برگزیت " می "  را به توکیو کشاند

«ترزا می » طی سفری سه روزه به توکیو رفت تا نگرانی‌ مقامات ژاپنی را درمورد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برطرف سازد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دویچه وله؛ انگلیس در یک قدمی برگزیت (خروج از اتحادیه اروپا) قرار دارد و همچنان با مشکلات متعددی در این زمینه دست به گریبان است. با این حال، «ترزا می» نخست وزیر این کشور قصد دارد زمان را از دست نداده و هرچه سریع‌تر مقدمات خروجی بی‌دردسر از اتحادیه اروپا را فراهم کند.

به همین منظور، وی به ژاپن سفر خواهد کرد تا مقامات ژاپنی را از منافع مختلفی که در ازای حفظ تعاملات تجاری با لندن کسب می‌کنند، مطمئن سازد اما به نظر می‌رسد توکیو دلایل دیگری برای نگرانی از اجرای طرح برگزیت دارد.

اتحادیه اروپا و ژاپن در ژوئیه سال جاری به یک توافق گسترده در زمینه تجارت آزاد میان دو طرف دست یافتند. انگلیس امیدوار است حتی پس از خروج از اتحادیه اروپا نیز بتواند این توافق را حفظ کرده و همچنان با ژاپن تجارت آزاد داشته باشد.

قرار است در سفر هفته آینده ترزا می به توکیو که سه روز به طول می‌انجامد، گروهی پرجمعیت از بازرگانان و فعالان اقتصادی انگلیس نیز نخست وزیر را همراهی کنند.

ترزا می مدعی شده است انگلیس به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا نقش بسیار پررنگی در امضای توافق تجارت آزاد میان ژاپن و این اتحادیه ایفا کرده و حالا نیز که قصد خروج از اتحادیه اروپا را دارد، می‌تواند چنین توافقی را این بار به شکل انحصاری با ژاپن منعقد کند.

اما یک مقام تجاری ژاپن در مصاحبه با فایننشال تایمز نسبت به موفقیت ترزا می در جلب نظر مساعد توکیو ابراز تردید کرد. این مقام عالی رتبه که نامش فاش نشده است، گفت: هنوز مذاکرات درمورد برقراری تجارت آزاد میان اتحادیه اروپا و ژاپن به پایان نرسیده است. هرچند بروکسل و توکیو در سطح دیپلماتیک به توافق دست‌ یافته‌اند اما پرونده بسیاری از مسائل همچنان گشوده است.

مقامات ژاپنی نگران بحران‌های بوجود آمده در حاشیه طرح برگزیت هستند. خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می‌تواند منافع بازرگانان ژاپنی را که در این کشور مشغول به فعالیت هستند، به خطر اندازد. حدود هزار شرکت ژاپنی با 140 هزار نیرو هم‌اکنون در انگلیس فعالیت مالی و بازرگانی دارند. توکیو سپتامبر 2016 هشدار داد اجرای طرح برگزیت احتمالا شرکت‌های ژاپنی را وادار می‌کند برای ادامه فعالیت اقتصادی مطمئن، از انگلیس نقل مکان کنند.

802

کد خبر: 831932

وب گردی

وب گردی