دعوت از آثار هنری رو به اضمحلال در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

مدیر بخش«قهوه‌خانه نمایش‌های ایرانی»، این بخش را به نوعی آیینه جشنواره آیینی سنتی دانست که در طول برگزاری جشنواره میزبان هنرمندان و تماشاگران خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ستادخبری هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی، عظیم موسوی درباره سابقه این بخش در این فستیوال توضیح داد: بخش «قهوه‌خانه نمایش‌های ایرانی» که ششمین دوره آن برگزار خواهد شد از دوره سیزدهم جشنواره برنامه‌ریزی شد. نخست در کافه تئاترشهر میزبان مخاطبان بودیم و در ادامه با تجربیات بدست آمده و گسترده‌تر شدن آن به محوطه باز تالار وحدت رسید.

کارگردان «خواستگاری»، هدف از راه‌اندازی قهوه‌خانه را حفظ آیین‌های از دست رفته دانست و افزود: در این بخش به سراغ هنرمندان قدیمی و پیشکسوت رشته‌های مختلف آیینی سنتی در روستا و شهرستان‌ها می‌رویم و آثار هنری که رو به اضمحلال است را پیدا کرده و به جشنواره دعوت می‌کنیم. ما حتی هنرمندانی را در دوره‌های قبل داشتیم که حالا در قید حیات نیستند. در این دوره هم از هنرمندانی در روستا و شهرستان‌ها دعوت کردیم که اجرای برنامه داشته باشند. جشنواره آیینی سنتی برمبنای حفظ و اشاعه نمایش‌های ایرانی پایه‌ریزی شده و این بخش هم با پذیرایی از عموم مردم به صورت رایگان و آزاد، آن‌ها را با سنن و آیین‌ها بیشتر آشنا می‌کند.

وی با تاکید بر این که نمونه‌هایی از نمایش‌هایی که در بخش‌های جداگانه در جشنواره برگزار می‌شود، در قهوه‌خانه اجرا خواهد شد، گفت: این بخش که با ایجاد محیطی صمیمی همیشه با استقبال خوبی مواجه بوده به نوعی آیینه جشنواره آیینی سنتی است و مانند لوح فشرده همه بخش‌های جشنواره را به اجرا می‌گذارد. بسیاری از فرهنگ‌ها، آیین‌ها و هنرهای ما در شهرها و روستاها شناسایی و ارایه شدند که اجرای آن برای مردم جذاب است. به عنوان نمونه شاهنامه‌خوانی در تهران یک فرم اجرا می‌شود ولی در بختیاری با آواز همراه است.

موسوی با بیان اینکه بخش قهوه‌خانه نمایش‌های ایرانی 10 تا 14 شهریورماه در محوطه تالاروحدت برگزار می‌شود، اضافه کرد: موسیقی ضربی، بازی ترنا، خیمه شب بازی، نقل موسیقایی، نقالی، موسیقی مقامی، پیش پرده‌خوانی، موسیقی محلی، آیین پهلوانی و شاهنامه‌خوانی از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده این بخش محسوب می‌شود.

هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی از 8 تا 15 شهریورماه با دبیری داوود فتحعلی‌بیگی برگزار می‌شود.

501

کد خبر: 831273

وب گردی

وب گردی