امضای طلایی باید حذف شود/شرعیت تمام امور کشور بر مبنای خدمت به مردم است

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم بم در برابر سختی ها و توطئه ها ایستادگی کردند و نظام را استقرار بخشیدند، گفت: علت اینکه نظام ما در برابر همه توطئه ها ایستاد، یکپارچگی مردم بود.

به گزارش ایسکانیوز ، حجت الاسلام حسن روحانی در جشنواره شهید رجایی ضمن گرامیداشت یاد و نام شهید باهنر و رجائی، گفت: سال ۱۳۶۰ سال بسیار سختی بود که بر ملت بزرگ ما گذشت. البته سالهای ۵۸ و ۵۹ هم مردم با در برابر سختی ها و توطئه ها ایستادگی کردند و نظام را استقرار بخشیدند.
وی افزود: اما در سالهای ۶۰ خون شهیدان ما در سایه تجاوز بعثی ها و سایه ددمنشی تروریست ها به هم آمیخته شدند. اگر این خون ها و ایثارگری ها نبود نه از نظام چیزی باقیمانده بود و از کشور.
رئیس جمهور ادامه داد: من در جبهه فرزندان سه قوه را در دو روز پیاپی در جبهه جنوب دیدم . علت اینکه نظام ما در برابر همه توطئه ها ایستاد برای آن بود که ملت ما یکپارچه در برابر هم قرار گرفتند و از همه چیز خوب برای انقلاب گذشتند.
روحانی با بیان اینکه رجایی شدن، باهنر شدن و بهشتی شدن کار آسان نیست، گفت: باید تلاش کنیم و دعا کنیم تا بتوانیم ما هم راه آنان را ادامه دهیم.
وی افزود: در کشور ما طبق قانون اساسی امور برنامه، امور اجرایی، امور استخدامی و اداری مستقیما بعهده رئیس جمهور است. هر کسی از بیت المل بخواهد بگیرد مستقیما به عهده رئیس جمهور است و این یکی از مسئولیت های سخت و سنگین رئیس جمهور است.
رئیس جمهور با اشاره به اصل ۱۱۳ قانون اساسی گفت: طبق این اصل نیز ریاست کل اجر به استثنا آن چیزی که قانون بعهده رهبری گذاشته است برعهده رئیس جمهور است. کشور از آن ملت است صاحب کشور ملت بزرگ ایران است و این ملت است که ما را در سمت های مختلف با رای مستقیم و غیر مستقیم می گذارد.
روحانی ادامه داد: مشروعیت هم قانونی و شرعی از طریق آراء مردم است. البته ولایت الهی مسئله دیگری است که در طول ولایت الله قرار دارد.
رئیس جمهور تصریح کرد: اگر ما خادم مردم نباشیم و اگر خدمت به مردم نکنیم حتما کار ما نامشروع است. شرعیت تمام امور کشور بر مبنای خدمت به مردم است. اگر کارمندی بخواهد در اجرای امور کشور و خدمت به مردم سستی و تنبلی بکند ، هیچکس بالاتر از ملت نیست. مردم اختیار دار ما هستند و همه ما با رای آنها می آییم. پس تمام ادارات و دستگاههای اجرایی تمام مشروعیت آنها به این است که خادم مردم باشند.
وی با اشاره به سازمان امور اداری و استخدامی، گفت: یکی از دو مسئولیت بسیار مهم سخت سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی است. ما باید درست چیدمان را انجام دهیم. مقررات درست وضع کنیم. مردم نباید پشت میز این آقا و آن آقا حقیر بشوند. یک ثانیه بخاطر سیستم اداری غلط وقت مردم تلف شود ما باید پاسخگو باشیم.
روحانی افزود: چرا حقوق های غیر متعارف پیش آمد؟ بخاطر عدم شفافیت. تمام مناقصه ها و مزایده ها باید شفاف شود و همه ببینند. امضای طلایی باید حذف شود.
وی با انتقاد از روند طولانی برای صدور مجوز گفت: مسئولان آیا همه را با یک چشم می بینند؟ اساس حقوق شهروندی بر عدالت و شفافیت و یکسان دیدن همه مردم در برابر قانون است. سیستم اداری ما به دقت حقوق شهروندی را اجرا کند ما برای تماشا و انتخابات ننوشتیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه سیستم نظارتی دقیق را باید طراحی کنیم، گفت: دولت الکترونیک باید از اولویت های ما باشد.
وی با تاکید براینکه در مدیریت کشور باید جوانان، بانوان و اقوام و مذاهب مختلف حضور داشته باشند، افزود: اگر بنا هست تکلیف همه آنها مانند همه باشه باید حقوقشان هم مانند همه باشد. پیامبر و امیرالمونین اینگونه حکومت می کرد؟ پس چرا موقع انتخابات می گویید تشریف بیاورید.
روحانی گفت: اگر وحدت و انسجام و یکپارچگی می خواهیم باید مبنای ما در مدیریت شایسته سالاری باشد. گروهی که حاکم می شوند برای کل ملت ایران هستند. چرخش ما در مدیریت خیلی کند است.
رئیس جمهور افزود: به تمام وزرا گفته ام حداقل دو نفر جوان بین 30 سال تا 45 سال بیارند در سمت های بالا. به سمت معاون وزیر برسند. چرا در این چهارسال جوانان را بیاوریم بالا و به اینها آموزش ندهیم.
روحانی با بیان اینکه انحصار بزرگترین بلا برای هر بخش است، گفت: انحصار را بشکنیم. خدمات را رقابتی کنیم چراکه مردم بهتر و ارزانتر برای ما کار می کنند. بخش کشاورزی که بیشتر مردمی است راحتر حرکت می کند. ما باید کا را به مردم واگذار کنیم.
وی گفت: امروز در این جلسه جمع شدیم که تقدیر کنیم برای تحول سیستم اداری و هم در انتخاب مدیران بهتر در سراسر کشور یک سیستم دقیق تر و بهتری را بکار گیریم.

کد خبر: 832082

وب گردی

وب گردی