شکر در آستانه خودکفایی/کاهش وابستگی کشور به واردات روغن

مشاور وزیر جهادکشاورزی، از خودکفایی ایران در تولید شکر تا سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: وابستگی کشور به واردات روغن کاهش یافت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، شاهرخ رمضان نژاد با اشاره به اینکه ایران تا سال ۱۴۰۰ در تولید شکر خودکفا می‌شود، اظهار داشت: تأمین غذا برای جمعیت رو به رشد با حفظ و پایداری منابع پایه تولید، مهم‌ترین جنبه مدیریت و راهبری بخش کشاورزی است.

او افزایش تولیدات کشاورزی و بهبود امنیت غذایی به اتکای تولید داخلی را جهت‌گیری اصلی وزارت جهاد کشاورزی در چهار سال گذشته عنوان کرد و افزود: به دلیل محدودیت‌های اقلیمی به ویژه منابع آب و خاک، افزایش تولیدات با رویکرد افزایش در واحد سطح امکان‌پذیر بوده و بر این اساس، وزارت جهاد کشاورزی "افزایش بهره‌وری" را راهبرد اصلی در مدیریت بخش کشاورزی و تهیه و تدوین برنامه‌ها، طرح‌ها و سیاست‌های کشاورزی قرار داده و در دولت دوازدهم نیز تحقق و اجرای این راهبرد را پیگیری می‌نماید.

مشاور وزیرجهاد با اشاره به تأثیر مجموعه‌ای از تدابیر مدیریتی و برنامه‌های اجرایی و همچنین پشتیبانی‌ها و حمایت‌های دولت بویژه در زیرساخت‌های کشاورزی در دستیابی کشور به افزایش ۲۱ میلیون تنی تولیدات کشاورزی، اظهار داشت: در دولت یازدهم، تولید محصولات کشاورزی با رشد ۲۱ درصدی از ۹۷ میلیون تن در سال ۹۲ به ۱۱۸.۶ میلیون تن در سال ۹۵ افزایش یافته است.

رمضان نژاد از رشد ۱۴۰ درصدی خرید تضمینی گندم در دولت یازدهم خبر داد و گفت:با افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش سطح زیرکشت، تولید گندم از ۸ میلیون و ۸۱۶ هزارتن در سال ۹۲ به ۱۴.۵ میلیون تن در سال ۹۵ افزایش یافت و خرید تضمینی این کالای اساسی نیز از ۴.۸ میلیون تن در سال ۹۲ به ۱۱.۵ میلیون تن در سال ۹۵ رسید.

ایران در آستانه خودکفایی در تولید شکر

او با اشاره به افزایش ۵۰۰ هزارتنی و دستیابی به رکورد تاریخی تولید شکر در دولت یازدهم، خاطرنشان کرد:تولید شکر از ۱ میلیون و ۱۲۳ هزارتن در سال ۹۲ به ۱ میلیون و ۶۴۳ هزارتن در سال ۹۵ افزایش یافت و با استمرار سیاست‌های افزایش بهره وری و توسعه کشت پاییزه چغندرقند، ایران تا سال ۱۴۰۰ در تولید شکر نیز پس از گندم به خودکفایی می‌رسد.

رشد ۳ برابری تولید کلزا

رمضان نژاد، کاهش وابستگی کشور به روغن را از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی عنوان و خاطرنشان کرد:تولید کلزا با رشد ۳ برابری به بیش از ۱۸۰ هزارتن رسیده و با اجرای برنامه‌ای ۱۰ ساله ضریب خوداتکایی کشور در تولید روغن از ۱۰ درصد کنونی به ۷۰ درصد افزایش می‌یابد.

اوبا تاکید بر لزوم تشکیل و تقویت زنجیره تولید تا مصرف محصولات کشاورزی از افزایش ۱ میلیون و ۳۰۰ هزارتنی ظرفیت سردخانه‌های کشور خبر داد و در خصوص صنایع مرتبط با بخش کشاورزی گفت:در دولت یازدهم،۱۴.۹ میلیون تن به ظرفیت جذب مواد خام تولیدات کشاورزی افزوده شده است.

مشاور وزیر جهاد با اشاره به سرمایه گذاری ۵۵۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه ناوگان ماشینی بخش کشاورزی در چهار سال گذشته اظهار داشت: با ایجاد خط اعتباری و ورود ۷۹ هزار دستگاه تراکتور، ۶۷۰۰ دستگاه کمباین غلات و برنج، ۸۴ هزار دستگاه انواع ادوات و تجهیزات کشاورزی و ۲۳۸۰ دستگاه نشاء کار از طریق تسهیلات با قابلیت دسترسی آسان در اختیار کشاورزان قرار گرفته و ضریب مکانیزاسیون کشاورزی از ۱.۲۶ اسب بخار در سال ۹۲ به ۱.۶ اسب بخار در سال ۹۵ افزایش یافته است.

شناسایی و ایجاد ظرفیت‌های جدید تولیدی

رمضان نژاد با اشاره به شناسایی و بهره گیری از ظرفیت‌های مغفول بخش کشاورزی برای افزایش تولید و اشتغال کشور، پرورش ماهی در قفس را از جمله این ظرفیت‌ها برشمرد و خاطرنشان ساخت:ظرفیت تولید ۱ میلیون تن ماهی به شیوه پرورش در قفس در دریاهای شمال و جنوب کشور شناسایی و با نصب ۴۰۰ قفس کار تولید آغاز و در سال ۹۵ نزدیک به ۱۶ هزارتن ماهی با این تکنولوژی تولید شده است.

او افزود: تولید ۲۰۰ هزارتن ماهی به شیوه پرورش در قفس در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است.

مشاور وزیر جهاد، گیاهان دارویی را از دیگر ظرفیت‌های مغفول کشور عنوان و تصریح کرد:از ۸ هزار گونه گیاهی کشور ۱۷۲۸ گونه منحصر به فرد است و با توجه به گرایش مردم به مصرف گیاهان دارویی، زراعت، توسعه کشت، صنایع فرآوری، بسته بندی و بازاریابی این محصولات در دست اجرا قرار دارد و بر اساس آن سطح کشت گیاهان دارویی در سال ۱۴۰۴ به ۵۰۰ هزار هکتار افزایش می‌یابد.

افزایش بهره وری و کاهش مصرف آب

او با اشاره به این که میزان بهره ‌وری آب طی سه سال اخیر ۶.۰۷ درصد رشد داشته است و راندمان آبیاری از ۳۷ درصد به ۴۴ درصد رسیده است، اظهار کرد:بهره‌وری آب به ازای هر مترمکعب از یک کیلوگرم ماده خشک غذایی با ۲۰ درصد افزایش به ۱.۲ کیلوگرم در سال ۹۵ رسیده است.

رمضان نژاد از احیا و تقویت مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها به عنوان مؤثرترین نقطه تماس کارشناسان بخش دولتی با کشاورزان در عرصه‌ها و مزارع خبر داد و عنوان کرد: نسبت کارشناسان ترویج به بهره بردار از یک نفر مروج به ازای ۳۱۳۱ کشاورز در سال ۱۳۹۲ به یک نفر مروج در ازای ۵۸۸ کشاورزی رسیده و ۵ برابر افزایش داشته است.

او بیان داشت: پهنه‌ بندی عرصه‌ های تولیدی کشور در سطح ۸ هزار واحد، ثبت نام ۲.۸ میلیون بهره ‌بردار در این پهنه‌ها، نوسازی ۵۰۰ مرکز خدمات کشاورزی و افزایش قابل توجه تعداد مروجین به کارگرفته در این مراکز به منظور ترویج، آموزش و انتقال یافته ‌های تحقیقاتی از اقدامات شاخص این دوره است.

مشاور وزیر جهاد از رشد ۹۵ درصدی ایجاد شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی خبر داد و تصریح کرد: تجاری سازی دانش فنی و توانمندی‌های فناورانه در دولت یازدهم از رشد ۵ برابری برخوردار بوده به نحوی که قراردادهای واگذاری و انتقال دانش فنی به بخش حصوصی از ۱۴ فقره در سال ۹۲ به ۷۴ فقره در سال ۹۵ افزایش یافته است.

401

کد خبر: 832210

وب گردی

وب گردی