۱۰۰ هزار عضو هیئت علمی ظرفیت مناسبی برای ایران فراهم کرده است

دکتر وحید احمدی ، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بنیاد حسین اف ،سفیر جمهوری آذربایجان در ایران برای همکاری دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، در این دیدار ابتدا دکتر احمدی در سخنانی به سابقه تاریخی، فرهنگی و دینی دو کشور اشاره کرد و گفت: در ایران تعداد ۵/۴ میلیون نفر دانشجو، ۲۴۰۰ مؤسسه آموزش عالی ،۴۱ پارک علم و فناوری و ۱۷۹ مرکز رشد فناوری فعالیت می کنند.

وی گفت: تعداد ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزارنفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی و حدود ۱۰۰ هزار عضو هیئت علمی ظرفیت تحقیقی مناسبی را برای جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده است که ثمره آن کسب رتبه نخست جایگاه تولید مقالات در منطقه و جایگاه شانزدهم درپایگاه اسکوپوس است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ادامه افزود: ما با کشورهای مختلف اروپایی از جمله اتریش، سوئیس، ایتالیا، آلمان و فرانسه درمسائل و مباحثی همچون فرصت های مطالعاتی، تبادل استاد و دانشجو همکاری های خوبی در سال های اخیر داشته ایم.

وی همچنین به وجود مرکز IRIS (مرکز منطقه ای توسعه پارک های علم و فناوری و مراکز رشد مستقر در اصفهان) زیر نظر یونسکو برای توسعه پارک های علم و فناوری اشاره کرد و گفت: این مرکز ظرفیت خوبی را برای ارتباطات علمی و فناوری بین المللی با سایر کشور به وجود آورده است .

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم همچنین به کامستک اشاره کرد و گفت: کامستک نیز در ایران از جایگاه خوبی برخورداراست و فعالیت های این مرکز در برگیرنده فعالیت های فناوری در پارک ها و مراکز رشد فناوری جهان اسلام است.

دکتر احمدی افزود: ما تفاهم نامه های فراوانی در حوزه های مختلف با کشور آذربایجان داریم ولی هنوز از ظرفیت های موجود استفاده بهینه به عمل نیامده است و ما آمادگی داریم ضمن اجرایی کردن تفاهم نامه های قبل در زمینه های جدید نیز این تعاملات توسعه یابند.

بر اساس این گزارش ودراین دیدار، ادامه بنیاد حسین اف سفیر جمهوری آذربایجان در ایران با اشاره و تأیید سوابق مشترک تاریخی، فرهنگی و دینی بین دو کشورایران و آذربایجان گفت: در چهارسال گذشته روابط دو کشور توسعه روزافزونی داشته و در این مدت روسای جمهور دو کشور ۸ بار با هم ملاقات داشته اند.

وی با بیان اینکه در زمینه های علمی و فناوری آنطور که شایسته است هنوز همکاری ها و تعاملات بین دو کشوربه سرانجام نرسیده است، گفت: یک سری مسائل و مشکلات در ارتباط با تقویت همکاری های علمی بین دانشگاه های دو کشورایران و آذربایجان وجود دارد که باید بررسی و حل و فصل شوند.

سفیر جمهوری آذربایجان در کشورمان افزود: درجمهوری آذربایجان دانشگاه هایی تأسیس شده اند که در زمینه نفت و پتروشیمی فعالیت دارند و دانشگاه های ایران می توانند با آنها همکاری و تعامل علمی، پژوهشی و تحقیقاتی خوبی داشته باشند و تجربیات یکدیگر را به هم انتقال دهند.

در ادامه این دیدار دانشگاه محقق اردبیلی، قائم مقام دانشگاه تبریز و رؤسای پارک های علم و فناوری استان های اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

در پایان این نشست مقرر شد کمیته مشترکی متشکل از مسئولان علمی و فناوری دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه علم و فناوری تشکیل شود و این کمیته برنامه ریزی لازم را برای گسترش تعاملات علمی و فناوری فی ما بین راپی گیری کند.

گفتنی است در این دیدار دکتر خسرو پیری مدیر کل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم و مهندس حافظی فر مشاور عالی استاندار اردبیل نیز حضور داشتند.

کد خبر: 832009

وب گردی

وب گردی