باورهایمان را در حوزه زنان اصلاح کنیم

معاون امور زنان و خانواده گفت :یکی از مهمترین حوزه ها برای رسیدن جامعه به آگاهی در حوزه حقوق و مسئولیت‌های اجتماعی به ویژه در حوزه زنان و دختران، آموزش و پرورش است. باید در بحث حقوق زنان و خانواده، آموزش مرتبط با حقوق فردی و اجتماعی زنان در نظام آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد. باید با همه دستگاه‌ها وارد فعالیت شویم و ارتباط قوی برای کشاندن مسائل زنان به همه نهادهای مسئول را داشته باشیم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر،معاون امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه خاستگاه فکری ما در حوزه زنان فمنیسم نیست، افزود: بسیاری از مشکلات ناشی از نگرش‌ها، باورهای غلط و پیرایه‌های نادرستی است که به دین زده می‌شود.

معصومه ابتکار از نخستین روزهای تصدی خود به عنوان معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بر اتخاذ نگاه ملی در حوزه زنان و تعامل با همه جناح‌ها و طیف‌های سیاسی و اجتماعی تاکید داشته است. برای تشریح این نگاه و همچنین به منظور روشن شدن زمینه فکری معاون جدید امور زنان و خانواده در حوزه زنان با وی به گفتگو پرداختیم.

معصومه ابتکار بیشتر به عنوان بانوی محیط زیستی در ذهن ایرانیان باقی خواهد ماند اما کمتر کسی با فعالیتهای شما در حوزه زنان آشنایی دارد

بله همینطور است. البته سابقه کار من در حوزه زنان به دهه ۶۰ بر می‌گردد و در همان دوره فعالیت‌های زیادی به ویژه در حوزه بین المللی در بخش زنان داشتم. به عنوان مثال در سومین و چهارمین اجلاس زن که به ترتیب در نایروبی و پکن برگزار شد، من هم مسئولیت‌هایی داشتم. این مسئولیت‌ها هم در حوزه کارشناسی و هم در حوزه کمیته ملی زنان بود. همچنین در حوزه غیردولتی در طی دهه های گذشته با سازمانهای مردم نهاد فعال در بخش زنان و خانواده همکاری‌های گسترده ای داشته ام.

شما در همین مدت کوتاه به نوعی شعار خود را «نگاه تعاملی و ملی» اعلام کرده اید. در مورد این شعار توضیح بیشتری بدهید

معتقدم در حوزه زنان برای پیشبرد امور نباید وارد تقابل شویم. حتما باید وارد تعامل شویم. تا امروز همه پیشرفت‌هایی که در حوزه زنان اتفاق افتاده با استدلال، با منطق و با تلاش‌هایی که توسط خود زنان صورت گرفته محقق شده است. ما امروز یک قشر تحصیلکرده بزرگ از زنان توانمند داریم که مطالبات روشنی دارند. به طور طبیعی هیچ دولتی نمی تواند این جریان اجتماعی را نادیده بگیرد. ما باید در این زمینه ها تلاش کنیم و مسائل را با تعامل با مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه، دانشگاه‌ها، حوزه های علمیه و مراجع تقلید پیش ببریم. نگاه تعاملی با تشکل‌های غیردولتی هم بسیار مهم است که باید مورد توجه همه کسانی که می خواهند قدمی در حوزه زنان بردارند باشد.

برخی در مقابل این باورهای غلط، تفکرات فمنیستی را مطرح می کنند. به نظر شما ریشه این باورهای غلط کجاست و نخستین گام برای اصلاح این تفکر چیست؟

این باورها و نگاه‌های نادرست ریشه در مسائل بعضا سنتی و فرهنگی و تصورات نادرست دارد. برخی از این باورهای غلط را به دین ارتباط می دهند که ما معتقدیم این تحلیل کاملا اشتباه است. کار ما یک کار فرهنگی است و رویکرد ما این است که مشکلات و موانع را با تعامل از سر راه برداریم.

705

کد خبر: 830948

وب گردی

وب گردی