لیست سیاه وزارت صنعت برای واردات / از قهوه انگلیسی تا سنگ پای چینی

تنوع واردات انواع کالا به کشور و ازدست رفتن قدرت رقابت تولید داخلی با کالاهای مشابه خارجی منجر به تهیه لیست سیاه ممنوعیت واردات 800 قلم کالا توسط وزارت صنعت شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ واردات همواره در سال های اخیر جزء جدایی ناپذیر اقتصاد ایران بوده و به یکی از پایه های اقتصاد تبدیل شده است، اگر چه چندین سال است که واردات مورد انتقاد قرار می گیرد اما هنوز شاهد ورود کالاهای مصرفی بسیاری مانند سنگ پا و سس و انواع خوراکی هستیم. در سال های اخیر ضربه های واردات بی رویه تا حدی بوده که موجب تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی شده است. چرا که با توجه به ورود اجناس بی کیفیت با قیمت پایین تولیدات داخلی توان رقابت را از دست داده و کارگران ایرانی ناچار به خانه نشینی شده اند.

سریال دنباله دار واردات در سال های اخیر قسمت های مختلفی داشته است. در یک مقطع زمانی کالاها در گروه های مختلف قرار گرفتند و برخی از گروه های کالایی برای ورود به کشور ناچار به پرداخت دو برابر تعرفه واردات شدند. در یک مقطع زمانی نیز واردات برخی از کالاها از کشورهای خاص مانند خودروهای آمریکایی ممنوع شد. همچنین برای حمایت از تولید داخلی دستگاه های دولتی موظف به تهیه اجناس مورد نیاز خود از تولیدات داخلی شدند تا دیگر بخشنامه های ملی با خودکارهای اروپایی امضا نشود.

بر اساس این گزارش اگر چه در طی سال های اخیر سعی شد با دیوار تعرفه و دیگر ابزار از تولید داخلی حمایت شود اما هنوز آن طور که باید تولیدات داخلی نتوانسته اند در بازار راه باز کنند و هنوز در ویترین مغازه ها کالاهای خارجی خودنمایی می کنند. این موضوع صدای نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نیز درآورده و رئیس مجلس در آخرین اظهارات خود بر لزوم ممنوعیت واردات 800 قلم کالا تاکید کرده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت نیز از ارائه لیستی به دولت برای ممنوعیت واردات 800 قلم کالا خبر داد و گفت:در سال جاری علاوه بر محدود کردن 830 قلم کالا از طریق ارز صادراتی و افزایش استانداردهای کیفی و افزایش تعرفه، واردات 800 قلم کالا غیر مجاز خواهد شد.

حال باید دید کدام یک از گروه های کالایی در لیست سیاه وزارت صنعت برای ممنوعیت ورود به کشور قرار خواهد گرفت و ممنوعیت این اقلام چه تاثیری بر بازار خواهد گذاشت.

***لیست جالب واردات کالا به کشور


بر اساس این گزارش نگاهی به آمار گمرک نشان می دهد که در هر ماه کالاهای عجیب بسیاری به کشور وارد می شود. اگر چه گمرک ایران بنا به ملاحظاتی از انتشار جزییات اقلام واردات در سال 95 و چهار ماهه سال جاری خودداری کرده اما لیست جزئیات واردات کالا در تیر ماه حکایت جالبی دارد.

***ورود چهار تن عینک آفتابی به صورت رسمی

براساس آمار گمرک در تیرماه سال جاری بیش از چهار تن عینک آفتابی به ارزش 566 هزار و 874 دلار به کشور وارد شد.ایتالیا،ترکیه،لهستان،فرانسه و هنگ کنگ از کشورهای مبدا واردات عینک در تیرماه بودند. البته در کنار این واردات رسمی نباید از ورود غیر رسمی انواع کالا مانند عینک به کشور غافل شد که با احتساب واردات غیر رسمی عینک این ارقام افزایش می یابد.


***امارات متحده تنها صادر کننده قایق تفرحی

در 6 تیرماه سال جاری بیش از ده هزار دلار صرف واردات قایق های تفریحی ورزشی موتوری به کشور شده است که این کالا از امارات متحده عربی به کشور وارد شد.


***پای قهوه انگلیسی به کشور بازشد

این روزها بازار کافه گردی و نوشیدن یک فنجان قهوه حسابی گرم شده و همین موضوع موجب داغ شدن بازار واردات این نوع از کالاها شده است. بر اساس آمار گمرک در تیرماه سال جاری بیش از 381 تن قهوه به ارزش 912 هزار و 286 دلار به کشور وارد شد.انگلستان،امارات،اندونزی،اوگاندا،قبرس،هند و ویتنام از کشورهای صادرکننده قهوه بونداده کافئین نگرفته به ایران هستند.اگر به آمار واردات قهوه، واردات انواع شکلات و پفک و تنقلات خارجی را اضافه کنیم متوجه سود میلیاردی وارد کنندگان از انتخاب این گروه کالایی برای ورود به کشور می شویم.


***واردات 144 هزار دلاری بیسکویت


آمار گمرک نشان می دهد در تیرماه سال جاری بیش از 78 تن بیسکویت هایی که به آنها مواد شیرین کننده افزوده اند به ارزش 144 هزار و 84 دلار به کشور وارد شد. این میزان واردات از کشورهای ایتالیا،مالزی،هلند،ویتنام،امارات متحده و انگلستان وارد شده است.

*** تنوع جالب در واردات کالا به کشور

اگر چه ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی دارای تنوع بسیاری از مواد خوراکی است اما در بین آمار واردات کالاهای جالبی به چشم می خورد.بر اساس این گزارش در تیر ماه سال جاری ،زردچوبه،زنجبیل،هل،فلفل،دارچین،چای ،موز،گلابی هندی،انبه،مگنوتین،تخم سبزیجات برای کشت،انواع نخ،انواع کاغذ،یخچال،فریزر،اجاق گاز،جاروبرقی به کشور وارد شده است.

همچنین در این ماه انواع زیور الات بدلی،بخاری،درخچه گل رز،گل خشک و گلبرگ تازه محمدی،انواع گل و برگ و میوه مصنوعی،بلال ،ماهی های زنده زینتی،انواع مداد،انواع پیراهن مردانه ،انواع ژاکت ورزشی و انواع جوراب به کشور وارد شد.

گفتنی است آمار متنوع واردات حاکی از آن است که بیش از 90 درصد کالاهای تولید داخلی در بازار دارای رقبای خارجی هستند و در کنار واردات اقلام مصرفی نباید از واردات خودروهای لوکس مانند پورشه و بنز و مازراتی که مشتریان خاص خود را دارند،غافل شد. حال باید دید با تصمیم دولت برای حمایت از تولید داخلی و کنترل واردات کدام یک از کالاها در لیست سیاه واردات قرار خواهند گرفت.

400

کد خبر: 831760

وب گردی

وب گردی