لاریجانی: ویتنام کشوری با سابقه طولانی در مبارزه با استعماراست

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ویتنام کشور قدرتمندی است و تاریخ مبارزات این کشور درگذشته علیه استعمار به خوبی گویای این مطلب است.

به گزارش ایسکانیور به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی امروز(سه شنبه) در دیدار با ژنرال دوباتی نایب رئیس مجلس نمایندگان ویتنام گفت: مبارزاتی که هر دو ملت ایران و ویتنام علیه استعمارگران داشته اند باعث شده تا ملتی قدرتمند با ظرفیت بالا داشته باشیم و این یکی از نقاط مشترک دو ملت است.

وی خاطرنشان کرد: الان شرایط در کشور شما عوض شده و رو به پیشرفت هستید و کشور ما آمادگی دارد تا در زمینه های مختلف با شما همکاری داشته باشد.

رییس قوه مقننه با اشاره به زمینه های موجود توسعه روابط، اظهار داشت: دو کشور در زمینه های کشاورزی، معادن و پتروشیمی می توانند با یکدیگر همکاری خوبی داشته باشند.

وی ضمن تشکر از حضور هیات ویتنامی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری، گفت: حضور شما نشان دهنده عمق روابط دوستی میان دو کشور است و امیدوارم که در زمینه های فرهنگی، اقتصادی و پارلمانی بتوانیم همکاری ها را گسترش دهیم.

همچنین در این دیدار ژنرال دوباتی نایب رئیس مجلس نمایندگان ویتنام گفت: این اولین سفر من به ایران است و از اینکه با مردمی مهربان و مهمان نواز مواجه شده ایم، بسیار خرسندیم.

وی افزود: تاریخ روابط میان دو کشور ایران و ویتنام به سال های دوری بر می گردد و ما با این سفر می خواهیم یک دریچه جدیدی بر روی این ارتباطات گشوده و سطح روابط را ارتقاء بخشیم.

نایب رئیس مجلس نمایندگان ویتنام اظهار داشت: مردم دو کشور تجربیات تلخی از جنگ و مبارزه با آمریکا دارند و این نشان دهنده آن است که مردم ما خواهان استقلال کشورشان در سایه صلح و آرامش است.

وی درخصوص سابقه مجلس نمایندگان ویتنام، گفت: مجلس ما سابقه ۷۰ ساله دارد و در این مدت تغییرات زیادی در ساختار آن بوجود آمده است و اکنون ما ۴۹۴ نماینده در مجلس داریم که ۲۷ درصد آن را زنان تشکیل می دهند و حتی رئیس مجلس و یکی از نواب ما خانم هستند.

ژنرال دوباتی در پایان از طرف رییس مجلس نمایندگان ویتنام از دکتر لاریجانی برای سفر به این کشوردعوت کرده و اظهار داشت: ما خواستار گسترش روابط در سطوح بالا و در زمینه های مختلف بالاخص حوزه پارلمانی هستیم و امیدواریم که با قبول دعوت رییس مجلس ویتنام و سفر به این کشور بتوانیم این امر را تحقق بخشیم.

کد خبر: 831684

وب گردی

وب گردی