رکوردشکنی یک موسسه اعتباری در پرداخت پاداش به هیات مدیره/ 2.3 میلیارد تومان فقط برای 2 سال! +سند

در حالی که رقم "نسبت کفایت سرمایه" این موسسه، در سال 1394 رقم قابل قبول و نزدیک به استاندارد بانک مرکزی یعنی 10.72 درصد بوده، این رقم در سال گذشته به 7.22 درصد کاهش یافته است که دلایل مختلفی می تواند داشته باشد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ میزان و نحوه پرداخت پاداش به اعضای هیأت مدیره برخی بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی کشور، موضوعی بود که در ساالهای قبل بیش از امسال خبرساز شد و اعداد و ارقام پرداختی به مدیران ارشد این بنگاه ها مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

واکاوی اینکه رسانه ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی چرا و از چه خواستگاهی به میزان پاداش پرداختی به اعضای هیأت مدیره بانک ها اعتراض دارند خود موضوعی جداست که باید به تفصیل مورد بررسی قرار گیرد اما پرسشی که در شرایط فعلی یافتن پاسخی روشن برای آن لازم می نماید، مبنای قانونی و عرفی پرداخت این پاداش های کلان به اعضای هیأت مدیره بانک ها و شیوه تخصیص آن است.

بر اساس ماده 137 قانون تجارت، شرکت های سهامی عام می توانند پس از تصویب در مجمع عمومی شرکت، پاداشی را برای اعضای هیأت مدیره خود در نظر بگیرند. بنابراین ماده قانونی، پاداش پیشنهادی نباید بیشتر از 10 درصد سود تقسیم شده باشد.

با گذشت دو سوم از تابستان امسال و برگزاری مجامع سالیانه اکثر بانک‌ ها و موسسات مالی و اعتباری، مبالغ پاداش هیئت مدیره و حق جلسات اعضای هیئت مدیره آنها مشخص شد که اعلام مشخص شدن بالاترین پاداش‌ ها و حق جلسات، برای رسانه ها و افکار عمومی اهمیت خاص خود را دارد.

البته لازم به ذکر است مجمع عمومی عادی سالیانه برخی بانک ‌ها و موسسات اعتباری هنوز تشکیل نشده است. چند بانک نیز با وجود برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، به علت طولانی شدن مباحث، تصمیم‌ گیری درباره پاداش هیئت مدیره را به جلسه دیگری موکول کرده ‌اند. همچنین مجامع برخی بانک های مهم و مشهور نیز به دلایل مختلف، پاداش بسیار کمی برای هیئت مدیره در نظر گرفته اند یا از آن صرف نظر کرده اند.

در همین راستا، بررسی صورت های مالی موسسه اعتباری ملل (عسکریه سابق) بر اساس موضوعات فوق، مورد توجه قرار گرفت و گزارش مربوط به سال مالی منتهی به آخر اسفندماه سال 1395، جدیدترین گزارش منتشره از سوی این موسسه با سابقه، در راستای موضوع فوق بود.

هزینه های اداری سال 1395 و 1394 این موسسه نشان می دهد موضوع پاداش مجمع اعضای هیات مدیره، در سال گذشته با رقم قابل توجه 1 میلیارد تومان و در سال 1394، با رقم 1 میلیارد و 380 میلیون تومان همراه بوده است که در میان اکثر قریب به اتفاق بانک ها و موسسات اعتباری مجاز، بالاترین میزان را شامل می شود.

البته در این بخش موارد دیگری نیز دیده می شود که از جمله آن، هزینه کرد 70 میلیارد تومان برای بحث انتشارات و تبلیغات است به نحوی که در سال گذشته، رقم 40 میلیارد تومان و در سال 1394 نیز مبلغ 30 میلیارد تومان به این موضوع اختصاص یافته است.

در عین حال، در حالی که رقم "نسبت کفایت سرمایه" این موسسه، در سال 1394 رقم قابل قبول و نزدیک به استاندارد بانک مرکزی یعنی 10.72 درصد بوده، این رقم در سال گذشته به 7.22 درصد کاهش یافته است که دلایل مختلفی می تواند داشته باشد.

البته در گزارشات مالی این موسسه، موارد قابل توجهی نیز در خصوص میزان حقوق پرداختی به مدیران ارشد و تسهیلات واگذار شده به اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با موسسه نیز به چشم می خورد که در آینده به آن پرداخته خواهد شد.

منبع: صبحانه

403

کد خبر: 830999

وب گردی

وب گردی