افتتاح  فاز دوم باغ پرندگان ؛ بزودی

رییس اداره محیط زیست شهر تهران تصریح کرد: در شهر تهران حدود ۱۲ مرکز نگهداری از حیات‌وحش داریم. برخی از این مراکز مشکلات زیست محیطی داشتند که اخطاریه‌های لازم برای آن‌ها صادر شده است و بیشتر آن‌ها رفع مشکل کرده‌اند ولی مرکز نگهداری قوچ و میش چیتگر با وجود اخطاریه‌های صادر شده هنوز مشکل را برطرف نکرده است. چنانچه شهرداری اخطاریه‌های زیست محیطی را جدی نگیرد به‌عنوان یک مرکز متخلف با مرکز نگهداری قوچ و میش چیتگر برخورد خواهیم کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا،محمدحسین بازگیر بیان کرد :لازم است که قبل از آغاز به کار فاز دوم باغ پرندگان مشکلات فاز اول رفع شود با بیان اینکه متولی اصلی باغ پرندگان شهرداری است، گفت: فاز اول باغ پرندگان مشکلاتی داشت که گزارش آن را به‌صورت مکتوب به شهرداری منطقه ۴ فرستاده‌ایم و پیگیر هستیم که رفع شود.

وی افزود: پرونده‌ای حقوقی از پیمانکار فاز اول باغ پرندگان و تخلفاتی که انجام شده است توسط مراجع قضایی درحال رسیدگی است بنابراین ابتدا باید این موضوع حل شود. گزارشاتی از فاز اول باغ پرندگان مبنی بر تلف شدن تعدادی از پرندگان شکاری داشتیم. از این رو لازم است که وضعیت گونه‌های پرنده و ورود و خروج آن‌ها به باغ پرندگان مشخص و اصلاح تصفیه‌خانه فاضلاب در این مرکز انجام شود.

بازگیر با بیان اینکه منتظر هستیم تا مشکلات فاز اول باغ پرندگان رفع شود، اظهار کرد: مجوزهایی را برای افتتاح فاز دوم از اداره محیط زیست درخواست کرده‌اند که درصورت رفع مشکلات فاز اول به درخواست آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

همچنین نقی میرزاکریمی -فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران- با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت فعلی فاز اول باغ پرندگان، افتتاح فاز دوم آن می‌تواند معضل جدیدی در زمینه قاچاق پرندگان ایجاد کند، اظهار کرد: فاز دوم هنوز مجوز سازمان حفاظت محیط زیست را ندارد و ما منتظر هستیم که سازمان وضعیت مجوز این مرکز را روشن کند.

وی با بیان اینکه فاز اول باغ پرندگان موافقت اولیه را دارد، تصریح کرد: منتظر هستیم که سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کند که آیا این مرکز مجوز اصلی را دارد یا خیر.

علیرضا هاشمی -مدیرعامل انجمن پرنده‌نگری طرلان ،درباره فاز دوم باغ پرندگان گفته بود: با توجه به تجربه مسئولان امر درفاز اول، یقینا شاهد ملاحظات زیست‌محیطی دقیق‌تری در فاز جدید خواهیم بود. هرچند فاز اول تغییری بنیادی و مثبت در محدوده خود ایجاد کرده است.

هاشمی با بیان این ادعا که برخی افراد و پیمانکاران انتخاب شده برای تامین پرندگان فاز اول پروژه بیشتر به قاچاق حیات وحش تمایل داشتند، اظهار کرد: این‌ کار نه تنها سبب حضور شمار بسیاری از پرندگان وحشی با منشاء نامشخص در این مرکز شد بلکه سبب ناراحتی تعداد زیادی از فعالان محیط زیست شد. سرانجام ذره‌بین بخش نظارت بر شکار و صید سازمان مرکزی محیط زیست کشور و همت مسئولان شهرداری سبب تغییراتی در روند نامناسب اجرای فاز اول باغ پرندگان و اصلاح برخی امور شد. خوشبختانه اکنون وضعیت باغ پرندگان در فاز اول نسبتا مناسب است و یک رویکرد آموزشی - فرهنگی بر آن حاکم شده است نه اینکه به آن به عنوان یک بنگاه داد و ستد پرنده نگاه شود.

705

کد خبر: 831288

وب گردی

وب گردی