ناوهای جنگی انگلیس در بندر عمان

به موجب تفاهمنامه نظامی جدیدی که میان لندن و مسقط امضا شد، بندرگاه «دقم» در اختیار ناوهای انگلیسی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از العربیه؛ «مایکل فالون»، وزیر امور خارجه انگلیس، در سفر به عمان، تفاهم‌نامه‌ای با این کشور حاشیه خلیج فارس امضا کرد که به موجب آن، ناوهای انگلیسی اجازه می‌یابند از بندر «دقم» برای پهلو گرفتن استفاده کنند.

استفاده نیروی دریایی انگلیس از بندر «دقم» تا زمان استقرار یک پایگاه مشترک لجستیک با عمان ادامه خواهد داشت.

فالون در دیدار با همتای عمانی خود بر توسعه همکاری‌های مشترک میان دو کشور تاکید کرد و گفت: این تفاهم‌نامه تضمین می‌کند مهندسان انگلیسی در توسعه بندر «دقم» به عنوان یک بندرگاه استراتژیک در خاورمیانه مشارکت خواهند داشت؛ بندری که علاوه بر نیروی دریایی انگلیس، دیگران نیز از آن بهره می‌برند.

وزیر دفاع انگلیس در ادامه افزود: عمان یک متحد قدیمی برای انگلیس بوده است و ما در بخش‌های دیپلماتیک، اقتصادی و مسائل امنیتی با یکدیگر همکاری‌های نزدیکی داریم. تعهد ما درباره بندر «دقم» نشان‌دهنده استحکام روابط ماست.

ناو هواپیمابر «ملکه الیزابت اچ‌ام‌اس»، به عنوان بزرگترین ناو جنگی انگلیس نیز از این پس می‌تواند در بندر «دقم» عمان پهلو بگیرد. دفتر وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد: ناو ملکه الیزابت می‌تواند از بندر «دقم» پروژه حضور در این منطقه مهم را اجرایی کند.

تکمیل پایگاه مشترک لجستیک در عمان به انگلیس اجازه می‌دهد در این کشور عربی حضور دائم داشته باشد، از آن به عنوان پایگاه دریایی استفاده کند و علاوه بر استقرار امکانات آموزشی، از آن به عنوان مرکز تدارکات کلیدی نیز استفاده کند.

وزرای دفاع انگلیس و عمان برگزاری تمرینات نظامی مشترک میان دو کشور را نهایی کردند. مانور «سیف سریع 3» با مشارکت انگلیس و عمان سال آینده در «دقم» برگزار خواهد شد.

از زمان تاجگذاری سلطان قابوس در عمان (سال 1970)، این کشور روابط نزدیکی با انگلیس برقرار کرد. ارتش انگلیس از ابتدای برقراری همکاری‌های دو جانبه، نیروهای عمانی را تحت آموزش قرار داده و در این سال‌ها تجهیزات نظامی بسیاری را به عمان فروخته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

802

کد خبر: 831619

وب گردی

وب گردی