اولین اعتراف دولت میانمار به کشتار مسلمانان

همزمان با ادامه درگیری‌ها در استان راخین که به کشته شدن دستکم ۹۶ تن رسیده دولت میانمار و مدافعان حقوق اقلیت مسلمان روهینگیا یکدیگر را مقصر کشتار غیرنظامیان، تخریب ساختمان‌ها و کارگذاری مین‌ها می‌دانند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دفتر آنگ سان سوچی، رهبر دو فاکتوی میانمار در بیانیه‌ای اعلام کرد: تعداد کشتهشدگان در درگیری‌هایی که از پنجشنبه شب آغاز شده به ۹۶ تن رسیده که اکثر تلفات در بین روهینگیایی ها بودند و تنها ۱۲ پرسنل امنیتی نیز در این بین جان باختند.

این اطلاعیه نخستین اطلاعیه دولت است که تعداد تلفات غیرنظامیان را نیز در بین کشته شدگان مطرح کرده است. در جریان این درگیری‌ها شش غیرنظامی که هندو بودند نیز توسط شورشیان کشته شدند.

در همین حال شورای روهینگای اروپا که یک گروه بین‌المللی مدافع حقوق مسلمانان روهینگای میانمار است نسبت به خشونت‌های اعمال شده علیه اقلیت روهینگا ابراز نگرانی کرد.

این گروه در بیانیه‌ای گفت: ما به شدت از این وضعیت نگران هستیم و از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم تا فورا حفاظت و امنیت را در استان راخین برقرار کنند.

حملات مرگبار در پست‌های مرزی در غرب استان راخین از پنجشنبه شب آغاز شد و منجر به باقی ماندن تلفات گسترده غیرنظامیان گشت و جان نزدیک به ۱۰۰ تن را گرفت.

گزارشات رسانه‌ای حاکی از آن است که نیروهای امنیتی میانمار هزاران تن از روستاییان روهینگایی را آواره کرده و خانه‌های آنها را با مسلسل به آتش کشیده‌اند.

این گروه بین‌المللی گزارش داد: بسیاری از مردم از جمله زنان و کودکان در جنگل‌ها پناه گرفتند و افراد دیگر با عبور از مرز میانمار – بنگلادش جان خود را به خطر انداختند.

در بیانیه این گروه آمده است: ما از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم تا از آنجایی که نیروهای مسلح میانمار علیه غیرنظامیان روهینجا مرتکب جنایات علیه بشریت شده‌اند، قانون مسئولیت برای حفاظت را اعمال کند.

این گروه همچنین اعلام کرد: زمان انتشار گزارش نهایی کمیسیون مشورتی استان راخین به رهبری کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل و این درگیری‌ها اتفاقی نیست. بلکه یک تلاش برنامه ریزی شده برای متزلزل کردن توصیه‌های این کمیسیون است که اعطای حق شهروندی به مسلمانان روهینگا، آزادی تحرک، بهداشت و آموزش و دسترسی به کمک‌های بشردوستانه را پیشنهاد داده است.

منبع: ایسنا

802

کد خبر: 830946

وب گردی

وب گردی