احتمال تغییر پایتخت سیاسی کشور / طرح سوال نمایندگان از وزیر راه و شهرسازی

عضو ناظر مجلس در شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکز زدایی از تهران با اشاره به اینکه تهران به عنوان پایتخت سیاسی کشور به قدری بزرگ شده که اگر خدای ناکرده آسیبی به آن وارد شود تبعات جبران ناپذیری برای کل ایران به همراه دارد گفت: از مقام معظم رهبری درخواست شده راهکارهایی در ذیل سیاست‌های کلی نظام برای ساماندهی پایتخت ارائه کنند.

ابوالفضل ابوترابی دبیر دوم کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز، از کلید خوردن طرح سوال از عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در صحن مجلس خبر داد و گفت: با توجه به اینکه شخص آقای آخوندی دبیر این شورا نیز تلقی می شوند باید گفت متاسفانه این شورا در یک سال و نیم گذشته تشکیل جلسه نداده است، به همین دلیل این موضوع در مجلس مطرح شده است.

وی ادامه داد: موضوع طرح سوال از وزیر راه و شهرسازی مقرر شده تا در نوبت صحن علنی مجلس قرار گیرد و در روزهای آینده آقای آخوندی باید در صحن مجلس حاضر و به این سوال نمایندگان پاسخ دهد.

نماینده مردم نجف آباد تاکید کرد: اگر به هر دلیلی نمایندگان از پاسخ‌های آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس قانع نشوند اعضای ناظر مجلس در شورای ساماندهی پایتخت تقاضای اجرای بند 236 آیین‌نامه داخلی مجلس را خواهند داشت.

گفتنی است ماده 236 عنوان دارد که هر گاه حداقل ده‌ نفر از نمایندگان و یا هر کدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس جمهور و یا وزیر و یا مسؤولان دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌گردد.

در ادامه تفسیر این ماده کمیسیون حداکثر ظرف ده‌ روز موضوع را رسیدگی و در صورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت ‌رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.

ابوترابی با بیان اینکه ریاست شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران بر عهده شخص رئیس جمهور است، گفت: ماده 236 آیین‌نامه داخلی مجلس به صراحت عنوان کرده است که پرونده با محوریت کوتاهی رئیس‌جمهور در وظایف محوله در دستور کار قوه قضائیه قرار می‌گیرد.

این عضو ناظر مجلس در شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران گفت: با این وجود احتمال طرح سوال از رئیس‌جمهور درباره عدم تشکیل این شورا در پارلمان وجود دارد.

وی در ادامه از ثبت نامه‌ای با امضا 100 نماینده به رهبر معظم انقلاب برای تعیین تکیلف ساماندهی پایتخت سیاسی کشور خبر داد و اذعان کرد: در این نامه بیان شده که تهران به عنوان پایتخت سیاسی کشور به قدری بزرگ شده که اگر خدای ناکرده آسیبی به تهران وارد شود تبعات جبران ناپذیری برای کل ایران وارد می‌شود.

دبیر دوم کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصریح کرد: در نامه‌ای که به مقام معظم رهبری ارائه شد ذکر این نکات تاکید شد و عنوان شد تمرکز مسائل اداری و نیروی انسانی در تهران در آینده خطراتی را برای کشور خواهد داشت.

ابوترابی در پایان اظهار کرد: از مقام معظم رهبری درخواست شده راهکارهای در ذیل سیاست‌های کلی نظام برای ساماندهی پایتخت ارائه کنند.

301

کد خبر: 831211

وب گردی

وب گردی