رقابت پذیری ایران در صادرات محدود است/ایجاد تسهیلات برای تولیدکنندگان زعفران

رئیس هیات مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران گفت: رقابت پذیری شرکت های ایرانی به دلایل مختلفی مانند فضای کسب و کار، نرخ بالای تسهیلات، وجود مشکلات بروکراسی و نیز محدود شدن حمایت ها از صادرکنندگان محدود شده است.

علی شریعتی مقدم در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره وضعیت کنونی زعفران در بازار گفت: قیمت زعفران تابعی از میزان عرضه و تقاضا است، طی چند سال اخیر باتوجه به افزایش تولید زعفران، بازار مصرفی برای آن ایجاد نشد در واقع بازار مصرف زعفران احتیاج به معرفی نوع زعفران و نیز تحریک تقاضا دارد.

او در ادامه گفت: اخیرا تشکل ها و بخش خصوصی مطالعات جدیدی را در این زمینه شروع کردند تا تغییراتی را در توسعه بازار زعفران و نیز جهش مصرف آن ایجاد کنند اما باید گفت که بخش خصوصی به تنهایی قادر به انجام این کار نیست.

شریعتی مقدم اظهار داشت: به نظر می رسد با عرضه بیشتر زعفران در فصل جدید، تسهیلات و تمهیداتی برای حفظ منافع تولیدکننده در نظر گرفته شود که امیدواریم تا در فصل برداشت که ماه آینده است شاهد کاهش قیمت نباشیم و به نوعی قادر به حفظ منافع تولیدکنندگان به ویژه کسانی که کالای مرغوب تری را تولید می کنند، باشیم.

رئیس هیات مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران به قیمت زعفران در بازار اشاره کرد و گفت: زعفران در حال حاضر از کیلویی 4 میلیون و 500 هزار تومان تا 7 میلیون 500 هزار تومان قیمت خورده است.

او با اشاره به تاثیر برداشت زعفران بر قیمت این محصول گفت: به طور معمول باید در فصل برداشت محصولات کشاورزی، تسهیلات و تمهیداتی که مانع کاهش قیمت محصولات می شود درنظر گرفته شود و همچنین باید تصمیماتی جهت کاهش بهای تمام شده محصولات اتخاذ کنیم زیرا تولید کنندگانی وجود دارند که در هر هکتار 20 تا 30 کیلوگرم محصول تولید می کنند در حالی که متوسط ملی تولید بین 3 تا 3/5 کیلوگرم است بنابراین این امر نشان می دهد که با افزایش راندمان می توان بهای تمام شده کالا را کاهش داد.

شریعتی مقدم با اشاره به صادرات زعفران گفت: رقابت پذیری شرکت های ایرانی به دلایل مختلفی مانند فضای کسب و کار، نرخ بالای تسهیلات، وجود مشکلات بروکراسی و نیز محدود شدن حمایت ها از صادرکنندگان محدود شده است.

رئیس هیات مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران گفت: در کشورهای اروپایی برای زعفران هایی که با بسته بندی وارد می شوند مالیات هایی را ایجاد کردند که متاسفانه ما تسهیلات جبرانی را برای این موضوع پیش بینی نکرده ایم بنابراین این موارد باعث افزایش قدرت رقابت کشورهای اروپایی نسبت به صادرکنندگان ایرانی شده است.

او در پایان اظهار داشت: در حال حاضر صادرات زعفران به 50 کشور انجام می شود که باید جهت بهبود صادرات محصولات مانند زعفران تا حدودی روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها بهبود یابد.

401

کد خبر: 831380

وب گردی

وب گردی