حادثه پلاسکو نباید  به فراموشی سپرده شود

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه نباید حادثه پلاسکو به فراموشی سپرده شود بر ضرورت تلاش برای پیشگیری از حوادث بعدی تأکید کرد و گفت: تهران روی چند گسل بزرگ قرار دارد و مسئله فرونشست زمین نیز تنها یکی از مسائلی است که این شهر با آن روبرو است.

به گزارش ایسکانیوز، اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در جلسه علنی امروز چهارشنبه 8 مرداد مجلس شورای اسلامی و پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران درباره حادثه آتش‌سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو طی سخنانی با اشاره به اینکه سالانه بیش از 160 هزار حریق در کشور رخ می‌دهد و در سال 95 تهران شاهد 23 هزار حادثه آتش‌سوزی بود، گفت: گروه ارزیاب سازمان مدیریت بحران در عرض 3 دقیقه خود را به محل حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو رسانده و به طبقه دهم که حریق از آنجا آغاز شد رفتند.

وی یکی از اساسی‌ترین کارهای نیروهای امدادی را تخلیه افراد شب خواب در ساختمان پلاسکو خواند و با اشاره به اینکه کمترین تلفات را در این حادثه شاهد بودیم، اظهارداشت: در همان ساعات اولیه آتش‌سوزی مقرر شد که شهردار تهران به عنوان مسئول بحران شهر تهران و فرمانده عملیات انجام وظیفه کند و همه دستگاه‌ها نیز به او کمک کنند.

نجار با تاکید بر اینکه نباید حادثه پلاسکو به فراموشی سپرده شود بر ضرورت تلاش برای پیشگیری از حوادث بعدی تأکید کرد و گفت: تهران روی چند گسل بزرگ قرار دارد و مسئله فرونشست زمین نیز تنها یکی از مسائلی است که این شهر با آن روبرو است.

وی خاطر نشان کرد: اگر در حوادث زلزله بم و ورزقان توانستیم زیر آوار ماندگان را با بیل و کلنگ خارج کنیم اما در تهران در صورت وقوع زمین لرزه خارج کردن گرفتار شدگان از زیر آوارهای بزرگ و سنگین امکانات لازم دارد که امروز امکانات ما با روح بحران احتمال در تهران سازگاری ندارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تأکید بر اینکه این سازمان هرگز نگاه سیاسی به بحران‌ها نداشته و از آنجا که یک سازمان تخصصی است همه تلا خود را معطوف به پیش‌بینی بحران‌ها و پیشگیری از آنان کرده است، گفت: باید وقوع حادثه را در کشور باور کنیم تا با کمک همه دستگاه‌ها از وقوع آن جلوگیری و یا پس از وقوع آنها را مدیریت کنیم

وی با یادآوری اینکه لایحه حوادث غیر مرترقبه کشور بیش از 30 ماه است که در مجلس در حال بررسی است، درباره بخشی از سخنان نمایندگان درباره کمیسیون عمران تصریح کرد: تمامی مراحل تذکر به ساختمان پلاسکو طی شده بود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با یادآوری اینکه 670 واحد تجاری و تولیدی در پلاسکو مشغول به کار بودند و پلمب این همه واحد پیامدهایی در پی می‌داشت، گفت: انصافاً علیرغم خسارات وارده، توجه به خسارت دیدگان از سوی دولت قابل توجه و تقدیر است.

بنابراین گزارش علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی که اداره جلسه را بر عهده داشت پس از سخنان نجار ضمن تشکر از گزارش کمیسیون عمران که پیشنهادهایی را در انتها آورده است عنوان داشت: ما این پیشنهادها را اعلام وصول تلقی می‌کنیم و آنها را به این کمیسیون ارجاع می‌دهیم و نمایندگان مجلس نیز 48 ساعت فرصت دارند پیشنهادات خود را ارائه کنند.

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی گفت: این پیشنهادات حداکثر پس از دو هفته کاری مجلس باید در صحن مطرح شود و یک هفته پیش از طرح نیز باید از طرف کمیسیون به هیأت رئیسه تقدیم شود.

302

کد خبر: 831893

وب گردی

وب گردی