جذابیت های یک جاده یا تقویمی از حوادث پرشمار

با اینکه در سال های اخیر تلاش دست اندرکاران کشوری و استانی برای احداث آزاد راه تهران - شمال و کاهش بار ترافیکی جاده کرج - چالوس مضاعف شده، اما به علت افزایش میزان سفر هموطنان، تعداد حادثه ها در این جاده همچنان پرشمار است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، حدود یک قرن از احداث جاده کرج - چالوس به عنوان گذرگاه شمال ایران می گذرد و جلوه ها و زیبایی های طبیعی و منحصر بفرد آن سبب شده تا این مسیر روزانه به ویژه در ایام تعطیل از پرتردد ترین جاده های کشور باشد. نیمی از جاده 160 کیلومتری کرج - چالوس در استان البرز واقع شده است.
چشم اندازهایی مانند دریاچه سد امیر کبیر و فضاهای سبز حاشیه جاده و رودخانه خروشان کرج و کوهستان های زیبا، جلوه هایی هستند که برای گردشگران جذاب و دیدنی است، اما گرچه در دهه ها گذشته تاکنون اقداماتی برای تعریض این مسیر سخت کوهستانی صورت گرفته، اما تخریب بیش از حد طبیعت و مبارزه با سنگ و کوه هزینه های زیادی در بردارد ضمن آنکه موقعیت جغرافیایی مسیر اجازه دخل و تصرف بیشتر به متولیان امر نمی دهد.
با این حال آمارها نشان می دهد که نمی توان به تعداد پرشمار حوادث جاده کرج - چالوس بی تفاوت بود و از این روز احداث آزاد راه تهران - شمال به عنوان علاجی برای کاهش حادثه ها و ترافیک سنگین در برنامه کاری مسئولان قرار گرفته است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان گفت: آزاد راه تهران - شمال بخشی از آن در حوزه جغرافیایی استان تهران و بخشی در حوزه استحفاظی البرز است، این روزها به مطالبه مردم تبدیل شده و انتظار می رود با تکمیل این بزرگراه بتوان از میزان حوادث و ترافیک جاده کرج - چالوس کاست.
تقی رضایی با بیان اینکه 35 کیلومتر از آزاد راه تهران - شمال در حوزه جغرافیایی البرز قرار دارد، گفت: این پروژه از پیشرفت 70 درصدی برخوردار است که تکمیل آن به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
وی اضافه کرد: اکنون بیش از 3 هزار نفر در پروژه آزادراه تهران - شمال مشغول به کار هستند و تلاش براین است تا از سه راهی شهرستانک تا محدوده تونل کندوان با سرمایه گذاری بخش خصوصی و به صورت 4 خطه احداث شود.
فرمانده پلیس راه البرز نیز دراین زمینه گفت که با توجه به ماه پایانی فصل تابستان، اوج گرفتن سفرهای تابستانی و ایجاد ترافیک سنگین به ویژه در راه های این استان، مسافران باید نکاتی را مورد توجه قرار دهند و به همین دلیل تدابیر ویژه ای برای تسهیل عبور و مرور اندیشیده شده است.
سرهنگ رضا گودرزی افزود : جاده کرج -چالوس با توجه به شرایط خاص خود درهمه فصول سال مسافران زیادی را جذب خود کرده اما باید به بهترین نحو ازآن استفاده کنند .
وی اضافه کرد :با توجه به حجم فزاینده سفر دراین محور کوهستانی می طلبد رانندگان علاوه بر رعایت قوانین راهنمایی ورانندگی از هرگونه شتاب زدگی پرهیز کنند.
گودرزی خاطرنشان کرد : باتوجه به باریک بودن محور برخی رانندگان با تجاوز به خطر مجاور سبب تصادفات رانندگی دراین محور می شوند وبسیاری ازحوادث رانندگی دراین محور به همین علت بوده است .
وی تاکید کرد : چنانچه رانندگان قصد سفر به استان های شمالی کشور ازجاده کرج - چالوس را دارند درصورت ترافیک سنگین می توانند ازمحورهای جایگزین استفاده کنند.
وی یادآورشد که متاسفانه برخی مسافران هنگام سفر درشانه خاکی جاده کرج -چالوس توقف می کنند که موجب بار ترافیکی سنگین می شود.
وی گفت که هموطنانی که قصد سفر دارند نسبت به توزیع ساعت سفر خود اقدام کنند، تا شاهد ترافیک سنگین تری در محورهای استا ن البرز نباشیم.
رئیس مرکز مدیریت حمل ونقل جاده ای استان البرز نیز دراین زمینه به خبرنگارایرنا گفت : ازابتدای سال جاری تاکنون 2میلیون و 634 هزار وسیله نقلیه وارد محور کرج -چالوس دراین استان شده است .
علی شادفر افزود: درهمین مدت نیز 2میلیون و 556 هزار تردد وسیله نقلیه از محور کرج -چالوس در محدوده استان البرز خارج شده است .
وی اضافه کرد: متوسط تردد روزانه ورودی و خروجی در فصل بهار در جاده کرج -چالوس بیش از 14هزارو 800 تردد بوده که این رقم در فصل تابستان به بیش از 18هزارو 600 تردد رسیده است .
معاون امداد ونجات جمعیت هلال احمر البرز گفت : به توجه به حساسیت جاده کرج -چالوس و حجم گسترده تردد دراین محور امدادگرانی هلال احمر در پایگاه های این جمعیت با افزایش 50 درصدی مستقر شده اند.
داود رجبی افزود: امدادگران علاوه بر سه پایگاه امدادی درمناطق کوشک بالا، دوآب شهرستانک و کندوان در پایگاه های عظیمیه و مرکزی نیز برای مسافران این محور خدمات رسانی می کنند.
وی اضافه کرد: به همین منظور تیم های امدادو نجات، کوهستان و سیلاب برای هرگونه حوادث احتمالی وکمک به آسیب دیدگان در پایگاه های امدادی این استان ، بویژه محور کرج - چالوس مستقر شده اند.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری با توجه به وقوع 352 حادثه رانندگی امدادگران این جمعیت در جاده کرج -چالوس نسبت به ارائه خدمات اقدام شده است .
رجبی بیان کرد: 139 مورد از این حوادث در محدوده کوشک بالا، 125 مورد محدوده دوآب شهرستانک، 33مورد در محدوده عظیمیه، 42مورد محدوده کندوان و 13 مورد درپایگاه مرکزی امدادرسانی شده است .
معاون امداد ونجات هلال احمر البرز گفت: دراین مدت نیز یک هزارو 114 نفر دچار حادثه شدند که 691 نفر از آنها دچارمصدومیت شدند.
وی گفت : از مجموع مصدومان حادثه رانندگی 259 نفر در پایگاه کوشک بالا، 382 نفر درپایگاه دوآب شهرستانک ، 28 نفر پایگاه عظیمیه ، 70 نفر پایگاه کندوان و 33نفر در پایگاه مرکزی خدمات امدادی دریافت کردند.
رجبی افزود: همچنین دراین مدت یکهزارو 103 نفر درحوادث رانندگی آسیب دیدند که 308نفر از آنها به مراکز درمانی انتقال وبقیه به صورت سرپایی درمحل درمان شدند.

705

کد خبر: 832551

وب گردی

وب گردی