تغییر شکل جمجمه انسان  با مصرف پنیر

محققان دریافتند تغییرات ایجاد شده در جمجمه‌ها به دورانی تعلق دارد که انسان‌ها به مصرف محصولات کشاورزی، غلات و لبنیات رو آورده‌اند. لبنیات به شکلی ویژه به این تغییر دامن زده‌بود: به نظر می‌آید زمانی که غذاهایی نرم مانند پنیر اختراع شده‌اند، دیگر نیاز به وجود فک‌های بزرگ و قوی از بین رفته‌است.

به گزارش ایسکانیوز ،تغییر روند زندگی انسان شکارچی به انسانی که خود غذایش را کشت داده و آماده می‌کند، اثری پاک‌نشدنی بر ساختار بدن از خود به جا گذاشته‌استکه از تغییرات ناشی از تعویض غذاهای سخت با غذاهای نرم کاهش میزان انرژی برای جویدن غذاها بوده‌است. مطالعه روی صدها جمجمه انسان دوران پیش‌صنعتی غذایی که بیشترین تاثیر روی شکل جمجمه انسان داشته‌است را کشف کرده‌است: پنیر.

ایده یکجا‌نشین شدن و مصرف غذاهای نرم‌تر و تاثیرات آن بر تغییر فرم جمجمه از گذشته مورد مطالعه قرار داشته‌است: مقاله‌ای که در سال 2011 منتشر شد تغییرات کشاورزی را عامل مجموعه‌ای از مشکلات دندانی،‌از جمله تعدد دندان‌ها و اوربایت در انسان‌های امروز دانسته‌است.

اما برای درک بهتر این تغییرات ناشی از تغییر سبک زندگی بر جمجمه انسان، محققان دانشگاه کالیفرنیا دیویس به مطالعه دقیق‌تر جمجمه 25 گروه مختلف در سرتاسر جهان پرداختند، به ویژه روی 559 کرانیا، بخش بالایی جمجمه و 534 فک پایینی مطالعه کردند و نحوه تغییر شکل آنها را تحت تاثیر نوع رژیم غذایی مورد بررسی قرار دادند.

به گفته دانشمندان اگرچه غذاهای نرمی مانند پنیر بر تغییر شکل جمجمه انسان نقشی مهم داشته‌اند، دیگر عوامل مانند مکان جغرافیایی و جنسیت نیز بر روند تکامل جمجمه انسان تاثیری کلیدی داشته است.

خبر انلاین

705

کد خبر: 831456

وب گردی

وب گردی