حمایت قاطع نخست‌وزیر چک از بازسازی عراق

نخست‌وزیر جمهوری چک گفت، از اقدامات قاطعانه‌تر اعضای اتحادیه اروپا در زمینه بازسازی عراق حمایت می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، بوهوسلاو سوبوتکا، نخست‌وزیر جمهوری چک خواستار آن شد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا مشارکتی فعالانه‌تر در احیا و بازسازی عراق که به دنبال اشغالگری تروریست‌ها دچار آسیب زیادی شده، داشته باشند.

وی تصریح کرد: یک بار دیگر مایلم به دولت عراق به خاطر پیروزی راهبردی به دست آمده علیه داعش تبریک بگویم.

نخست‌وزیر جمهوری چک در ادامه تصریح کرد: معتقدم اروپا باید مشارکت فعال‌تری در بازسازی عراق داشته باشد. به عنوان نمونه، برخی از پروژه‌هایی که قبلا آغاز شده را می‌توان ادامه داد تا امکان بازگشت پناهجویان به کشورشان فراهم شود.

سوبوتکا همچنین به خبرنگاران گفت که در دو سال گذشته، جمهوری چک تسلیحات بسیاری در اختیار دولت بغداد قرار داده است.

نخست‌وزیر جمهوری چک افزود: جمهوری چک آماده است که نقشی فعال در بازسازی زیرساخت‌های صنعتی عراق داشته باشد.

وی اضافه کرد، ۶۰ درصد صنایع فراوری نفتی عراق با مشارکت متخصصان و شرکت‌های جمهوری چک ساخته شده است.

این اظهارات نخست‌وزیر جمهوری چک در جریان سفر وی به بغداد مطرح شده است. وی در چارچوب این سفر با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق و فواد معصوم، رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد.

پیش‌تر نخست وزیر عراق در دیدار با همتای خود از جمهوری چک با اشاره به تعیین برنامه‌ای ویژه برای بازگرداندن آوارگان به شهر موصل تاکید کرد، تمامی نیروهای شرکت‌کننده در عملیات‌های آزادسازی تحت فرمان دولت هستند.

شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق اطلاع داد، حیدر العبادی در کنفرانس مطبوعاتی با بوهوسلاو سوبوتکا اظهار داشت: ما روابط برجسته‌ای با جمهوری چک به ویژه در زمینه تقویت تجهیزات نظامی و اسلحه داریم.

العبادی گفت:‌ تمامی نیروهای شرکت‌کننده در عملیات‌های آزادسازی تحت فرمان دولت فعالیت می‌کنند.

وی افزود: ما برنامه ویژه‌ای برای بازگرداندن آوارگان به موصل ترتیب داده‌ایم.

سوبوتکا نیز در این کنفرانس مطبوعاتی ضمن اشاره به تلاش کشورش برای تقویت روابط با عراق در تمامی زمینه‌ها، بر آمادگی این کشور برای اختصاص سه میلیون دلار به عراق جهت حمایت از فعالیت‌های بشردوستانه تاکید کرد.

نخست وزیر چک افزود: ما روابط تاریخی با عراق داریم و در راستای تقویت آنها در تمامی زمینه‌ها تلاش می‌کنیم.

از سوی دیگر ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق در دیدار با نخست‌وزیر چک خواستار افتتاح دو کنسولگری این کشور در دو استان نجف و بصره به منظور مشارکت در افزایش تبادلات تجاری طرفین شد. سوبوتکا عصر روز شنبه در قالب سفری رسمی وارد بغداد شده است .

منبع: ایسنا

802

کد خبر: 830931

وب گردی

وب گردی