مسائل مالی از دلایل مخالفت چشم‌پزشکان با فعالیت اپتومتریست‌ها است/ رتبه نخست اپتومتری ایران در آسیا

دبیر برد تخصصی و اپتومتری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مسائل مالی یکی از دلایل مخالفت چشم‌پزشکان با فعالیت اپتومتریست‌ها است، گفت: انجمن اپتومتری ایران رتبه نخست اقدامات پژوهشی، تشخیصی و درمانی را در آسیا دارد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ابراهیم جعفرزاده‌پور در حاشیه بیستمین کنگره انجمن علمی اپتومتری ایران در مورد اختلافات اپتومتریست‌ها و چشم‌پزشکان اظهار داشت: استانداردسازی همه رشته‌های پروانه‌دار همچون اپتومتری در کشور ضرورت دارند و براساس آن، حمایت‌های بیمه‌ای نیز بهتر انجام می‌گیرد.

وی افزود: 14 خدمت اپتومتری را استانداردسازی و آن را به وزارت بهداشت اعلام کردیم ولی چشم‌پزشکان نسبت به این استانداردها مخالفت کردند و در واقع مسائل مالی پشت این قضیه بود، چرا که اگر کسی برای درمان تنبلی چشم به اپتومتریست مراجعه کند، هزینه کمتری نسبت به مراجعه به فوق تخصص چشم برایش دارد و در واقع طرح چنین موضوعاتی یکی از مخالفت چشم‌پزشکان نسبت به این استانداردها بوده است.

جعفرزاده‌پور در پاسخ به سؤلی مبنی بر اینکه رؤسای انجمن‌های چشم‌پزشکی روز گذشته اعلام کرده‌اند که اپتومتریست‌ها حق درمان و نسخه‌نویسی ندارند، گفت:‌ این صحبت‌ها غیرعلمی است که اپتومتریست‌ها وارد درمان نشوند، چرا که دانش بشری در سراسر دنیا آزمون و خطا کرده و در کشورهایی همچون آمریکا، استرالیا و کشورهایی از آسیا و اروپا خدمات اپتومتریست‌ها به صورت رشته‌ای مستقل در زمینه بینایی دراختیار جامعه قرار گرفته و موفق نیز بوده است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تأکید بر اینکه ساخت، ارائه عینک، خدمات جراحی و دارویی در حوزه چشم در تمام دنیا توسط اپتومتریست‌ها ارائه می‌شود، گفت: رشته اپتومتری در ایران سال 52 راه‌اندازی شد ولی در کشور ما این رشته دکترای حرفه‌ای ندارد.

وی گفت: این در حالی است که کشوری همچون امارات دکترای حرفه‌ای اپتومتری داشته و موفقیت‌های زیادی در این زمینه حاصل شده است، لذا همه این حرف‌ها که می‌خواهند دامنه فعالیت اپتومتریست‌ها را محدود کنند، برگرفته از بی‌اطلاعی است و باید اقدامات لازم در این راستا صورت گیرد.

جعفرزاده‌پور با اشاره به اینکه ایران یکی از اعضای انجمن بین‌المللی اپتومتری است، گفت: 85 کشور عضو این انجمن بوده و ما در ایران در زمینه علمی، تولید مقاله، کارهای پژوهشی و تشخیصی، همچنین درمانی در آسیا رتبه نخست اپتومتری را داریم و عملکرد ما نیز در سطح اروپا درجه یک است.

دبیر برد تخصصی و اپتومتری وزارت بهداشت اضافه کرد: در کشور دکترای تخصصی اپتومتری داریم، ولی دکترای حرفه‌ای ایجاد نشده است، البته بارها درخواست این موضوع به وزارت بهداشت صورت گرفته، ولی دیدگاه وزارت بهداشت نسبت به راه‌اندازی دکترای حرفه‌ای برای رشته‌هایی همچون اپتومتری منفی است.

وی گفت: دیدگاه وزارت بهداشت برای دکترای حرفه‌ای در رشته‌های به غیر از پزشکی عمومی، دندانپزشکی و داروسازی منفی است.

701

کد خبر: 831974

وب گردی

وب گردی