نگرانی در میان  زائران حج

حادثه تلخ منا در 2 مهرماه سال 1394 و کشته شدن 2 هزار و 431 زائر که 464 تن آنها را حاجیان ایرانی تشکیل می دادند سبب شد حساسیت ها نسبت به حضور زائران ایران در ایام حج در سرزمین وحی افزایش یابد.

به گزارش ایسکانیوز ، بعد از حادثه خونین منا در سال 94، اضطراب در میان حاجیان ایرانی برای حضور در رمی جمرات افزایش یافته اما هیچ گاه این ترس و دلهره سبب تردید در مسیر والایی که زائران برای خود انتخاب کرده اند نمی شود.

پس از حاشیه های ایجاد شده، یک سال در اعزام زائران ایرانی به مناسک حج وقفه ایجاد شد و اکنون پس از این وقفه، بار دیگر مشتاقان حضور در حج تمتع راهی سرزمین وحی شده اند.

اتفاق روز 10 ذی حجه سال 1436 قمری در مراسم رمی جمرات و در خیابان معروف به خیابان 204، مرگبار ترین رویداد تاریخ حج را رقم زد.

اتفاقی که علاوه بر تلخ بودن آن برای تمام مسلمانان جهان، دلهره و اضطراب نیز در دل آنها ایجاد کرده است.

گرمای هوا، تجمع جمعیت، عجله زائران و گاه کوتاهی ماموران کشور عربستان که در مسیر رمی جمرات حاضر هستند اصلی ترین دلایل اضطراب زائران را تشکیل می دهد.

پیش از حج سال 96، در کلاس هایی که برای زائران برگزار شده است به خطرات احتمالی برای هر زائر در زمان رمی جمرات تاکید شده و علاوه بر آن از زائران درخواست شده که توجه ویژه ای به زائران داشته باشند.

مهدی محمدی، زائر 34 ساله ای است که به همراه همسر خود، راهی خانه خدا شده است.

وی در رابطه با حضور تعداد قابل توجهی سالمند در کاروان شهری که از آنجا راهی سرزمین وحی شده است می گوید: من و همسرم جوان ترین اعضای کاروانمان را تشکیل می دهیم. احساس می کنم وظیفه خطیری بر عهده داریم و باید به سالمندانی که در کاروان هستند کمک کنیم.

این زائر خانه خدا می افزاید: در کلاس های آموزشی که پیش از اعزام به حج برای زائران برگزار می شود، بارها به موضوع خطراتی که در انتظار زائران است، تاکید شده اما زائران با اشتیاق سفر سرزمین وحی، راهی مکه و مدینه می شوند و گاه این هشدارها را فراموش می کنند.

محمدی با بیان اینکه " افراد جوان کاروان ها باید به سالمندان توجه ویژه ای داشته باشند" می گوید: فردی که در جوانی سفر حج تصیبش می شود باید کمک کردن به سالمندان را در برنامه خود داشته باشد زیرا بسیاری از افراد سال ها در صف اعزام به حج بوده اند و این زیارت زمانی نصیب آنها شده که توان گذشته را ندارند.

وی می افزاید: کمک کردن در هر شرایطی لذت بخش است و چه لذتی بالاتر از آن که یک فرد بخواهد به زائران خانه خدا خدمت کند.

این زائر خانه خدا در خصوص نگرانی های مسلمانان جهان بعد از حادثه منا می گوید: حادثه منا برای تمام مسلمانان دنیا بسیار غم انگیز بود. مرگ بیش از 2 هزار زائر در بدترین شرایط ممکن و با لب تشنه حادثه ای بسیار دردناک را رقم زد اما هیچ مسلمانی نمی تواند به دلیل یک اتفاق از زیارت سرزمین وحی دست بکشد.

محمدی در رابطه با درخواست های مکرر خانواده های هم کاروانی های خود به وی و همسرش می گوید: درخواست های مکرری از سوی خانواده های بسیاری از حاجیان کهنسال کاروان ما، به من و همسرم شد. همه از ما درخواست داشتند که مسئولیت نگهداری از والدینشان را برعهده بگیریم و ما این قول را دادیم که تا حد امکان از سالمندان کاروان و هر فردی که توان اندکی برای انجام مناسک حج داشت، مراقبت کنیم.

وی حضورش در سرزمین وحی را هدیه ای از جانب خداوند می داند و می گوید: پیش از ازدواج، با همسرم تصمیم گرفتیم که برای ماه عسل و نخستین سفر زندگی مشترکمان سرزمین وحی را انتخاب کنیم. این حضور آرزوی دیرین من و همسرم بود و خوشبختانه با تلاش هایی که از سوی خانواده هایمان صورت گرفت این زیارت در جوانی نصیب ما شد.

این زائر خانه خدا می گوید: زمانی که رفتن ما به زیارت خانه خدا قطعی شد، نیت کردیم که با هدف کمک به زائران خدا در ایام حج و به خصوص در رمی جمرات در سرزمین وحی حاضر شویم. ما تصمیم گرفتیم که نیابت از زائران سالمند را در رمی جمرات برعهده بگیریم و امیدوار هستم که نیت ما مورد قبول درگاه خداوند قرار گیرد.

میزان

705

کد خبر: 832330

وب گردی

وب گردی