اسرائیل قرارداد خرید ۱۷ فروند جنگنده اف ۳۵ را نهایی کرد

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی از نهایی شدن قرارداد خرید ۱۷ فروند جنگنده رادار گریز اف ۳۵ آمریکایی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت جنگ اسرائیل در حالی خبر از نهایی شدن قرارداد خرید 17 فروند جنگنده اف 35 از آمریکا داده است که پیش از این نیز سفارش 33 فروند دیگر از این جنگنده را داده بود .

از ماه دسامبر تاکنون اسرائیل 5 فروند جنگنده اف 35 را که ساخت شرکت لاکهید مارتین آمریکاست، دریافت کرده است. این پرهزینه ترین پروژه در تاریخ این شرکت به شمار می رود.

خبرگزاری فرانسه افزود: هدف اصلی از خرید این جنگنده ها حفظ برتری نظامی تل آویو در خاورمیانه است، به خصوص پس از آنکه ایران سامانه های دفاع موشکی و ضد هوایی اس 300 را از روسیه تحویل گرفته است.

آویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسرائیل در سخنانی گفت: جنگنده اف 35 نقش مهمی در تضمین امنیت دفاعی اسرائیل در طول مرزهای ما دارد.

وزارت جنگ اسرائیل افزود: هزینه هر یک از 17 فروند جنگنده اف 35 کمتر از 100 میلیون دلار خواهد بود. هزینه خریداری این محموله جدید جنگندههای اف 35 بسیار کمتر از 33 فروند قبلی خواهد بود.

اسرائیل باید برای خرید هر یک از 33 فروند هواپیمای اف 35 که قبلا سفارش داده است، 110 میلیون دلار بپردازد. قرار است نخستین جنگنده اف 35 اسرائیل امسال به بهره برداری عملیاتی برسد. ترامپ به شدت از هزینه های سنگین این پروژه نظامی انتقاد کرده است.

در حالی که سایر کشورها نیز سفارش جنگنده های اف 35 را به آمریکا داده اند ولی اسرائیل نخستین رژیم خارجی خواهد بود که یک اسکادران عملیاتی از این جنگنده ها را در اختیار خواهد داشت. اسرائیل هر سال بیش از 3 میلیارد دلار کمک مالی و نظامی از آمریکا دریافت می کند. از ویژگی های اصلی این جنگنده می توان به قابلیت رادارگریزی آن اشاره کرد که به خلبان این امکان را می دهد تا سامانه های موشکی پیچیده را دور بزند. سرعت این جنگنده بیش از 1900 کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

منبع: تسنیم

802

کد خبر: 830918

وب گردی

وب گردی