زائران حرم رضوی در سوگ شهادت امام باقر (ع)

بارگاه ملائک نشین رضوی امروز مملو از حضور زائران بی شماری است که سیاه پوش مصیبت شهادت امام باقر (ع) هستند و برای تسلیت گویی به محضر مبارک امام هشتم مشرف شده اند.

به گزارش ایسکانیوز، معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی اعلام کرد: ویژه برنامه روز شهادت امام محمد باقر (ع) از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه امروز تا بعد از اقامه نماز جماعت ظهر در رواق امام خمینی (ره) برگزار می‌شود و در این مراسم آیت‌الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد سیره آن حضرت را برای زائران تبیین می‌کند.
حجت الاسلام سید جلال حسینی افزود: ویژه برنامه شام شهادت امام باقر (ع) نیز پس از نماز مغرب و عشاء از ساعت ۱۸ با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر گرایلی در صحن جامع رضوی برگزار می‌شود.
وی گفت: مرثیه خوانی و مراسم ذکر مصیبت مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در سوگ شهادت آن حضرت از دیگر برنامه‌های این مراسم در شهادت پنجمین امام شیعیان است.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی افزود: برپایی جلسات سخنرانی با موضوع بررسی ابعاد مختلف شخصیت امام باقر (ع) در دیگر اماکن متبرکه، ویژه برنامه عزاداری و سوگواری ویژه خواهران در رواق‌های دارالحکمه و دارالاجابه، حضرت معصومه و حضرت زهرا (س) از دیگر برنامه‌ها در حرم رضوی به مناسبت سالروز شهادت آن حضرت در حرم مطهر رضوی است.
حجت الاسلام سید جلال حسینی گفت: ویژه برنامه عزاداری و سوگواری برای زائران عرب و اردو زبان کشور‌های مختلف نیز در رواق دارالرحمه و غدیر حرم رضوی برگزار می‌شود.
دیشب هم در شام شهادت امام محمد باقر (ع) ویژه برنامه عزاداری با حضور پر شور زائران در حرم رضوی برپا شد.
حجت الاسلام و المسلمین محسن کافی در ویژه برنامه‎‌های شب شهادت امام محمد باقر (ع) که بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور خیل عظیمی از ارادتمندان به ساحت مقدس اهل بیت (ع) در صحن جامع رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه وجود چهارده معصوم (ع) در نزد ما به عنوان چهارده نور هدایتگر شناخته شده است، اظهار کرد: در زیارت امین الله و در جامعه کبیره قرائت می‏کنیم که اهل‏بیت (ع)، چون نور واحد، بهترین مرشدان عالم هستند.
وی افزود: هر کدام از اهل ‏بیت (ع) با توجه به مقتضیات زمانشان، مردم را راهنمایی می‏کردند، امام باقر (ع) در عمرکوتاه خویش، کرسی و جلسات علم و تدریس را راه‏اندازی کرد، در حالی که انجام این عمل در زمان امام حسن (ع) یا در زمان امام حسین (ع) امکان نداشت.

این استاد حوزه گفت: تا قبل از امام باقر (ع) بیان حدیث و روایت بسیار سخت بود، حتی برخی خلفا دربرابر نقل حدیث مانع تراشی می‏‌کردند و ناقلان حدیث را شکنجه می‌‏دادند.
وی با اشاره به اینکه امام باقر (ع) علوم اسلامی و شیعی را گسترش دادند، عنوان کرد: در برخی از روایات آمده است که خیلی از مردم تا زمان امام باقر (ع) احکام طواف و حج را نمی‏دانستند، این امام صادق و باقر (ع) بودند که بستر ترویج معارف گسترده را تبیین کردند.
حجت الاسلام کافی با اشاره به اینکه در دوران امام باقر (ع)، پنج خلیفه و حاکم عوض شد، اظهار کرد: در این دوران از سوی حاکمان، فشار‌های زیادی به امام باقر (ع) وارد گردید، اما ایشان با صلابت کامل علوم دینی را ترویج دادند.
وی با اشاره به اینکه امام باقر (ع) در جلسات مختلف با علمای ادیان و فرقه‏‌های دیگر مناظره علمی می‏کردند، گفت: برخی از عالمان که جیره‏خواران حکومت وقت بودن برای شکستن جایگاه و ابهت علمی امام باقر (ع) با ایشان مناظره می‏‌کردند و امام نیز با احترام کامل با آن‌ها مناظره کرده و مکر و حیله آن‌ها را خنثی می‌‏نمود.
خطیب حرم رضوی «حفظ دین» را یکی از وظایف مهم شیعیان برشمرد و عنوان کرد: با مطالعه در تاریخ درخواهید یافت که دین به سادگی به دست ما نرسیده، لذا یکی از وظایف مهم هر شیعه‏ این است که درباره دین مطالعه کرده، احادیث را حفظ نموده و آن را در عرصه عمل بگذارد.
در ادامه این برنامه مداحان و ذاکران خاندان عصمت و طهارت (ع) در مصیبت امام باقر (ع) به روضه ‏خوانی و مرثیه‏ سرایی پرداختند.

902/900

کد خبر: 831425

وب گردی

وب گردی