حجم بازار مخابراتی در دولت دوازدهم به 2.5 برابر افزایش می‌یابد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: حجم بازار مخابراتی و همچنین فناوری اطلاعات در کشور تا پایان دولت دوازدهم و براساس برنامه ششم توسعه به ترتیب به حدود 2.5 و پنج برابر افزایش خواهد یافت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمدجواد آذری جهرمی روز پنجشنبه در نشست با مدیران حوزه فناوری اطلاعات کهگیلویه وبویراحمد اظهار داشت: سرعت دستیابی به شبکه ملی اطلاعات در برنامه ششم توسعه نیز باید تا سه برابر افزایش یابد.
او تصریح کرد: اکنون سرعت متوسط اینترنت بین 6 تا هشت مگابایت بر ثانیه است که باید بر اساس برنامه ششم توسعه و همچنین سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به بیش از 20 مگابایت بر ثانیه برسد.
آذری جهرمی با بیان اینکه دولت آماده رفع محدودیت‌ها برای دسترسی قانونمند مردم به شبکه‌های اجتماعی مختلف ازجمله توییتر است، افزود: رویکرد و راهبرد نظام، حمایت و تقویت این شبکه‌هاست اما کاربران نیز باید به قوانین، مقررات و فرهنگ حاکم بر کشورمان بیش‌ از پیش توجه داشته باشند.
او موضوع فیلترینگ و راهکارهای وزارت ارتباطات برای مواجهه با آن را یادآور شد و گفت: نظام فیلترینگ در 2 کارگروه تعیین مصادیق که 6 عضو هیات دولت نیز در آن حضور دارند و با هماهنگی دستگاه قضایی پیگیری می‌شود.
آذری جهرمی بیان کرد: دولت تلاش می‌کند با ایجاد ابزارهای لازم نگرانی‌های دستگاه‌های قضایی، امنیتی و فرهنگی را در زمینه شبکه‌های مختلف اجتماعی با هوشمندی رفع کند تا به رویکرد حذف گرایانه منجر نشود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: توسعه ابزارهای هوشمند و مذاکره با سرویس ‌دهندگان بین‌المللی از دیگر راهکارهای کاهش دامنه فیلترینگ است که از این طریق با بهره گیری از فرصت‌های فضای مجازی از تهدیدات آن نیز پیشگیری شود.
او به موتور جستجوگر داخلی به‌عنوان یکی از طرح‌های ملی در دست اقدام در حوزه فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: فعالیت این طرح از اواخر دولت دهم آغاز شده و در چند دانشگاه کشور نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته که توفیقات خوبی در این راستا نیز به‌دست‌آمده است.
آذری جهرمی تاکید کرد: اگرچه در مرحله تحقیقات و اجرای اولیه این طرح پیشرفت‌های خوبی حاصل ‌شده اما تا رسیدن به شرایط مطلوب همچنان فاصله زیادی وجود دارد.
او گفت: باید برای توفیق در عرصه جستجوگر داخلی یک بازار 500 میلیونی مخاطب ایجاد شود و ایران باید فراتر از جمعیت خود که حدود 46 میلیون نفر کاربر اینترنت دارد گام بردارد.
آذری جهرمی با اشاره به ظرفیت‌های موجود برای توسعه مشترک موتور جستجوگر منطقه‌ای گفت: باید با برنامه‌ریزی و تعامل بین المللی ارتباطات خود را در این زمینه گسترده و موتور جستجوگر منطقه‌ای ایجاد کرد.


** کهگیلویه وبویراحمد رتبه نخست مصرف نسل چهارم تلفن همراه (4G) در کشور
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد که براساس ارزیابی‌ها استان کهگیلویه وبویراحمد با کمتر از یک درصد مساحت و جمعیت کشور بیشترین میزان مصرف نسل چهارم تلفن همراه (4G) را در بین همه استان‌ها دارد.
او این وضعیت را نامطلوب دانست و گفت: توسعه‌نیافتگی تلفن ثابت سبب افزایش این میزان بار مصرف در شبکه‌های تلفن همراه در این استان کوچک شده است.
آذری جهرمی توسعه عدالت اجتماعی و کاهش شکاف طبقاتی و دیجیتالی را از اولویت‌های اساسی وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم دانست و گفت: رتبه کهگیلویه وبویراحمد به لحاظ توسعه زیرساخت‌های فناوری در کشور از 27 به رتبه 15 رسیده که متولیان امر در حوزه فناوری در استان باید تلاش کنند که این جایگاه را بیش از پیش ارتقا دهند.
آذری جهرمی تعداد شهرهای بهره‌مند از نسل چهارم اینترنت در کهگیلویه وبویراحمد در ابتدای سال 95 را هفت شهر ذکر کرد و افزود: هم‌اکنون تعداد 14 شهر زیرپوشش نسل چهارم هستند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: درحالی‌ که در سال 92 و ابتدای دولت یازدهم 82 هزار نفر در کهگیلویه وبویراحمد به اینترنت دسترسی داشتند این آمار ‌اینک به بیش از 370 هزار نفر رسیده که معادل 50 درصد از جمعیت این استان را شامل می‌شود.
کهگیلویه وبویراحمد با جمعیت 713 هزار نفر دارای 17 شهر و یک هزار و 676 روستای دارای سکنه است که 720 روستای آن بالای 20 خانوار هستند.

منبع: ایرنا

401

کد خبر: 832244

وب گردی

وب گردی