عدم آموزش کافی، آسیب های مواد مخدر را افزایش می دهد

فاطمه سادات پاکزاد کارشناس سلامت روان گفت: به هر میزان که شیوع مصرف مواد مخدر صنعتی، شیمیایی و روان گردان‌ها درجامعه افزایش یابد به تبع آن معضلات اجتماعی و آسیب‌های ناشی از آن از جمله طلاق، جرم، خشونت و غیره بیشتر شده و سلامت روان جامعه به خطر می افتد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا کارشناس سلامت روان گفت: نداشتن آشنایی و آموزش کافی درباره اعتیاد و عوارض آن، آسیب‌های ناشی از مواد مخدر را در جامعه افزایش می‌دهد.
این کارشناس سلامت روان، هدف اصلی آموزش مهارت های زندگی در سنین پایین را مهمترین راه مبارزه اجتماعی با اعتیاد دانست و تصریح کرد: در حال حاضر مهم ترین نگرانی و دغدغه مردم مشکلات اقتصادی و در مراحل بعد مشکلات فرهنگی و اجتماعی و روان شناختی است که منجر به ناهنجاری اعتیاد به مصرف مواد مخدر در جامعه می‌شود.
پاکزاد با تاکید بر اینکه آموزش ها باید براساس نیاز فرد و پاسخگوی نیاز یک جامعه باشد، گفت: رفتارهای والدین درخانه به طور مستقیم وغیرمستقیم در کودک موثر است و الگوی رفتاری والدین در خانواده به سرعت درفرزندان نهادینه می‌شود، باید با آموزش مهارت های خودآگاهی و راهکارهای مقابله با اعتیاد در خانواده‌ها، گامی به سوی کاهش عرضه و تقاضای مواد مخدر و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برداشت.
وی با بیان اینکه مسئولان و دستگاه‌های دست اندرکار مبارزه با مواد مخدر باید به نقش پررنگ خانواده‌ها برای تحقق رویکرد اجتماعی مقابله با اعتیاد بپردازند، خاطرنشان کرد: امروزه شبکه های اجتماعی برای حضور خانواده‌ها در این مسیر مهم می توانند بهتر عمل کنند و ضرورت دارد مطالب آموزشی، پیشگیری ، مقابله و درمان از طریق این شبکه ها به آنها اطلاع‌رسانی باشد.
به گفته پاکزاد، وقتی اطلاع رسانی در سطح وسیع و مداوم انجام شود، همگان به اهمیت و ضرورت بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر پی خواهند برد و تقاضا برای مصرف مواد مخدر نیز کاهش می یابد.
وی گفت: پخش اخبار و تصاویر معضلات مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی، پیشگیری و درمان در شبکه‌های اجتماعی منجر به نهادینه شدن مبارزه اجتماعی با اعتیاد در اذهان عمومی می‌شود.

705

کد خبر: 831397

وب گردی

وب گردی