نظام بودجه‌ریزی بر اساس تعیین سقف درآمد تغییر می‌کند

خزانه دار کل کشور با بیان اینکه وقتی سقف درآمد خیلی بالا باشد، مازاد درآمد تحقق نخواهد یافت، گفت: کل این نظام درآمدهای استانی تغییر می کند و اگر این نظام بازگردد و بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد باشد، بهتر خواهد بود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، سید رحمت‌ الله اکرمی در مراسم اتمام و بهره برداری از طرح استقرار سامانه پرداخت الکترونیکی از طریق بانکواره در استان خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی کشور پروژه شفاف سازی و هوشمندسازی عملیات مالی دولت است. در واقع این پروژه قرار است استقرار و توسعه خزانه داری الکترونیکی مالی را انجام دهد. این یکی از اقدامات خوبی است که در دولت یازدهم آغاز شده و قرار است در این دولت نیز ادامه یابد.

او ادامه داد: آنچه در این پروژه دنبال می شود، مدیریت بر خط حساب های دولتی، استقرار سیسستم های مالی، ایجاد شفافیت در نظام مالی دولت، تهیه به موقع و قابل اتکای اطلاعات و... است. ما هر ماه یک گزارش مالی برای دولت می فرستیم که امیدواریم با این سامانه این گزارشات خود به خود تهیه شود. مدیریت بهینه در اجرای بودجه یکی دیگر از اهداف ماست.

اکرمی تصریح کرد: وقتی سقف درآمد خیلی بالا باشد، مازاد درآمد تحقق نخواهد یافت. کل این نظام درآمدهای استانی تغییر می کند و اگر این نظام بازگردد و بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد باشد، بهتر خواهد بود. این استان ۲ درصد نسبت به گذشته در حوزه درآمدی رشد دارد ولی ۲۹ درصد از سقف تعیین شده عقب است. این مساله به این علت است که نظام بودجه ریزی صحیح نیست. این نظام قرار است تغییر کند.

خزانه دار کل کشور با بیان اینکه رئیس جمهوری نیز بر این مساله تاکید داشت، خاطرنشان کرد: کنترل و اعمال نظارت بر تحقق و وصول منابع مالی دولت یکی از اهداف این سامانه است. یکی از مشکلات ما در دولت این است که کسی نگران منابع نیست و کسی پیگیری نمی کند که چرا درآمدها به درستی محقق نمی شود.

او گفت: تخصیص بهینه و مبتنی بر عملکرد یکی دیگر از اهداف ماست. همچنین مدیریت نقدینگی نیز یکی دیگر از اقداماتی است که دنبال می شود تا همین منابع موجود را مدیریت کنیم. این سامانه این بستر را فراهم خواهد کرد و می تواند خزانه داری کل کشور را مدرن کند. تقریبا این اقدامات در دنیا معمولا کمتر از ۱۰ سال طول نکشیده است.

خزانه دار کل کشور با اشاره به اینکه این اقدامات باید به کل کشور و استان ها تسری یابد، عنوان کرد: این فعالیت از شهریور ۱۳۹۵ آغاز شده است. با فراهم آمدن بسترهای لازم در این سامانه قرار است بتوانیم برداشت الکترونیکی از حساب های متمرکز خزانه داشته و متناسب با آن پرداخت متناظر به یک حساب دیگر داشته باشیم.

او بیان کرد: این سامانه یک نوع مدیریت نقدینگی است. خزانه داری کل کشور باید بتواند پول را برای موقعیت های مختلف استفاده کند. این فعالیت بدون مشکل نیست و چالش هایی دارد.

اکرمی افزود: وقتی سقف درآمد یک استان بیشتر برآورد شود، نمی توان به مازاد درآمد رسید که این کار قرار است تغییر کند. استان خراسان رضوی در حوزه های مختلف استان موفقی است ولی اوراق و بازار سرمایه شمشیر دو دم است و اگر مراقبت نکنیم، این شمشیر می تواند بر علیه ما شود. در قانون برنامه ششم قرار است این کنترل صورت گیرد تا انتشار اوراق برای کشور مساله ساز نشود.

خزانه دار کل کشور اظهار کرد: برای تخصیص نقدی ردیف‌های فنی و اعتباری و ارتقای شاخص‌های استان نیز مساعدت خواهد شد.

403

کد خبر: 832124

وب گردی

وب گردی