نظام بانکی باید اصلاح شود/ دستیابی به رشد و توسعه بدون حضور بخش خصوصی میسر نمی شود

وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت گفت: نظام بانکی کشور نیازمند جراحی و اصلاح اساسی است و در این زمینه می توان از مشاوره خارجی ها بهره جست.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمدرضا نعمت زاده امروز سه شنبه در آیین معارفه «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در محل نمایشگاه بین المللی تهران افزود: صنعت، معدن و تجارت بخش بزرگی از اقتصاد ملی کشور را تشکیل می دهد، با این حال هر کاری که در سال های گذشته انجام شده با مشارکت و همکاری بوده و به تنهایی نمی شد اقدامی را به انجام رسید.

به گفتهاو، اگر سیاست های کلی کشور و برنامه های موجود اشکال داشته یا ناکافی بوده، بطور قطع و یقین کارها به سرمنزل مقصود نمی رسید.

نعمت زاده خواستار کار کردن جدی در زمینه اصلاح نظام بانکی شد که در برنامه های رئیس جمهوری بوده و نیازمند جراحی است.

او با اشاره به برخی مدیران عامل بانک ها که عنوان می کردند در جلسات بانک مرکزی به آنان محل گذاشته نشده و از نظراتشان استفاده نمی شود، تصریح کرد: اگر خواستار اجرای اصل 44 قانون اساسی هستیم، این مهم بدون تامین منابع مالی بخش خصوصی از سوی بانک ها میسر نمی شود؛ بر این اساس اگر بانک ها اصلاح نشوند این بخش نمی تواند فعال باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم یادآوری کرد: امروز برخورد بانک های خارجی با سرمایه گذاران کشورمان به مراتب بهتر و مثبت تر از بانک های داخلی است و در این زمینه دستکم 10 مورد سراغ دارم.

نعمت زاده خطاب به جهانگیری خواستار آن شد تا دستکم هفته ای یک جلسه برای اصلاح امور بانکی برگزار شود و در صورت لزوم از مشاوران خارجی بویژه اروپایی ها و ژاپنی ها برای تهیه نسخه ای در این زمینه کمک گرفته شود؛ زیرا اقدام های شورای پول و اعتبار از تاثیرگذاری لازم برخوردار نبوده است.

او با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر امنیت سرمایه گذاری در سخنرانی ابتدای امسال، گفت:امروز بسیاری سرمایه گذاران کشورمان در زندان ها به سر می برند در حالی که سهم بالایی در تولید و اشتغال داشته اند.

وزیر سابق صنعت،معدن و تجارت تصریح کرد: امروز باید به بخش خصوصی بیش از گذشته اعتماد کنیم و اینجانب در 39 سال گذشته هر کجا به این بخش اعتماد کردم، جواب گرفتم.

نعمت زاده خواستار آن شد تا بحث ممنوع الخروجی و زندان از سر بنگاه ها و فعالان اقتصادی کشور برداشته شود.

او گفت: مقام معظم رهبری خواستار اصلاح قوانین - در هر کجا که لازم است - در زمینه اقتصاد مقاومتی شده اند و امروز باید همگان از دولت حمایت کنیم تا مشکلات موجود رفع شود.

دستیابی به رشد و توسعه بدون حضور بخش خصوصی میسر نمی شود

در ادامه علی فاضلی رئیس اتاق اصناف کشور افزود: اصلاح قانون نظام صنفی از جمله کارهای شاخص نعمت زاده در سال های گذشته بود.

او تصریح کرد: از دولت انتظار می رود بخش خصوصی را باور کرده و دست این بخش را بگیرد.

فاضلی بیان داشت: انتظار می رود معاون اول رئیس جمهوری نشست های فصلی را با حضور وزرای اقتصادی و روسای سه اتاق برگزار کند چرا که دستیابی به رشد و توسعه بدون حضور بخش خصوصی امکانپذیر نیست.

او تاکید کرد: 6.5 میلیون نفر اصناف کشور در قالب 396 اتاق و هشت هزار اتحادیه صنفی از وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت حمایت می کنند.

خواسته بخش خصوصی مشارکت بیشتر در برنامه های دولت است

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: دولت با مشارکت بخش خصوصی می تواند بر مشکلات فائق شود.

او در ادامه ضمن تقدیر از تلاش های وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت ، محمدرضا نعمت زاده را مدیری تلاشگر و سختکوش دانست و افزود: درختی که میوه دارد، همه سنگ ها و چوب ها به سمت آن نشانه می رود و این طبیعت روزگار است و این حکایت را در باره نعمت زاده در سال های گذشته شاهد بودیم.

شافعی با بیان اینکه شریعتمداری یار دیرین بخش های بازرگانی و صنعت و بخش خصوصی است، گفت: او یکی از پیشگامان خصوصی سازی است که سازمان هایی نظیر قند و شکر، غله، تعاون مصرف شهر و روستا و ...را کنار گذاشت.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 831393

وب گردی

وب گردی