آسیاب به نوبت/بوفه داران مدارس باید کارت بهداشت داشته باشند

 مسئول بهداشت و محیط شبکه بهداشت و درمان شمیرانات گفت: : اشخاصی که بوفه‌های مدارس را مدیریت می‌کنند باید قبل از آغاز فصل بازگشایی مدارس کارت بهداشت و گواهینامه آموزش بهداشت عمومی خود را از وزارت بهداشت کسب نمایند در غیر این‌ صورت اجازه فعالیت در این زمینه را نداشته و در صورت رؤیت بازرسین بهداشت، با آن‌ها برخورد خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان مسئول بهداشت و محیط شبکه بهداشت و درمان شمیرانات گفت: دریافت کارت بهداشت و گواهینامه آموزش بهداشت عمومی برای بوفه داران مدارس الزامی است و در صورت عدم کسب آن با خاطیان برخورد می‌شود.

سعید جعفریدر خصوص رسیدگی به وضعیت بهداشت بوفه مدارس گفت: کارشناسان بهداشت محیط و کار همزمان با شروع مهرماه از مدارس تحت پوشش در مقاطع مختلف دیدن می‌کنند که این بازدید‌ها بررسی سطح بهداشت آبخوری، فضای کلاس‌ها، آبدارخانه، سرویس‌های بهداشتی، نظافت عمومی، وضع بهداشتی مدرسه و بوفه‌ها را شامل می‌شود.


مسئول بهداشت و محیط شبکه بهداشت و درمان شمیرانات خاطرنشان کرد: شرایط نگهداری مواد غذایی و تهیه آن در بوفه‌های مدارس باید بر طبق اصول وزارت بهداشت رعایت شود یعنی ابزار، وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای نگهداری کلیه مواد غذایی موجود در بوفه‌ها وجود داشته و از لحاظ ساختمانی بوفه مربوطه نکات آیین‌نامه بهداشت را رعایت کرده باشد.


وی اذعان داشت: تمامی مواد غذایی قابل فروش در مدارس باید دارای بسته‌بندی بهداشتی، تاریخ انقضا و تولید باشند؛ بنابراین مواد خشک در جای مناسب خود نگهداری و کلیه نوشیدنی‌ها، لبنیات و انواع و اقسام مواد غذایی فاسد شدنی مانند ساندویچ‌ها، در شرایط مناسب نگهداری شود. لازم به ذکر است تهیه ساندویچ‌های عرضه شده در بوفه مدارس باید در فضای مناسب و مجهز به میز کار، یخچال، تجهیزات لازم، ظرفشویی و دارای فضای کافی برای تهیه غذا باشد و کلیه این شرایط در نظارت‌های بازرسین از آشپزخانه و بوفه مدارس بررسی می‌شود.


جعفری عنوان کرد: علاوه بر بهداشت محیط بوفه مدارس،بوفه داران باید نکات بهداشتی لازم را رعایت کند، بر این اساس علاوه بر داشتن کارت بهداشت استفاده از روپوش، کلاه، دستکش و کوتاهی ناخن‌ها الزامی است.


وی در ادامه یادآور شد: در بسیاری از موارد افرادی که با مواد غذایی باز مانند انواع ساندویچ‌ها در بوفه مدارس سروکار دارند به‌راحتی می‌توانند بیماری‌های متعددی را از طریق تماس و عدم رعایت بهداشت فردی به دانش‌آموزان انتقال دهند، بنابراین علاوه بر کنترل بیماری فروشنده در هنگام اخذ کارت بهداشت، با رعایت اصول بهداشتی ارائه شده از جانب وزارت بهداشت، انتقال بیماری‌های پوستی و انگلی از طریق دستان فرد فروشنده به دانش‌آموزان به حداقل می‌رسد.


مسئول بهداشت و محیط شبکه بهداشت و درمان شمیرانات گفت: در جهت کاهش میزان بیماری و رعایت اصول بهداشتی توصیه می‌شود فروشندگان مواد غذایی باز مانند ساندویچ‌ها با پول‌های دریافتی از جانب دانش‌آموزان ارتباطی نداشته باشند یعنی تهیه کننده غذاها و ساندویچ ها در بوفه مدارس باید با کسی که مبالغ را حساب و کتاب می‌کند تفاوت داشته باشد. چرا که اسکناس سرشار از میکروب و آلودگی بوده و با برخورد دستان آشپز با آن‌ها بسیاری از انگل‌ها و بیماری‌ها به مواد غذایی منتقل و فرد مصرف‌کننده را بیمار می‌کند..


وی در خصوص بیماری‌های قابل انتقال از طریق دست‌های آلوده به مواد غذایی گفت: بسیاری از بیماری‌های پوستی و انگلی مانند ژیاردیا از طریق دستان آلوده به مواد غذایی منتقل شده و فرد مصرف‌کننده را بیمار می‌کند. همچنین در صورت عدم نگهداری مواد غذایی در فضای مطلوب، شرایط برای ایجاد مسمومیت‌های غذایی در دانش‌آموزان مهیا می‌شود.


جعفری در ادامه افزود: در بسیاری از مواقع والدین دانش‌آموزان اقدام به تهیه انواع ساندویچ‌ها و غذا‌های خانگی کرده و فروش آن را در بوفه‌های مدارس مرسوم کرده‌اند که این امر کاملاً مخالف قانون وزارت بهداشت بوده و می‌تواند منجر به بیماری شود چرا که نحوه تهیه و بهداشت این اقثلام مصرفی مشخص نیست و امکان رویت سطح بهداشت آن وجود ندارد. لازم به ذکر است که تهیه کلیه غذا‌ها و ساندویچ‌های موجود در بوفه مدارس باید در شرایط کاملاً مشخص به همراه تجهیزات لازم در داخل مدارس انجام شود و بازرسین مربوطه مرتباً بر این امر نظارت خواهند داشت. در غیر این صورت در حین بازرسی‌های انجام شده توسط ناظرین بهداشت محیط و کار کلیه غذا‌های تولید شده خارج از چارچوب تعیین شده معدوم و پیگیری‌های لازم از جانب سیستم قضایی انجام خواهد شد.

وی در خصوص مواد غذایی مناسب برای ارائه در بوفه مدارس گفت: مواد غذایی سالم مانند خشکبار می‌تواند جایگزین خوبی برای تنقلات ناسالم شود این در حالی است که خوراکی‌هایی مانند پفک، تا ۹ برابر حجم خود آب را جذب می‌کنند و علاوه بر احساس تشنگی در افراد منجر به مصرف بیش از حد آب و احساس سیری کاذب در فرد شده و براثر عدم استفاده از وعده‌های غذایی مناسب و تأخیر در جذب پروتئین و ویتامین‌های لازم فرد را با سوء تغذیه روبرو می‌کنند. نوشابه‌های گازدار از جمله نوشیدنی‌های ناسالم است که می‌توان دوغ و آبمیوه را جایگزین آن کرد. همچنین استفاده از سوسیس و کالباس در مواد غذایی ارائه شده در بوفه مدارس نیز باید اصلاح، و به‌جای آن از موادی، چون همبرگر‌های معتبر استفاده شود.


مسئول بهداشت و محیط شبکه بهداشت و درمان شمیرانات افزود: تمامی مواد اولیه خوراکی‌ها و اقلام قابل فروش در بوفه مدارس باید دارای فاکتور‌ با مشخصات آدرس، تلفن، محل دقیق فروش ، مهر وا مضا باشد که در صورت عدم ارائه آن به بازرسین بهداشت محیط و کار، از فروش اقلام مصرفی جلوگیری می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: برخی از مدارس با عنوان پایگاه تغذیه سالم معرفی می‌شوند که در این شرایط تمامی اقلام قابل فروش در بوفه مدارس تعیین شده و فروش هرگونه مواد غذایی خارج از لیست منتخب ممنوع است.

جعفری در پایان یادآور شد: والدین می‌توانند در صورت هرگونه شکایت در راستای مواد غذایی و خوراکی های موجود در بوفه مدارس با سامانه ۱۹۰ تماس و شکایت خود را از طریق وزارت بهداشت پیگیری کنند. لازم به ذکر است نظارت‌ها در طی مدت فعالیت مدارس ادامه دارد و تمامی مواد مذکور در چندین نوبت بررسی خواهد شد.

705

کد خبر: 832557

وب گردی

وب گردی