفکی وجود دارد، واکسیناسیون است ودر انجام عملیات واکسیناسیون در شرایط عادی حداقل باید ۸۵ درصد جمعیت دامی تحت پوشش قرار بگیرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر ،علی اصغر برائی نژاد با بیان اینکه در فاز اول واکسیناسیون تب برفکی به دلیل کمبود اعتبار تنها حدود ۶۵ درصد جمعیت دامی استان تحت پوشش قرار گرفت،برای فصل سرما اظهار نگرانی کرد .

وی تصریح کرد: اعتقاد ما این است درباره این بیماری به دلیل خسارتی که وارد می کند باید صد در ۱۰۰ گله‌ها تحت پوشش قرار بگیرد؛ اما در حالت عادی ۸۵ درصد جمعیت دامی هم که تحت پوشش قرار بگیرد مخاطرات بیماری به شدت کاهش می یابد.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان تهران ادامه داد: در مرحله اول واکسیناسیون این بیماری ما حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد دام های استان را تحت پوشش قرار دادیم که دلیل این امر نیز محدودیت های اعتباری بود؛ شاید در فصل گرما درباره این بیماری مشکل چندانی نداشته باشیم اما اگر این روند در مرحله دوم واکسیناسیون هم تکرار شود و محدودیت های اعتباری گریبانگیر ما باشد، قطعا در فصل سرما شیوع بیماری را به شکل گسترده در استان شاهد خواهیم بود.

برائی نژاد اعتبار مورد نیاز برای واکسیناسیون را حدود ۲ تا ۳ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: از ابتدای سال تاکنون رقمی در اختیار ما قرار نگرفته و مرحله اول واکسیناسیون نیز به صورت قرضی انجام شده است یعنی الان دامپزشکی استان تهران هم هزینه واکسن و هم هزینه عملیات واکسیناسیون را بدهکار است.

وی اضافه کرد:بخشی از این واکسن‌ها تولید داخل بوده که برای گوسفند و بز استفاده شده و بخشی هم وارداتی بوده که هزینه واکسن را هم خود دامداران باید پرداخت کنند.

705

کد خبر: 830865

وب گردی

وب گردی