توصیه های رهبر انقلاب از اقتصاد اولویت اول تا اقدام و عمل در وضعیت معیشت

در مقاطع مختلف یکی از حامیان اصلی دولت ها در جمهوری اسلامی مقام معظم رهبری بوده اند که با رهنمود های خود توانسته اند مسئولان را در مسیر خدمت رسانی به مردم یاری کرده اند .

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز ؛ هر ساله دولت ها به رسم هرساله و به مناسبت هفته دولت در سالگرد گرامیداشت شهادت شهیدان رجایی و باهنر است به دیدار رهبر معظم انقلاب می روندو در این دیدارهاهمیشه با توصیه ها و راهکارهای از سوی ایشان که برخاسته از نوع نگاه دقیق و کارشناسی همراه بوده است .
ناگفته پیداست همیشه و در مقاطع مختلف یکی از حامیان اصلی دولت ها در جمهوری اسلامی مقام معظم رهبری بوده است که با رهنمود های خود توانسته اند مسئولان را در مسیر خدمت رسانی به مردم یاری کنند.
از همین روی با روی کارآمدن دولت یازدهم به سکانداری روحانی اولین دیدار هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب در تاریخ 1392/6/6 انجام شد. در این دیدار رهبر معظم انقلاب ضمن عرض تبریک هفته دولت سرعت عمل رییس جمهور در ارائه لیست وزراء به مجلس را یک کار خوب ارزشیابی می کنند و از روحانی تشکر به عمل می آورند.

رهنمود هایی برای دولت اسلامی

در این دیدار رهبر معظم انقلاب شاخصه های دولت اسلامی را نام می برند که از جمله آنهاسلامت اعتقادی و اخلاقی، خدمت به خلق، مسئله عدالت، سلامت اقتصادی و مبارزه با فساد و قانونگرایی است.
همچنین در این دیدار رهبر معظم انقلاب در خصوص سیاست خارجی کشور و فهم عزت، حکمت و مصلحت اظهار داشتند:" ما این سه شعار عزّت، حکمت، مصلحت را درست باید بفهمیم؛ اگر توانستیم اینها را عملیّاتی بکنیم، سیاست خارجی ما همان چیزی خواهد شد که نیاز کشور به آن است و شایسته‌ی تراز نظام جمهوری اسلامی است".
این جلسه با اشاره ای که رهبر معظم انقلاب به تحولات منطقه به خصوص مسئله سوریه می کنند تمام می شود.
در سال بعد اما به خاطر مشکلاتی که برای سلامتی رهبر معظم انقلاب پیش آمد کابینه یازدهم نتوانست به حضور مقام معظم رهبری بروند.
نکته قابل توجه در این برهه از زمان حاشیه سازی رسانه های بیگانه در مورد بیماری رهبر معظم انقلاب بود که بااقدامات رسانه ملی پاسخ درخوری به این هجمه ها داده شد.

اهمیت رفتار مسئولان

در شهوریور ماه سال 94 هیئت دولت یازدهم به حضور رهبر معظم انقلاب رفتند. مقام معظم رهبری در این دیدار با اشاره به تاثیر رفتار و معاشرت مسئولان دولت اظهار داشتند:" از خصوصیّات رفتار مسئولان این است که در جامعه فرهنگ‌سازی می کند".
ایشان در بخشی دیگر از صحبت های خود با هیئت دولت در مورد مسئله هسته ای بیان داشتند: "آنچه مهم است این است که این مذاکرات را آقایان توانستند ختم کنند،چون بالاخره خود کِش دادنِ مذاکرات یک مسئله‌ای بود و توانستند سر این مسئله را ببندند؛ خود این خیلی کار مهمّی است".
از مسائل مهمی که رهبر معظم انقلاب در این دیدار به آن اشاره می کنند مسئله فرهنگ است. مقام معظم رهبری در اهمیت این موضوع بیان کردند:" گاهی اوقات مشکلات فرهنگی موجب شده که من شب خوابم نبرده؛ به‌خاطر مسائل فرهنگی؛ یعنی اهمّیّت مسائل فرهنگی این‌جور است."

اقتصاد اولویت مهم کشور

از اولویت های مهمی که در این جلسه برای کشور از سوی رهر معظم انقلاب مطرح شد مسئله اقتصاد بود. در این مورد ایشان اظهار داشتند:" در مورد اقتصاد، اعتقاد ما این است که پیشرفت اقتصاد کشور، باید همراه با عدالت باشد؛ ما اقتصاد منهای عدالت را قبول نداریم".
در این جلسه بیشتر به مسائل مهم اقتصادی پرداخته شد و در آخر رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند: "آخرین حرف هم راجع به برنامه‌ی ششم است که دارد دیر می شود. برنامه‌ی ششم را هرچه زودتر بایستی ان‌شاءالله فراهم بکنید".
دولت یازدهم در تاریخ 3/6/95 به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند. در ابتدای این دیدار که به‌مناسبت هفته‌ى دولت برگزار شد- حجّت‌الاسلام حسن روحانى (رئیس‌جمهور) و آقایان اسحاق جهانگیرى (معاون اوّل رئیس‌جمهور)، سورنا ستّارى (معاون علمى و فنّاورى رئیس‌جمهور)، بیژن نامدار زنگنه (وزیر نفت)، على ربیعى (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعى)، عبّاس آخوندى (وزیر راه و شهرسازى) و محمّدباقر نوبخت (معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه) گزارش هایى ارائه کردند.

حذر از حاشیه

در ادامه در شهریور 95 رهبر معظم انقلاب با اشاره به ماه هایی که منتج به انتخابات سال 96 می شودتاکید دارند: "درگیر حواشی هم نشوید؛ چون این ماه‌هایی که در پیش داریم، ماه‌هایی است که بتدریج با چالشهای انتخاباتی همراه میشود؛ یعنی همین‌طور تبلیغات انتخاباتی، حرفهای انتخاباتی، مسائل سیاسی [پیش می‌آید]؛ مخالفین یک چیز میگویند، موافقین یک چیز میگویند؛ اینها نباید شما را مشغول کند".
از سرفصل های مهمی که رهبر معظم انقلاب در این جلسه بیان می کنند مسئله اقتصاد است. ایشان در این مورد ابراز می کنند: امروز مسئله‌ی اوّل کشور، مسئله‌ی اقتصاد و مسائل اقتصادی و مشکلات و گره‌های اقتصادی است که اینها بایستی حل بشود.
از موضوعات مهم دیگری که از سوی رهبر معظم انقلاب در این جلسه مطرح می شود مسئله مبارزه با قاچاق است.
ایشان در بحث دیپلماسی با اشاره به شعار های انتخاباتی که روحانی در انتخابات ریاست جمهوری داشته است ابراز داشتند: "ما توان دیپلماسی خودمان را در سطح دنیا درست توزیع کنیم؛ یعنی سهم آسیا به تناسب وسعت و توانایی آسیا باید به آسیا داده بشود، سهم آفریقا همین‌جور، سهم آمریکای لاتین همین‌جور؛ پس بنابراین [باید] دیپلماسی‌مان را خوب توزیع کنیم، متناسب توزیع کنیم".

برجام و بد حسابی طرف مقابل

ایشان در مورد برجام اظهار داشتند: "در مورد برجام، آن نکته‌ای که من میخواهم بگویم این است که بدحسابی‌های طرف غربی را -یعنی بخصوص آمریکا را- به حساب بیاوریم؛ مطلقاً در صدد این نباشیم که بدحسابی طرف مقابل را و بدقِلقی طرف مقابل را و خیانت طرف مقابل را یک‌جوری توجیه کنیم؛ این دارد بدحسابی میکند -الان مشخّص است، آمریکایی‌ها دارند بد‌حسابی میکنند- این بدحسابی را به حساب بیاوریم، به این توجّه کنیم."

رهبر معظم انقلاب در مورد فرهنگ اظهار کردند: "اولویّت بسیار مهمّ کشور، فرهنگ است، فرهنگ از ادبیّات و هنر تا سبک زندگی تا فرهنگ عمومی تا اخلاق تا رفتار اجتماعی، شامل همه‌ی اینها است؛ ما در این زمینه‌ها تکلیف داریم".

حقوق های نجومی و اعتماد عمومی

از مسائل دیگری که در این جلسه به آن اشاره شد عقب افتادگی اجرایی برنامه توسعه ششم بود که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد.
فضای مجازی هم از دیگر موضوعات مهمی بود که رهبر معظم انقلاب از ان به عنوان دنیای رو به رشد غیر ابل توقف تعبیر کردند.
اخرین مسئله ای که در این جلسه مطرح شد حقوق های نجومی بود. مقام معظم رهبری در این مورد گفتند: "در این قضیّه، مردم اعتمادشان ضربه خورده. ببینید، مردم خیلی از این ارقام بزرگ و مانند اینها را هضم نمیکنند؛ امّا حقوق شصت میلیون تومان و پنجاه میلیون تومان و چهل میلیون تومان را خوب هضم می کنند".
با روی کارآمدن کابینه دوازدهم به رسم هر ساله، هیئت دولت در هفته دولت به دیدار مقام معظم رهبری رفتند.

معیشت مردم؛ اقدام و عمل

در این دیدار ایشان، تشکیل دولت دوازدهم در موعد مقرر و انجام شدن آسانِ فرایند شکل‌گیری دولت اعم از برگزاری انتخابات و مراسم تنفیذ و تحلیف و سپس رأی اعتماد مجلس را بسیار مهم و کم‌نظیر خواندند و خاطرنشان کردند: "اکنون نوبت رئیس‌جمهور و وزراست که اقدام و عمل را آغاز کنند".
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یک از توصیه‌ی خود را به موضوع «لزوم حفظ و تقویت روحیه‌ی مردمی و پرهیز از اشرافی‌گری»، اختصاص دادند، و در بیان توصیه‌ی هفتم افزودند:" به حرکت‌های مردمی که غالباً خودجوش است اعم از فرهنگی، اقتصادی و خدماتی همچون گروه‌های جهادی یا فرهنگی، کمک و مساعدت کنید".
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان، «اقتصاد» را اولویت واقعی کشور خواندند و با تأکید بر تلاش بی‌وقفه‌ی مسئولان برای حل مشکلات معیشتی مردم از جمله بیکاری جوانان، گفتند: "اقتصاد باید اولویت همه‌ی اعضا و بخش‌های دولت باشد."
ایشان افزودند: "آمارهای ارائه‌شده در بخش اقتصاد بر اساس مبانی علمی مطرح می‌شود، اما این آمارها به‌طور کامل و در همه‌جا، نشان‌دهنده‌ی وضع واقعی کشور و زندگی مردم نیست، بنابراین در این میان مشکلی وجود دارد که باید آن را شناخت و حل کرد".
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: "بر اساس این آمارها، تورم از چند ده درصد به زیر ده درصد رسیده، اما آیا قدرت خرید مردم و ارزش پول ملی نیز در همین مقیاس، بالا رفته است؟"
باید توجه داشت دولت های مختلفی که بر روی کار آمده اند همواره رهبر معظم انقلاب با رهنمود های خود استراتژی هایی که باید در پیش بگیرند را مشخص و راه را برای آن ها معلوم کرده اند. بقیه این که تا چه حد این اهداف عملیاتی شود و تا چه اندازه به آن نزدیک شوند به عمل و اقدام دولت ها بستگی دارد که این فصل از عرصه اجرایی حالا برای دولت دوازدهم برای تحقق وعده هایی که به مردم داده شروع شده است.
خبرنگار: مجید فاضلی

کد خبر: 831218

وب گردی

وب گردی