لیست‌های کی‌روش همیشه غافلگیری دارد/ ترکیب تیم ملی اصولی و به موقع تغییر کرد/ دعوت نشدن شجاعی به خاطر جوانگرایی بود/ کی‌روش بدون پیامد، جوانگرایی کرده است/ کی‌روش با هیچ بازیکنی رودربایستی ندارد

مدیر فنی تیم فوتبال پدیده گفت: کارلوس کی‌روش همیشه در لیست‌های تیم ملی غافلگیری‌هایی را برای فوتبال ایران داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، کارلوس کی‌روش فهرست جدید تیم ملی فوتبال ایران را برای دو دیدار پیش رو در مرحله نهایی مسابقات انتخابی جام جهانی 2018 اعلام کرد. در این لیست خبری از پژمان منتظری و مسعود شجاعی، کاپیتان دوم تیم ملی نیست و از سوی دیگر نام سامان قدوس، هافبک ایرانی-سوئدی به عنوان یک تازه وارد به چشم می‌خورد. محمد تقوی، مدافع سال‌های نه‌چندان دور استقلال و مدیر فنی کنونی تیم فوتبال پدیده که دوره‌های مربیگری را در انگلستان پشت سر گذاشته در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، در مورد فهرست جدید تیم ملی و تغییر و تحولات ایجاد شده صحبت کرد که در ادامه می‌خوانید:

* ابتدا در مورد لیست جدید تیم ملی صحبت کنید. خط خوردن بازیکنانی مانند پژمان منتظری را چطور ارزیابی می‌کنید؟

کارلوس کی‌روش همیشه در لیست‌های تیم ملی غافلگیری‌هایی را برای فوتبال ایران داشته و این بار هم مانند دفعات قبل بوده است. در ارتباط با عدم دعوت از پژمان منتظری باید بگویم که در بازی‌های گذشته تیم ملی مشخص بود دیگر کی‌روش نگاهی که در گذشته به این بازیکن داشت را ندارد. نکته جالب در کارنامه مربیگری کی‌روش این است که او با هیچ کسی رودربایستی ندارد. هر زمانی که احساس کند بازیکنی در تفکرات تاکتیکی او جای ندارد به رغم تمام زحماتی که کشیده شده، آن بازیکن را کنار می‌گذارد که به نظر من کاری بسیار حرفه‌ای، درست و اصولی است.

* در حال حاضر بازیکنانی مانند آندرانیک تیموریان هم که کاپیتان تیم ملی بوده کنار گذاشته شده‌اند. برخی معتقدند نباید این بازیکنان را به راحتی حذف کرد. نظر شما در این باره چیست؟

درست است که خیلی از بازیکنان در مقاطع مختلفی به کی‌روش کمک کرده‌اند اما نباید فراموش کنیم تیم ملی بر همه موضوعات اولویت دارد و نمی‌شود بر مبنای رفاقت و دوستی کار کرد. یک بازیکن ممکن است زحمات زیادی کشیده باشد اما وقتی از لحاظ فنی نمی‌تواند دیگر کارایی داشته باشد، نباید همچنان در ترکیب تیم ملی باشد. به نظر من ترکیب تیم ملی بسیار اصولی، به موقع و درست از 4 سال پیش به این سو تغییر کرد. این تغییرات خیلی هوشمندانه انجام گرفته است. شاید تا حدودی بتوانیم بگوییم تغییرات بی‌رحمانه بوده است چون خیلی از بازیکنانی که توانستند به فوتبال ایران کمک کنند به آرامی کنار گذاشته شدند اما نباید فراموش کنیم که فوتبال همین است و باید رو به جلو رفت و به آینده فکر کرد.

* بازیکنان جوان زیادی در فهرست جدید حضور دارند. فکر می کنید تیم ملی تا جام جهانی روسیه باز هم دچار تغییر شود؟

ترکیب جوانی برای تیم ملی ساخته شده است. همان طور که گفتم این نکته برای تیم ملی ایران بسیار مثبت است. فکر می‌کنم این کار می‌تواند به تیم ملی خیلی کمک کند. فراموش نکنیم کی‌روش در سال جام جهانی نزدیک به 8 سال می‌شود که سرمربی تیم ملی ایران است. او در این مدت به خوبی توانسته تمام بازیکنانی را که در تفکرات تاکتیکی او جای می‌گیرند و می‌توانند به تیم ملی کمک کنند را آموزش بدهد. فراموش نکنیم خیلی از این بازیکنان، جوان هستند و از دو سال پیش به آرامی به تیم ملی تزریق شدند. اگر سردار آزمون، میلاد محمدی و سعید عزت‌اللهی را کنار بگذاریم، بازیکنانی مانند امید نورافکن دعوت شده‌اند. همچنین علی کریمی از فوتبال اروپا اضافه شده است. تمام این بازیکنان در چند سال گذشته آموزش دیده‌اند و تحت نظارت کی‌روش برای بازی‌های بزرگ آماده شده‌اند که نکته بسیار مثبتی است. تمام تغییراتی که در تیم ملی به وجود می‌آید تغییرات مثبتی است که می‌توان آن را به فال نیک گرفت. نگاه خیلی خوبی در تیم ملی وجود دارد و امیدوارم نگاهی که در تیم ملی پیاده می‌شود، در فوتبال ایران هم پیاده شود چون در نهایت می‌تواند به فوتبال ایران خیلی کمک کند.

* مسعود شجاعی، کاپیتان دوم تیم ملی هم در فهرست جدید جایی ندارد. فارغ از اتفاقات حاشیه‌ای اخیر منتقدان شجاعی معتقدند فوتبال او تمام شده است. نظر شما چیست؟

فکر نمی‌کنم در موضوع کنار گذاشتن مسعود شجاعی در این دو بازی، موضوعات سیاسی چندان تأثیری داشته باشد چون کی‌روش نشان داده اگر بخواهد پشت یک بازیکن بایستد، مسائل دیگر برایش مهم نیست و هر اتفاقی بیفتد او را در ترکیب حفظ می‌کند. همان‌طور که این اتفاق برای مهرداد پولادی افتاد و کی‌روش، او را تا لحظه آخر در تیم ملی نگه داشت. کنار گذاشتن شجاعی در این مقطع به تفکر کی‌روش برمی‌گردد که می‌خواهد آرام آرام تیم ملی را جوان کند. او قصد دارد برای بازیکنانی که تا حدودی پا به سن گذاشته‌اند و همچنان در ترکیب تیم ملی تأثیرگذار هستند یک جانشین پیدا کند. دو بازی مقابل کره جنوبی و سوریه که آن چنان حساسیتی هم ندارند بهترین زمان است تا کی‌روش بتواند بازیکنان جوان را جانشین این بازیکنان تأثیرگذار کند.

* فکر می‌کنید سامان قدوس، هافبک ایرانی-سوئدی که به تازگی به تیم ملی دعوت شده، می‌تواند به تیم ملی کمک کند؟

من در چند روز اخیر نام او را شنیده‌ام. مطمئنا اگر از لحاظ فنی مورد تأیید کی‌روش نبود به تیم ملی دعوت نمی‌شد اما برای پاسخ به این سؤال که آیا می‌تواند مثل بازیکنانی مانند اشکان دژاگه یا فریدون زندی که به فوتبال ایران خیلی کمک کردند، تأثیرگذار باشد یا خیر، باید منتظر باشیم و ببینیم. باید دید او می‌تواند با بازیکنان ایرانی ارتباط برقرار کند، خودش را وفق داده و تمام توانایی خودش را نشان دهد یا خیر. البته قدوس با توجه به تفکرات کی‌روش، راه سختی در پیش ندارد چون کی‌روش با بازیکنانی که در اروپا بازی می‌کنند، راحت است. فوتبال Basic در آکادمی‌ها به این بازیکنان به خوبی آموزش داده شده و آنها به راحتی می‌توانند تفکرات کی‌روش را پیاده کنند. همان‌طور که می‌بینیم تمام اصرار کی‌روش به بازیکنان جوان این است که به اروپا بروند برای اینکه بتوانند فوتبال اصولی را آموزش ببیند. فوتبالیست‌هایی که به تیم ملی اضافه می‌شوند به دلیل اینکه فوتبال اصولی را تا حدود زیادی در آکادمی‌های فوتبال یاد می‌گیرند، می‌توانند به راحتی خودشان را در تفکرات کی‌روش جا بیندازند. با همه این مسائل فکر می‌کنم نکته مثبتی در تیم ملی رخ داده و آن هم جوانگرایی گسترده‌ای است که در تیم ملی صورت گرفته، بدون اینکه پیامد داشته باشد. همیشه برای جوانگرایی، پیامد وجود دارد اما دیدیم در این چند سال کی‌روش با هوشیاری این تغییرات را انجام داده و کمترین پیامد و ضرر را به فوتبال ایران وارد کرده است که می‌تواند به فوتبال ما خیلی کمک کند. امیدوارم این موضوع بتواند کلاس درسی برای فوتبال ما باشد تا اگر قرار است جوانگرایی کنیم، خیلی اصولی پیش برویم. خودم اعتقاد خاصی به جوان‌ها دارم و هنوز هم معتقدم جوانگرایی تحت هر شرایطی می‌تواند کمک‌کننده باشد. این اتفاق در حال حاضر در فوتبال ایران افتاده است.

604

کد خبر: 831117

وب گردی

وب گردی