تحقیق و تفحص از شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از تلاش کمیسیون متبوعش برای رفع مشکلات پیش رو صادرات خدمات فنی و مهندسی خبر داد و گفت: در این جلسه اعضای کمیسیون با تحقیق و تفحص از شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران موافقت کردند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ صدیف بدری با اشاره به جزییات جلسه امروز (دوشنبه) کمیسیون عمران مجلس افزود: در این جلسه آخرین وضعیت صدور خدمات فنی و مهندسی کشور با حضور مدیر عامل سازمان توسعه و تجارت، معاون ذیربط وزیر امور خارجه، معاون ارزی بانک مرکزی، قائم مقام صندوق توسعه ملی و دبیرکل انجمن صدور خدمات فنی و مهندسی بررسی شد.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق گزارش های مسوولان در سال ٩٠ میزان صدور خدمات فنی و مهندسی با حضور ٧5 شرکت داخلی به ارزش بالغ ٣.٣ دهم میلیارد دلار بوده است، افزود: در حال حاضر متاسفانه با مشکلاتی که به وجود آمده در حدود یک و الی دو میلیارد دلار درآمدزایی از این مسیر داریم.
او با تاکید بر این که ظرفیت ایران از نظر صدور خدمات فنی و مهندسی ٣4 میلیارد دلار است، تصریح کرد: در حال حاضر پنج درصد تجارت جهانی مربوط به صدور خدمات فنی و مهندسی است که از نظر سیاسی و اجتماعی سهم کشوها در این زمینه بیشتر هم می شود.
بدری ادامه داد: عمده دلایل کاهش سهم ایران از صادرات خدمات فنی و مهندسی ضعف حمایت ها، عملیاتی نشدن قوانین موجود، عدم پرداخت جوایز صادراتی و همچنین مشکلاتی است که در خصوص ضمانت نامه های بانکی وجود دارد.
او افزود: در این جلسه مقرر شد کارگروهی از کمیسیون عمران مجلس،دولت و بخش خصوصی تشکیل شود تا با برنامه‌ریزی مشکلات موجود حل و استفاده حداکثری از این حوزه صورت بگیرد.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: صدور خدمات فنی و مهندسی از حیث اقتصادی و سیاسی برای کشور اهمیت بسیاری دارد.
در ادامه این نشست محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: برای افزایش سهم ایران از صدور خدمات فنی و مهندسی کارگروهی تخصصی در کمیسیون عمران مجلس تشکیل خواهد شد.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نشست این کارگروه تا قبل از پایان ماه جاری با حضور بخش خصوصی و دولت برگزار می شود.
او افزود: نتایج جلسات کارگروه به رئیس مجلس داده می شود تا مذاکرات لازم با رییس‌جمهور انجام شود.
در ادامه این نشست سیدکمال الدین شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این که باید دستگاه‌های مختلف برای افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی همچون دستگاه دیپلماسی پیش قدم شوند، گفت: هدف نهایی از روابط دیپلماتیک برقراری روابط اقتصادی و بهره برداری از این حوزه است که در کشور ما مغفول مانده است.
نماینده مردم تنگی و دشتستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی در صدور خدمات و کالا نتوانستند به خوبی پیش برود و وزارت مسکن و شهرسازی در گذشته هر چند معاونتی با این مضمون ایجاد کرد اما اکنون نتوانسته اقدامی انجام دهد.
او افزود: معاونت اقتصادی در وزارت خارجه باید معاونت ای را برای صدور خدمات فنی و مهندسی ایجاد کنند زیرا وجود چنین نهادی لازم است.
شهریاری با بیان اینکه ظرفیت های خوبی در کشور در حوزه خدمات فنی و مهندسی داریم، تصریح کرد: حمایت از صدور این خدمات می‌تواند ارزآوری خوبی برای ما داشته باشد.
مجید کیان پور دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این که هدف گذاری برای صادرات نیروی فنی و مهندسی وجود ندارد افزود: باید تسهیل گری برای ادامه کار نیروهای فنی و مهندسی صورت بگیرد.
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر4.5 میلیون باسواد بدون مهارت در کشور داریم از این رو باید از این ظرفیت استفاده کنیم.
او با تاکید بر این که باید به صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر به جز عراق و سوریه اقدام کنیم، گفت: ارایه خدمات فنی و مهندسی اشتغال مناسبی برای کشور ایجاد می کند.
حمید بنایی عضو دیگر این کمیسیون خواستار تشکیل کارگروهی برای رفع مشکلات حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی شد و گفت: باید از ظرفیت فعالان حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی استفاده شود.
نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: باید نقش وزارت راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت در صدور خدمات فنی و مهندسی مشخص شود.
فرج الله رجبی در ادامه این نشست با بیان این که باید سهم صادرات خدمات فنی و مهندسی در اقتصاد ما مشخص شود، گفت: بخش خصوصی باید در این حوزه فعال شود تا سهم ما ز این نوع صادرات افزایش یابد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه بروکراسی اداری عامل اصلی کاهش صدور خدمات فنی و مهندسی است.
عبدالکریم حسین زاده عضو دیگر این کمیسیون با بیان این که متاسفانه فرار مغزها در کشور بی داد می کند،گفت: باید سازوکاری فراهم شود تا به جای اینکه اجازه خروج نیروی انسانی داده شود خدمات فنی و مهندسی صادر شود.
نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حفظ سرمایه انسانی بهترین سرمایه کشور است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
او ادامه داد: باید بتوانیم از ظرفیت کشور های همسایه در راستای ارزآوری بیشتر استفاده کنیم.
شهرام کوسه غراوی عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس با بیان این که باید اراده جدی برای افزایش سهم ایران از صادرات خدمات فنی و مهندسی صورت بگیرد. گفت: باید توانمندی کشور در زمینه رقابت پذیری در راستای فروش خدمات فنی و مهندسی افزایش یابد.
وی تاکید کرد: تسهیل شرایط صدور خدمات فنی مهندسی مهمترین اقدامی است که باید انجام شود.
سید حسین افضلی عضو دیگر این کمیسیون با بیان اینکه باید مشکلات پیش روی صادرات خدمات فنی و مهندسی حل شود، گفت: کمیته ای برای رفع این مشکلات باید در کمیسیون ایجاد شود.
حسن خسته بند عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این که با گفتار درمانی افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی صورت نمی گیرد، گفت: سفرای ایران باید بتوانند با تجار کشورهای مختلف مراوده داشته تا صدور خدمات ممکن شود.
او ادامه داد: باید ستادی در دولت به ریاست معاون اول رئیس جمهوری تشکیل شود تا دستورالعمل ها برای رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی عملیاتی شود.
منبع: ایرنا
403

کد خبر: 831244

وب گردی

وب گردی