روستای صخره ای ثبت جهانی می شود؟

روستای صخره‌ای کندوان با توجه به جاذبه‌های گردشگری خود با معضلاتی رو به روست که برای رسیدن به ثبت جهانی باید به رفع معضلات آن پرداخت.

ایسکانیوز: کندوان از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دامنه‌های سهند قرار دارد و به دلیل معماری صخره‌ای که در آن صورت گرفته و بر اثر فعل و انفعالات آتشفشانی کوه‌های سهند شکل خاصی به خود گرفته است به نام روستای صخره ای معروف می باشد و به دلیل ویژگی معماری و بافت این روستا از آثار ملی کشور محسوب می شود.

نمای دور این روستا به شکل کوه های کله قندی فشرده ای است که شباهت چندانی به خانه ندارند.

کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان است که زندگی مردم در قالب بافت قدیمی آن یک استثنا در دنیا به حساب می‌آید چرا که در ترکیه و آمریکا کسی در کاپادوکیه و داکوتا زندگی نمی‌کند.

این روستا قدمت 800 ساله دارد که معماری عجیب آن یکی نادرترین سکونتگاه های ساخته شده به دست بشر است و از جاذبه های آن می توان به چشمه آب معدنی کندوان اشاره کرد به گفته شهروندان این روستا آب این چشمه با کمترین درصد سنگینی برای درمان بیماری‌های کلیوی بسیار مفید است و همچنین آب این چشمه را برای مصرف به داخل روستا لوله کشی کرده اند.

هویت باستانی و تاریخی این استان به دلیل وجود ۱۱۷ خانواده و منزل مسکونی درون توده‌های مخروطی و هرمی شکل این صخره ها است که می‌توان گفت وجه تسمیه کندوان به خاطر خانه‌های کندویی شکلش در دل این صخره‌های مخروطی است.

با تجاوز مغولان در سده هفتم هجری به این روستا، مردم جنوب خاوری اسکو ، به فکر ساخت محلی افتادند که از قتل و غارت مغولان در امان باشند؛ پس بهترین منطقه ، مکانی مرتفع بود تا به مراتع و چراگاه نزدیک و دسترسی راحتی به آب داشته باشد. بهمین دلیل کندوان با چشمه آب معروفش ، بهترین مکان برای اسکان اهالی بوده است.

معضلات روستای صخره ای

برخی مالکان در این منطقه به دلیل بزرگتر شدن خانه هایشان دیواره های خانه تراشیده اند و این موضوع باعث سست شدن خانه شده است.

همچنین در این روستا رودخانه ای وجود داشته که چند سالی است در آن سبزه می روید و حتی بخشی از رودخانه خشک است که تجمع زباله ها در قسمتهایی از این رودخانه از دیگر معضلات این روستا به حساب می آید.

همچنین در بافت تاریخی روستای کندوان چند رده خانه‌های متفاوت می‌توان دید که برخلاف خانه های کله قندی خانه‌هایی با نمای آجر و یا سیمان ساخته شده‌اند که نمای این روستا را از بین برده‌اند به خصوص وقتی از بالای هر کدام از کله‌قندی‌ها بخواهی به تماشای نمای روستا بنشینی؛ آن وقت است که سقف ایزوگام شده آنها به چشم می آید.

از لحاظ روشنایی در طبقات بالایی نسبت به طبقات پایینی منازل نور بیشتری وجود دارد که می توان در رابطه با آب و هوای این روستا گفت هوای داخل کندوهای مسکونی در زمستان گرم و در تابستان خنک است.

کندوان در زمستان بسیار سرد و برفی است به همین خاطر گردشگران ترجیح می دهند در اواخر بهار و تابستان به این منطقه سفر کنند تا هم از طبیعت اطراف کندوان بهره برند و هم به راحتی در روستا قدم زنند و از بافت روستا و بازار و موزه و... دیدن کنند.

وجود دو مسجد در روستا

در میان این صخره های دیدنی دو مسجد وجود دارد که مردم این روستا درآنجا به عبادت می پردازند.

نحوه کسب در آمد اهالی روستا

همچنین در رابطه با کسب درآمد مردم می توان به دکان های فروش گیاهان دارویی ، عسل ، صنایع دستی چون گلیم ، جاجیم و شال‌های رنگین اشاره کرد از فروش این کالاها به گردشگران درآمدشان کسب می شود.

وجود مراتع سرسبز عشایری فضای مناسبی را برای پرورش زنبور عسل و کشت گیاهان دارویی فراهم نموده است و همین موقعیت یک نوع منبع درآمد برای روستاییان محسوب می‌شود. همچنین بافت گلیم ، جاجیم و شال‌های رنگین و زیبا یکی از اشتغالات زنان روستای کندوان می‌باشد.

هتل لاله صخره ای

موضوع دیگری که قابل توجه است به خصوص برای گردشگران خارجی وجود هتلی صخره ای شکل به نام هتل 5 ستاره لاله کندوان که این هتل هم سومین هتل صخره ای دنیا است. این هتل در سال 85 افتتاح و از آن تاریخ به بعد بسیار شهرت یافت.

از ویژگی های جالب این هتل می توان به دارا بودن ۴۰ کرانه ( اتاق سنگی طبیعی ) است که آرامش حاکم بر محیط آن سبب شده تا در اغلب اوقات به ویژه فصل بهار و تابستان تمام اتاق هایش از قبل رزرو شده است.

پرفسور «دیوید رول» باستان‌شناس مشهور انگلیسی در سفر به ایران و کشف نخستین مسیر پستی دنیا، قدمت کندوان در این مسیر را یکی از استنادات خود برای نظریه فرود آدم _ یکجانشینی بشر غار نشین و زندگی اجتماعی انسان‌ها_ قرار داده‌است.

با توجه به وجود نقاط ضعف و قوت در این روستا اما برای ثبت جهانی در فهرست پیشنهادی میراث فرهنگی ایران در یونسکو قرار گرفته و ایران در نظر دارد تا این روستا را به عنوان میراث جهانی به دنیا معرفی کند. اما گویا با چنین معضلاتی این راه بسیار سخت طی خواهد شد؛ امید است مسوولین برای رفع نقاط ضعف و افزایش نقاط قوت این روستا تدبیری بیندیشند تا بتواند با توجه به رتبه این روستا به عنوان سومین روستای صخره ای در جهان حتی به ثبت جهانی هم برسد.

900/901

کد خبر: 831478

وب گردی

وب گردی